Geplaatst op: 30 januari 2013 om 23:33

[FILM REVIEW] The Impossible

Weblog | 30 januari 2013 - We schrijven 26 december 2004. Tweede kerstdag is net aangebroken en er lijkt niks aan de hand te zijn in het ozo mooie Thailand. De stranden liggen er prachtig bij, een bloedmooie zee, geen wolkje aan de hemel. The Good Life zeg maar. Maar dan opeens trekt het water zich in een rap tempo terug. Zo ver heeft het water zich nog nooit terug getrokken. Heel ver in de verte komt er een golf aan. Steeds groter en groter word deze. Waar de zee eerst rustig tegen het strand aan kabbelde komt er nu opeens een golf water aan met een snelheid van 900 km per uur en 10 meter hoog! Alles wat er op ze weg komt vernietigd hij. Dorpen zijn compleet van de aardbodem verdwenen, doden mensen worden overal gevonden, mensen raken alles kwijt. Bijna 185.000 mensen vinden daar ( of later ) hun eindpunt verdeeld over de eilanden/landen die de tsunami treft. Een tragedie die nooit vergeten zal worden. Nu, bijna 7 jaar later, wordt er een film overgemaakt. Een franse familie heeft namelijk de tsunami overleefd en hierop is de film " The Impossible " opgebasseerd. Kan The Impossible goed het verdriet verbeelden?

The Impossible in een notendop: Tweede kerstdag 2004. Er is niks aan de hand in het mooie Thailand. Maria ( Naomi Watts ), Henry ( Ewan McGregor ) en hun 3 zoons zijn op vakantie in Thailand. Heerlijk dicht bij het strand genieten ze van het weer/strand/zee/zwembad. Maar dan opeens slaat het noodloot toe. Een tsunami valt het gebied binnen. Moeder en haar zoon worden gescheiden van hun vader met de 2 zoons. Na een woeste rit komen de 2 groepen tot rust en gaan opzoek naar elkaar. Lukt het de vader en de moeder om elkaar te vinden?

Zo gauw er bij een film de tagline staat" based on true story's " heb ik altijd gelijk zo mijn twijfels. Meestal is dat een waarheid waaraan er een hele grote draai is aangegeven, waar dan uiteindelijk nog alleen maar de naam van het huis/boot nog van klopt. Met The Impossible is dat net iets anders gegaan want ook al kloppen de namen niet met de echte personen en die in de film, veel momenten uit de film zijn direct overgenomen van wat de familie mee heeft gemaakt. Afijn, Hollywood zal Hollywood niet zijn als ze het her en der het wat heeft aangedikt maar veel van de lijnen zijn wel true story. En dat helpt met het verhaal wat je voorgeschoteld krijgt bij The Impossible. Je krijgt namelijk te maken met een zoektocht naar elkaar. De karakters worden netjes aan je voorgesteld ( na mijn mening wel wat een te korte introductie ) want een kwartier later in de film komt de tsunami al voorbij denderen. Deze overweldigende bak water ziet er realistisch uit en door de golf zie je dat de moeder met zoon haar man/vader met de 2 andere zonen worden opgesplitst. Niet wetend van elkaar dat ze nog leven gaan ze opzoek naar elkaar. Deze zoektocht brengt vreugde mee maar ook heel veel pijn met zich mee. Zodra de moeder met kind aan het lopen zijn door de rommel wat achter gelaten is door de tsunami zie je hoe kapot het land is gegaan. Doden mensen liggen in het water, kapot geslagen huizen, bomen die omgeknapt zijn en mensen die huilend opzoek zijn naar iets wat nog van hun huis over is. De sfeer word keihard in je gezicht gegooid en zal daar ook blijven zitten tot het eind. Zeer sterk neergezet dat wat wel her en der een kanttekening heeft. Er zitten een paar echte tear jerk moment in de film alleen die waren iets te weinig erin gezet waardoor de echte drama net iets uitblijft. Begrip me niet verkeerd: De film geeft je een brok in je keel, maar soms had ik het gevoel dat er meer in zat.

De karakters in de film worden gespeeld door Naomi Watts en Ewan McGregor. Deze 2 acteurs spelen hun rollen goed en overtuigend. Je ziet bij de 2 goed de hopenloosheid en wil naar het zoeken naar de andere. De 3 kids spelen ook hun rollen naar behoren met daarbij als dik pluspunt Lucas die aardig wat screentijd meekrijgt. Hij is de oudste van de 3 en dat zie je ook in zijn acteerprestaties. Goed en overtuigend komt hij over op het witte doek. Zoals vermeld zit het met de sfeer goed. De nasleep en de chaos die door de tsunami zijn gecreëerd zie je goed terug. En dank zij de setdesigners en de cgi department zie je goed wat voor hoop rommel dat met zich meegebracht heeft zo'n golf. De chaos is echt goed en geloofwaardig neergezet! Chapeu voor dit stukje werk! De soundtrack die afgespeeld word doet goed ze werk en levert net dat stukje extra sfeer mee waar het moet zijn. Mooi, meeslepend, rustig waar het moet zijn en bombastisch als de golf aantreed.

The Impossible laat je achter met een brok in je keel. Een kleine 185.000 mensen hebben het leven gelaten door de tsunami in 2004. The Impossible laat goed zien wat voor chaos, troep, dood en verderf en verdriet dat achter zich laat. Dankzij de 2 hoofdrol spelers word het verhaal goed en sfeervol overgebracht naar de kijker. Met een paar goede tear jerk momenten is The Impossible een mooie en goede drama film geworden. Her en der had het wel even wat aangescherpt mogen worden of had een ander tear jerk momentje het beter gedaan maar dat mag de film geen kwaad doen. De film is ook genomineerd voor de categorie “ Beste Film “. Ik ben bang dat deze dat hem niet gaat worden dankzij de sterke concurrentie. Ook al gun ik het ze ze wel, The Impossible zal niet het belangrijkste beeldje naar huis gaan.

3.7/5