Geplaatst op: 22 april 2013 om 23:38

[FILM REVIEW] Identity Thief

Weblog | 22 april 2013 - Kijk uit met wat je allemaal op internet laat rond slingeren. Als je iets te vrijgevig bent met je gegevens kunnen er zo maar eens rare dingen gebeuren. Men kan opeens jouw naam overnemen en kunnen zo maar leningen afsluiten, auto's kopen/huren, complete garderobes bestellen maar nog erger: ze kunnen op jouw kosten een rondje geven in de kroeg en je bent er niet eens bij! Er zijn al verschillende films gemaakt in deze trent. Een voorbeeld ( wat niet bepaald met identiteit- diefstal te maken heeft maar wel in deze tijd zich afspeelt: internet dating ) van een goede film is Trust. Deze film liet zien dat, als je goed gelovig bent, je de verkeerde kant van de samenleving te zien krijgt. Zo ook in de film Identity Thief. Sandy geeft doodleuk zijn gegevens aan iemand door de telefoon en deze gaat helemaal los op zijn gegevens met alle gevolgen van dien. Happy stuff?

Identity Thief in een notendop: Er is niks aan de hand in het vredige familietje van Sandy Patterson. Hij heeft een goede baan, vrouwlief is in verwachting, heeft 2 schatten van dochters en het leven gaat de goede kant op. Maar dan krijgt hij een belletje van een winkel: of hij even 3000 dollar wilt overmaken. Het blijkt namelijk dat Sandy ( Jason Bateman ) ten prooi is gevallen van een dief. Deze dief heeft namelijk zijn naam, adres en bsn nummer overgenomen en koopt alles wat los en vast zit. De politie kan helaas niks doen omdat zij nu in een andere staat zit dus Sandy heeft een plan bedacht. Wat als hij haar kan overhalen om naar Denver te komen zodat de politie haar wel kan arresteren? Sandy gaat op weg om haar over te halen. Een aparte road trip begint.

Ik heb meerdere malen de trailer van Identity Thief mogen aanschouwen, dit dankzij mijn pathe pas. Leuk, fris en geinige grappen: dat was mij bij gebleven toen ik aan Identity Thief begon. Maar wat was die kermis me een partij koud zeg. Werkelijk ALLE (goede) grappen zaten in de trailer. Misschien 1 andere grap die er niet in de trailer zat was nog verwerkt in de film maar ik heb meer als 1,5 uur van me leven vergooid. De film gaat over dat iemand ze identiteit overneemt. Daarmee kan je vele kanten op maar Identity Thief gaat compleet de verkeerde kant op. Bateman is het sulletje Sandy die de sjaak is en op weg gaat om degene aan te geven bij de politie. Wat blijkt, degene die ze ID over heeft genomen is geen nerd maar een redelijk forse mevrouw ( Melissa McCarthy ). Deze 2 beleven " allemaal leuke " capriolen tijdens de rit naar huis. Het verhaal heeft erg weinig om handen. De grappen die soms een mondhoek deden optrekken kwamen van derden en niet van de 2 hoofdpersonen. Dit komt omdat ( zoals ik al zei ) alle goede grappen al in de trailer waren verwerkt. Zodat, als een grap zich aandeed treden, je op je lijstje kon kijken en gelijk de grap kon vertellen. Weg grap. Ongelovelijk dat ze deze fout hebben gemaakt. Een andere miskleun van jewelste is dat als een andere grap zich aandeed dit zo lang duurde dat je verplicht naar het slappe script moest luisteren/zien. Daardoor voelde de tijd dat je in je stoel zat meer aan als 3.5 uur ipv de meer dan 1.5 uur.

Zoals al vermeld, de 2 karakters zijn niet grappig. Dat komt mede door het script maar ook dankzij de acteurs. Jason Bateman moet een sulletje spelen die ( deels ) voor eigen rechtertje speelt maar hij doet dat zo als een plank dat zelfs een splinter op een houtenbalk meer charisma heeft dan hem. In vorige films waarin hij meespeelde had hij meer de bijrol en was hij meer van de grap omhoog gooien zodat iemand anders hem kon afmaken. Daarin is hij goed, maar een film dragen: Nehhh dat moeten ze aan iemand anders overlaten. De tegenspeelster van Bateman, McCarthy is ook al niet veel beter. Ze speelt wel haar rol beter als die van Bateman maar ook zei stijgt niet boven het matige tot onvoldoende uit. Telkens maar grappen maken over haar postuur en over piemels ( misplaatst alom ) zijn haar karakter rijk. Soundtrack technisch gezien was het ook al geen hoogte punt: Standaard top 40 riedels worden afgewisseld met standaard tip30 riedels. Standaard alom dus.

Nee Identity Thief is totaal niet wat probeert te zijn. Heb je de trailer al gezien, dat heb je gelijk ALLE goede grappen al gezien. Zit je de film te kijken en je ziet dat de 2 karakters in een scene komen, daarop volgend kan jegelijk je boekje erbij pakken met de grappen en gaan vinken welke je gezien hebt. Want daarin tussen is er geen drol te beleven aan de film. Dat is geheel te wijten aan het slappe script. Deze futloze humorloze maar bovenal oninteressante vertaling van een boek is gewoon weg niet grappig. Tel daarbij op dat de 2 karakters matig tot onvoldoende acteren, soundtrack zeer matig is en dat de overige grappen van derden moeten komen en je hebt Identity Thief te pakken. Een film die gewoon weg niet grappig is! Ga dat NIET zien.

1.8/5