Geplaatst op: 28 maart 2013 om 13:29

[FILM REVIEW] Valentino

Weblog | 28 maart 2013 - De Nederlandse films zijn sinds een paar jaar weer upcoming en kwalitatief goed! In het verleden waren de Nederlandse films meestal banaal, veel blote memmen werk en was het verhaal technisch gezien droevig. Wat ook meestal een domper was waren de special effects en hoe het geschoten was. Daar kwam met de jaren ( lees tientallen jaren ) langzaam verandering in en bereikte zijn hoogte punt ( voor mij ) met Zwartboek. Zwartboek liet zien dat Nederland goed ze mannetje kon staan en dat ( met wat ze hadden ) een goede en degelijke film konden afleveren. Na zwartboek kwamen onder andere nog Oorlogswinter, De Gelukkige Huisvrouw en het briljante Komt een Vrouw bij de dokter uit. Nu zijn de laatste 4 genoemde oorlog/drama films en daar is er dus een lijn omhoog maar te vinden maar met de Nederlandse komedies is het altijd mwah mwah geweest. De ene was wel goed en de ander sloeg de plank mis. Nu probeert Najib Amhali het met “ Valentino “. Kan hij de Nederlandse komedies een boost geven?

Valentino in een notendop: Dino Valentino ( Najib Amhali ) heeft een prachtig leven. Deze Italiaan werkt bij Masarati en verkoopt auto’s bij het leven. De dochter van zijn baas is zijn vriendin en niets staat deze ras echte Italiaan nog iets in de weg. Alleen er 1 klein dingetje: Dino is geen Italiaan, maar een Marokkaan. En nu blijkt ook nog een keer dat ze vriendin met hem wilt gaan trouwen. Dino moet zich dus uit heel veel benarde posities lullen om niet door de mand te vallen. Lukt het Dino om alles wat krom is recht te lullen?

Valentino is aan de oppervlakte ( en als je de trailer hebt gezien ) best oké. De grappen die de film rijk zijn,( en dat zijn er niet al te veel naar mijn mening ) zijn meestal wel geslaagd en het verhaal moddert in een oké tempo door. Alleen als je op je filmposter LOEI groot vermeld dat Najib Amhali erin speelt zal automatisch de lat hoger worden gelegd ( bij mij ). Najib is namelijk een gevierd cabaretier en deze man is gewoon weg grappig gezien zijn vorige cabaretshows. Alleen anderhalf uur lang naar oké film te kijken waarbij Najib niet zijn beste werk laat zien word je niet bepaald vrolijk van. Ik begon deze alinea dat de film oké was, dat klopt maar de film heeft een groot probleem. De grapdichtheid is nogal aan de grote kant. De tijd dat grap a gepresenteerd word en dat grap b zijn intrede doet duurt namelijk veelte lang. Dat probleem heeft men geprobeerd op te lossen door de film een verhaal mee te geven. Maar 3x raden, die is niet interessant genoeg om de overbruggingen tussen de grappen te dichten. Helaas, want potentieel gezien was Valentino een leuke film.

Zoals hierboven gemeld, Najib laat helaas niet zijn beste werk zien. In de vorige films waar hij in speelde was hij ook niet bepaald een lichtpuntje ( De film Doodslag daarbuiten gelaten – Dikke aanrader btw! ). Najib laat in Valentino zien dat hij wel kan acteren maar nooit echt slecht of nooit echt goed daarin is. Zodra hij een grap presenteert zie je wel dat hij het kan maar zodra er een stuk verhaal komt dwarrelt het acteertalent naar een koud punt. Jammer, want ik gun Najib het beste! De overige karakters zijn van bord kartonnen kwaliteit maar als diepte punt Johnny de Mol als frauderende hippie en Yolanthe die alleen maar puur voor haar naam ( op het affiche ) word misbruikt. Wat dan weer wel een licht puntje was is de rol van Kees Boot. Zodra deze man ten tonele komt ( en helaas is dat niet al te vaak ) wist hij mij wel aan het lachen te maken. Pluspuntje dus.

Valentino is niet wat het blijkt wat het is. De trailer liet een beladen humorvolle film zien maar zodra je de film gezien hebt komt je redelijk bedrogen uit. Aan de oppervlakte is de film oké. De grappen die er zijn, zijn oké en het verhaal moddert in een oké tempo door. Alleen de grapdichtheid is een probleem. Lang moet je wachten tot dat er weer een nieuwe ( geslaagde ) grap komt. Tel daarbij op dat Najib niet echt lekker in de rol zit en je hebt Valentino te pakken. Nooit echt wat de film grappig/leuk/vervelend/saai. Een middenmoter alom dus.

2.4/5