Geplaatst op: 9 februari 2013 om 10:51

[FILM REVIEW] Zero Dark Thirty

Weblog | 9 februari 2013 - " and the winner is:.... The Hurt Locker from Kathryn Bigalow! ". Wie, hoe, waar? In 2008 was Bigalow d verrassing voor mij van het winnen van het belangrijkste beeldje " Best Film " bij de ocars. Ik had nog nooit van die vrouw gehoord of uberhaupt van die film. Maar toen ik ging kijken wat voor film het was begon het " ohww, daarom dus " gevoel op te spelen. The Hurt Locker was een pro amerikaanse film die zich afspeelde in de Bagdad over het wel en wee van een elite bom opruimings team. Leuke film maar geen oscar winnaar waardig. Afijn, bijna 5 jaar later draait een nieuwe rolprent van haar in de bioscoop genaamd: Zero Dark Thirty. Wederom een film over amerikanen in de oorlog en ook deze prent is genomineerd voor de " Beste Film " catergorie van de aankomende oscars. Maakt ZDT aanspraak op deze titel of moeten ze iemand anders voor laten gaan?

Zero Dark Thirty in een notendop: Iedereen weet wat er op 11 September 2011 gebeurd is in New York en de amerikanen zijn naarstig opzoek gegaan naar " het brein " achter deze aanslagen. De jacht op Osama Bin Laden is al geruime tijd aan de gang maar telkens weet deze man de dans te ontspringen. Maya ( Jessica Chastain ) werkt voor de CIA in Afghanistan en is ervan overtuigd dat Osama zich in de buurt bevind alleen word aan alle kanten tegen gehouden door bureaucratisch gelul. Maya heeft verschillende leads gevonden alleen die waren niet allemaal betrouwbaar/kwam niks uit. Nu heeft ze een boodschapper op het oog die verdacht veel naar een pand gaat net iets buiten de bewoonde wereld. Wie of wat houd zich schuil in dat gebouw?

Zero Dark Thirty is een goed onderhoudende film maar heeft zo ze mankementjes. Het verhaal wat je voorgeschoteld krijgt is " based on true events ". Zoals je in mijn eerdere recensies heb kunnen lezen ben ik daar niet een hele grote voorstander van want de " true events " zijn bijna altijd met een hollywood twist gefilmd. Of het bij ZDT ook het geval is weet ik niet, want de jacht naar Osama werd nogal in het duister gehouden. Opeens hadden ze hem te pakken en opeens lag hij op de bodem van de zee waar ( heel toevallig ) niemand bij kon. Vragen alom dus maar afijn, laten we ervan uitgaan dat de USA hem te pakken heeft en afgevoerd heeft. Om deze jacht is dus ZDT gebouwd. Een spionage-aktie-thriller film laten we zeggen die het rustig aanpakt en in de laatste 20 minuten de spreekwoordelijk register open trekt. Je volgt de gehele film Maya ( gespeeld door Jesscia Chastain ). Zij werkt voor de CIA en moet opzoek gaan naar Osama alleen die laat zich niet zo makkelijk pakken ( joh ). Zij vind vele leads naar hem maar 9 van de 10 keer was dat hem niet/slechte info. En daar bevind zich dan ook gelijk een mankement aan de film. Je zit bijna de gehele film te kijken naar iemand die wat aan het uitpluizen is. Leuk maar bijna 2 uur lang word wel iets te langdradig. Tel daarbij op de weinig aktie elementen ( die wel in de trailer zaten maar niet in de film ) en je hebt ZDT. Een rustige film die aan het einde zijn gelijk haalt. Nu wil ik niet zeggen dat de film gelijk poep is, het verhaal is onderhoudend en ze werken goed naar het einde toe, maar er had wel iets meer vaart in mogen zitten waardoor ze de trailer waar konden maken.

Jessica Chastain zet wel een dijk van een karakter neer. Ze zet Maya als onderzoekende/nooit willen stoppende cia informante goed en solide neer en het zou me niet verbazen als zij dat beeldje mee krijgt voor " beste vrouwelijke hoofdrol " bij de aankomende oscars. De wanhoop die ze soms in haar ogen tovert of de twinkel als ze een beetje informatie hebben gekregen waar ze iets aan hebben is goed door haar neergezet! Bigalow heeft er goed voor gekozen om verder niet al te bekende acteurs in te huren want het belangrijkste gegeven is natuurlijk het verhaal: De jacht naar Osama. Want de overige acteurs kende ik bijna niet, op Mark Strong na. Goed gecast verder want de karakters traden in dienst van het verhaal en niet andersom. Afghanistan en de andere locaties waren goed gescreend want zodra ze zich daar begaven kwam de sfeer goed over naar de kijker. De Martel scnes zagen er lekker grauw en donker uit terwijl de drukken steden warm en druk aanvoelde. Soundtrack technisch gezien zat het ook snor met deze film. Goede ondersteuning waar het nodig is en op de momenten dat er iets zwaars gebeurde voor de karkaters hield de soundtrack zich stil. Met gevoel gekozen dus.

Zoals ik al aanhaalde " Zero Dark Thirty is een goede onderhoudende film maar heeft zo ze mankementjes ". Die mankementjes ligt aan de snelheid van het verhaal. De trailer liet zien dat het een wilde rit kon worden maar als de bijna 2 uur en 3 kwartier uitzit heb je kunnen opmerken dat alleen de laatste 20 minuten wild waren met her en der eens een knalscene tussen door. Niet dat dat slecht is want nergens word de film saai/vervelend, maar ik had wel iets meer vaart verwacht in deze pro-amerikaanse film. De karakters in deze film doen goed hun best met daarbij als dik pluspunt Jessica Chastain als leading vrouw. Zero Dark Thirty zal naar mening niet de " Beste film " gaan binnen harken maar zal ook niet in de vergetelheid raken.

3.5/5