Geplaatst op: 14 maart 2013 om 00:02
Laatst gewijzigd op: 14 maart 2013 om 00:06

[FILM REVIEW] Lincoln

Weblog | 14 maart 2013 - " and the winner for best actor is ..... Daniel Day-Lewis " en dat zat er ook dik in. De Oscars liggen alweer een paar weken achter ons ( en ik had de film al vorige week ergens gezien ) maar ik wou jullie deze recensie niet ontnemen. Lincoln is daarvoor met te veel bloed, zweet en tranen geschoten door Spielberg. Spielberg heeft natuurlijk al aardig wat klappers op ze naam staan zoals Schindlers list, Jurassic Park, Munich, The Terminal ( dikke tip ), ET en de Indiana Jones quadrologie en daar kan nu ook Lincoln aan worden toegevoegd. Heeft Spielberg het beeldje mogen ontvangen voor " Beste Film " of waren er toch andere kapers op de kust.

Lincoln in een notendop: Abraham Lincoln, de 16de president van Amerika wil graag dat de slavernij word afgeschaft alleen dat bleek een helse klus te worden. Veel mensen waren erop tegen en probeerde er alles aan te doen om Lincoln en zijn mensen op andere gedachten te brengen/te dwarsbomen. Lukt het Lincoln om de wet door het parlement te loodsen? Zo niet goedschiks dan maar kwaadschiks?

Het verhaal wat aan je ontvouwd word is duidelijk. Lincoln wil namelijk de slavernij aanpakken door een wet aan te nemen dat slavenhandel en slaven drijven verboden moet worden. Alleen 1 groot probleem: er zijn veel mensen tegen en er heerst ook nog eens een burgeroorlog in het land. Dit historische verhaal word verteld aan de hand van wat Spielberg je tentoonstelt. En man o man wat heeft Spielberg toch oog voor detail. Zodra de film opent meng je jezelf al gelijk in het sfeertje in de jaren 1800. De film opent bombastisch met een stuk uit de burgeroorlog maar daarna zal je ondergedompeld worden in een bijna 2.5 uur durend strijdstuk van Lincoln die ze wet er doorheen wilt hebben. Het einde is natuurlijk al bekend maar Spielberg houd je toch goed bezig. Niet door grapjes ( komen soms voor ), niet door de oorlog uitgebreid te behandelen ( her en der eens een scene uit de oorlog maar nooit langer als 1 minuut ) maar puur door het script wat er in elkaar gezet is. Let wel op dat de 2.5 uur echt 2.5 uur duurt. Soms heb je bij films dat je door de film heen schiet en het zo 2.5 uur later is. Bij deze film ligt dat toch anders: de snelheid in deze film is echt laag. Maar zoals gezegd is dat totaal neit erg want de film heeft meer als 1 troef. 1 van die troeven is Daniel Day-Lewis. Hij zet zo'n dijk van een karakter neer( zodirekt meer ) dat je geloofd dat Lincoln zo uit de dood is opgestaan.

En ja, Daniel Day-Lewis mocht met trots het beeldje ophalen voor " beste acteur " bij de Oscars want wat zette hij ze rol goed neer. Gister mocht ik Franco nog aanschouwen in Oz: The Great and Powerfull die me een partij overacteren liet zien maar Lewis zette Lincoln erg goed neer. Dankzij de houding, inleving, uitspraken kon je zo geloven dat Lincoln daar echt stond. Applaus voor deze geweldenaar! De andere karakters deden ook allemaal goed hun ding en steunde Lincoln goed in zijn rol als leider. Tommy Lee Jones ondersteunde ook goed de film als tegendraadse republikein. Wat ook een goede troef was van de film was ( zoals ik al aanhaalde ) de feeling in deze film. Zodra de film starte baande je je gelijk al in de jaren 1800. De kleding, de sets, de muziek, de props. Nagenoeg alles klopt. Met zoveel zorg gekozen verdient alleen maar dikke kudoos!

Helaas heeft Lincoln niet de Beste Film award in de wacht gesleept bij de Oscars maar Lincoln is een prachtige film geworden. De looking en feeling heeft Spielberg briljant op het doek gekregen en je ziet dat er mensen met liefde voor de film deze film hebben gemaakt. Het script wat uitgevouwen word aan je is al bekend maar dankzij de briljante rol van Daniel Day-Lewis blijf je wel gekluisterd aan het scherm. De dik 2.5 uur durende rolprent is van een langzame snelheid maar dat mag de pret niet drukken. Lincoln is een beest van een film geworden waar je echt wel even de tijd voor moet uittrekken. Maar als je de film uitzit heb je naar een pracht van een film gekeken.

4/5

4/5