Geplaatst op: 23 december 2012 om 13:03
Laatst gewijzigd op: 23 december 2012 om 13:06

[FILM REVIEW] The Hobbit: An Unexpected Journey

Weblog | 23 december 2012 - 17 Oscars wist " The Lord of the Rings " binnen te harken. Onder andere voor beste film ( Return of the king ), best visuele effecten ( alle 3 ), best make up ( Return of the king ) en ik kan nog wel even doorgaan. The Lord of the Rings word gezien als de beste trilogie die er is ( LOTR 1: 13de, LOTR 2: 21ste & LOTR 3: 9de volgens IMDB ) en dat kan ik wel beamen. Peter Jackson heeft 3 parels van films afgeleverd destijds. Mooi, meeslepend, briljant, technisch goed in elkaar maar bovenal: het was een avontuur van jewelste! Jackson heeft dit natuurlijk niet allemaal uit ze spreekwoordelijke duim gezogen, hiervoor is dan ook wat vooraf gegaan. De verhalen van LOTR komen uit de hoge hoed van de heer Tolkien. Deze meneer heeft eigenhandig het LOTR in elkaar geschreven ( geschreven in 1954 - 1955 ) en een aantal jaren later werden deze boeken verfilmd. Maar Tolkien had niet alleen de LOTR boeken geschreven. Daarvoor in 1936 had Tolkien ook al een ander boek geschreven in de trend van LOTR. The Hobbit hete het boek. Nu, in 2012, waagt Peter Jackson dat boek te gaan verfilmen. Geslaagde move van de heer Jackson? We gaan op avontuur!

The Hobbit in een notendop ( als dat lukt ): Bilbo Balings gaat op een avontuur! Na ruw voorgesteld te zijn aan 13 dwergen en Gandalf gaat hij op reis met hun op weg naar Erebor waar " De eenzame berg " ligt. Daar ligt namelijk een grote schat aan goud van de dwergen, alleen er is 1 klein probleempje. Dat wordt bewaakt door de draak Smaug. Na wat tegen spartellen ( Bilbo is maar een gewone hobbit die zijn eigen dingetje graag blijft doen ) gaat Bilbo mee met het gezelschap om het goud te gaan halen. Maar de reis gaat niet zonder slag of stoot. Op hun weg naar Erebor worden ze achterna gezeten door trollen, orcs, een vent met een hark als een hand en veel meer gespuis. Dit zal een avontuur worden die je niet zal verwachten ( Mijn god, wat een woordspeling! ).

Als deze film niet meerdere van de volgende Oscar nominatie niet krijgt en verzilverd, eet ik me pet. Beste visuele effecten, Beste muziek, Beste make-up, Beste kostuums & Best Art Direction-Set Decoration zijn zomaar een paar nominatie die The Hobbit verdiend ( en eigenlijk moet verzilveren ). Want WOW, wat is The Hobbit een avontuur. Wel een ander avontuur als LOTR maar als nog, the hobbit is een avontuur! Je reist namelijk mee met Bilbo ( deze man kwam ook al voor in LOTR maar dan als oude hobbit ). Bilbo is een jonge hobbit die eigenlijk ze leventje goed op een rijtje heeft en geniet van het leven. Alleen dat word ruw verstoord door Gandalf. Die heeft namelijk een plan in petto van Bilbo. Hij zal namelijk meemoeten met hem en 13 dwergen op weg naar Eredor. Daar ligt namelijk een schat van de dwergen en die moet hij samen met de dwergen gaan halen. Bilbo vindt dat niks en sputtert hevig tegen maar buigt uiteindelijk omdat hij toch zijn leven wil veranderen. Onderweg ontmoeten ze veel mensen die goedschiks of kwaadschiks in beeld komen. Ik ga niet verder over uit wijden wie ze allemaal gaan ontmoeten want dat zal afbreuk doen op het avontuur. Zoals hierboven beschreven staat er een groots avontuur klaar en die begint bij The Hobbit: An Unexpected Journey ( deel 1. De andere 2 delen komen in 2013 en 2014 uit. Info wanneer staat onderaan de recensie ). The Hobbit zelf bestaat uit 1 boek maar Jackson heeft het voor elkaar gekregen omdat uit te smeren over 3 films. Officieel stonden er 2 in de planning maar toen ze gingen editten was er nog zoveel beeld materiaal over zodat ze besloten hadden om er een deel 3 aan vast te plakken. En dat merk je wel aan de snelheid van de film en de dreiging in de film. Dat waren namelijk ( voor mij ) 2 puntjes van kritiek. De film zelf duurt bijna 3 uur ( niet geheel schrikbarend omdat de LOTR delen ook al in die buurt zaten ) maar de eerste 2 uur zit je kijken naar veel gepraat en soms een knok partij en dat is het. Je wordt zoet gehouden met prachtige beelden ( zie volgende alinea ) maar de 2 uur gaan redelijke langzaam voorbij. Ook wat ik miste was een dreiging die continue over de karakters heerste. Bij LOTR had je Sauron die continue voor dreiging zorgde maar bij The Hobbit miste ik die dreiging. Ja, ze worden we achtervolgd door veel gespuis maar ik miste die continue spanning. De karakters die met Bilbo meespelen zijn ook stuk voor stuk keien van acteurs! Chapeu!

En dan 1 van grootste pluspunten van deze film. Wat is deze film mooi gemaakt! Mijn god. Ik had expres zaterdag middag Lord of the Rings: The fellowship of the Ring gekeken om er in te komen maar wat een vooruitgang heeft Jackson en zijn team gemaakt zeg! Nieuw-Zeeland ( sorry: Middle earth ) heeft er nog nooit zo mooi uitgezien. Wideshots waar je u tegen zegt! En details! Het lijkt wel of elke bloem/grasspriet met zorg is ingeweven in het tapijt. Kudoos voor de setdesigners en voor de cinematografie! Jackson heeft ook nieuwe technieken toegepast in deze film. Hij heeft namelijk de film in HFR geschoten. Nu zul je denken: HFR wat is dat? Frame Rate staat voor het aantal beelden (frames) dat een projector in n seconde op het doek projecteert. 24 beelden per seconde (fps) is op dit moment wereldwijd de standaard. HFR 3D producties worden opgenomen en afgespeeld met een Frame Rate van 48, twee keer zo veel als de huidige standaard. ( Geleend van de Pathe website ). En damn dat ziet er goed uit! En dan bedoel ik niet zomaar goed, dit is iets wat ik nog nooit eerder had gezien in de bios. Dankzij de HFR voelt deze film levensecht aan. Scherpe beelden waar ik u tegen zeg! En dankzij de HFR beelden zijn de IMAX 3D beelden ook een pracht om naar te kijken. De wideshots zijn zo mooi in elkaar gezet dat het net lijkt of je naar een planet earth aflevering zit te kijken dan naar een film. En het IMAX scherm maakt het echt af! Echt freakin' briljant! Alleen het HFR bracht ook iets mee waar ik niet heel vrolijk van werd. De film wordt namelijk een tikje versneld afgespeeld. Waarom geen idee, maar de karakters en andere dingen bewogen een fractie sneller dan normaal. Jammer maar dat was te overzien.

Ik kan nog wel even doorgaan over The Hobbit: An Unexpected Journey maar dat doe ik niet. The Hobbit: An Unexpected Journey is een avontuur van jewelste geworden en we zijn er nog niet klaar mee. Voor de komende 2 jaar staan er nog 2 klaar voor ons! Ik zeg: Laat maar komen! Jackson heeft het hem weer geflikt! Na LOTR had hij de lat zeer hoog gelegd maar The Hobbit tipt er goed aan! Helaas dat het verhaal niet de schurk kent die in de LOTR wel voor de continue dreiging zorgde maar dat mag de pret niet drukken. The Hobbit is een film geworden die je het beste op IMAX 3D HFR kan zien en van kan gaan genieten. Neem wel genoeg eten en drinken mee want de 3 uur voelen echt aan als 3 uur maar dat mag de pret niet drukken!

4/5

The Hobbit: An Unexpected Journey (december 2012),
The Hobbit: The desolation of Smaug (december 2013),