Geplaatst op: 7 januari 2013 om 00:54
Laatst gewijzigd op: 7 januari 2013 om 00:57

[FILM REVIEW] Cloud Atlas

Weblog | 7 januari 2013 - De Wachowski's brothers ( toen waren het nog broertjes, nu zijn het broer en zus ) hebben toch wel een aparte reputatie opgebouwd in Hollywood. Hun allereerste film die ze uitbrachten sloeg in als een bom: The Matrix was here. Die film had het sci-fi genre weer op de kaart gezet. Wat een film was dat! De vervolg films op The Matrix waren nou niet bepaald goed. Reloaded was nog wel om aan te zien maar Revolutions was gewoon weg niet Matrix waardig. Ongeďnspireerde bagger zoals de heer Teeuwen zou zeggen. Na deze miskleun hadden ze het regi stoeltje even overgedragen aan iemand anders. Broer en zus gingen verder op productie gebied waaruit V for Vendetta uit voort kwam. Briljante film met een zeer vette vertolking van Hugo Weaving als V. Daarna brachten ze ook nog de on acid uitziende Speed Racer uit en de geflopte Ninja Assassin maar daarna bleef het stil. Stilte voor de storm blijkt want de 2 zijn terug! Het boek Cloud Atlas werd verfilmd. Alleen dat boek werd beschouwd als onfilmbaar. Zoveel verschillende verhaallijnen door elkaar, dat lukt geen mens om daar een logisch verhaal/film uit te krijgen. Is het Larry en Lana Wachowski gelukt om het onfilmbare filmbaar te maken?

Cloud Atlas in een notendop ( wat niet gaat lukken ): 6 verschillende verhaallijnen, 6 verschillende tijdslijnen maar als nog staat iedereen met elkaar in verbinding. Hoe kan dat en hoe verloopt dat?

Meer dan dat kon ik er niet van maken. Een korte uitleg geven over de 6 verhaallijnen is vrijwel niet mogelijk. Wat ik jullie wel kan vertellen is het verloop van de film. De 6 verschillende verhalen spelen zich in 6 verschillende tijdslijnen af en deze zijn door elkaar gerijgd tot een brouwsel wat Cloud Atlas heet. De verhaallijnen zijn goed te begrijpen al hoewel ik soms wel het gevoel had dat het me iets te snel ging en wat mij dan soms achterliet met een Wut de Fak, waar keek ik nu eigenlijk naar. Maar daar kon ik niet al te lang over nadenken want de volgende scene stond dan al weer klaar. De scčnes die de verhaallijnen toebedeeld kregen zijn goed ( dat mag ook wel, want je zit 3 uur vast in je stoel ) verdeeld over de film zodat een iedere karakter goed uit de doeken komt. Deze 6 verhalen worden telkens gespeeld door hetzelfde groepje acteurs. Onder andere Tom Hanks, Halle Berry, Hugo Weaving en Ben Whisaw speelde de karakters. Daarbij speelde ook nog wat andere karakters mee maar de nadruk lag echt op dat groepje acteurs. Wat de Wachowski’s goed gedaan hadden is dat deze karakters per tijdslijn een ander uiterlijk/script hadden. Zodra je een andere tijdslijn in ging zag je dat Tom Hanks veranderd was naar een ander karakter. Waarbij ook gelijk een applaus voor de acteurs! Continue in de make-up zitten vergt ook klasse! Want Hugo Weaving om toveren tot een vrouw en dan weer een scene later tot een chinees vergt aardig wat plak en kneed werk. Even nog een special note voor Jim Broadbent ( de oudere man in deze tijd ): Geniale seniele man!

En dan nu 1 van de sterkste punten van de film. De visuels. De verhaallijnen spelen zich in verschillende tijden af en dankzij de feeling van de scripschrijvers, regisseurs, set designers en cgi artist is Cloud Atlas een genot om te kijken. Alle tijden hebben zo hun eigen sausje. Het New Seoel ( toekomst ) heeft een blauwe futuristische look terwijl een zeilschip met allemaal piraten erop een wat vergeelde uiterlijk had. Erg tof gedaan en wat dan ook altijd meehelpt is een soundtrack die begrijpt wanneer het moet aanzwellen en wanneer het moet afbouwen. Erg scherp en goed gedaan.

Mindfuck. Dat was het eerste wat bij me opkwam toen ik de zaal verliet. De 6 verhaallijnen zijn zo in elkaar geweven dat het uiteindelijke resultaat er mag wezen. Dit wordt dan wel geen film die veel Oscars gaat binnen harken maar deze film mag echt niet in de vergetelheid raken. Daarvoor is deze film met te veel liefde gemaakt. De karakters spelen hun rollen goed, ook al zijn het 6 verhaallijnen je zal altijd met degene meeleven dit omdat alle 6 de lijnen naar iets moois werken. Tel daarbij op dat de visuels en de soundtrack kloppen en je hebt Cloud Atlas te pakken. Ook al voelde me redelijk leeg aan het einde van de rit ( je krijgt namelijk erg veel te verwerken ) ik heb met een voldoening naar het scherm zitten staren.

3.5/5