Geplaatst op: 5 december 2012 om 22:47

[FILM REVIEW] Argo

Weblog | 5 december 2012 - Een acteur kan een film maken of kraken. Is de film briljant geschreven maar acteert de acteur als een natte krant dan kan de film dit opbreken en zo in het " 13 in een dozijn " archief belanden. Ben Affleck is zo'n acteur. In eerdere films ( zoals Gigli, Paycheck en een lading Bay films ) waren zijn acteer prestaties niet om aan te zien. Zelfs iemand met een bord voor ze kop kon nog zien dat deze man iets miste: Charisma & kwaliteit. Na een aantal van in zulk soort films gespeeld te hebben had Affleck het op ze heupen gehad en ging regisseren. Als dat maar goed gaat dacht men ( en ik ook ) en warempel: Dat kan hij wel! Gone baby Gone was een hit en hij speelde hierin goed! Na The Town ( ook geregisseerd en de hoofdrol. Beide zeer goed vertolkt ) is er nu Argo in de bios. 3 maal is scheepsrecht qua regi werk of hebben we met 2 ongelukjes te maken gehad?

Argo in een notendop: We schrijven 1980 in Iran. Een heisa vanjewelste want bijna iedere Iranees is tegen de Amerikanen en dat laten ze ook blijken want ze bestormen de Amerikaanse ambassade. Daar vluchten 6 ambassade leden naar het Canadese consulaat en worden hier opgevangen. De irakezen weten dat niet maar ze kunnen de straat niet op omdat iedere buitenlander ( en vooral de Amerikanen ) met de nek haren word aangekeken. Kortom ze zitten vast. Amerika moet met een plan komen om deze 6 in veiligheid te brengen. Tony Mendez ( Ben Affleck ) komt met een plan. Hij stelt voor om naar Iran toe te gaan als Canadese filmmaker en de 6 " Canadese " die in het consulaat zitten als zijn filmploeg te bombarderen en zo deze het land uit te lijden. Tony staat een hels karwei want gaat dit absurde plan wel slagen?

Allereerst chapeu voor Affleck! Hij doet het hem weer. Na in wat gedrochten van films gespeeld te hebben regisseert ( en acteert ) hij zeer goed in Argo. Dit op waarheid berust verhaal is gewoon weg goed in elkaar gezet. De vibe, het acteerwerk, de feeling, de karakters en een vleugje humor wat goed en niet al te veel aanwezig is. De 2 uur durende rolprent gaat als een zonnetje aan je voorbij. Je word in het begin goed op de hoogte gesteld waarom de haat tegen de Amerikanen zo is en hier zie je dan ook goed dat de Amerikanen in de ambassade ook bang zijn en vluchten naar het Canadese consulaat. Vanaf hier zal Affleck zijn intrede doen en de groep aan de hand nemen. Het helpt dat dit op waarheid is berust want dat geeft net even wat extra lading mee aan het verhaal. Door de 2 uur durende vlucht merk je goed dat de spanningsboog steeds iets verder word aangetrokken en op het einde komt dat samen in een mooie climax. Al hoewel er soms wel iets te veel van het Amerikaanse patriottisme te zien is voelt de film goed aan. Mede dankzij de vele oude brillen, kleding en auto's die je te zien krijgt. Applaus voor de set designers in ieder geval!

Waar vroeger dus Affleck gedrochten van rollen neerzetten is na hij Gone Baby Gone het goede pad ingeslagen. The Town was ook zeer sterk maar met Argo doet hij weer een stapje beter. Ben ook erg benieuwd waarmee hij nu op de proppen gaat komen. Over het verleden van Affleck word niet al te veel prijsgegeven maar als dat de overhand zou nemen zou dat de film afbreuk doen. Hoe het nu gedoseerd is komt dat het beste over naar het publiek. De overige karakters zijn goed uitgewerkt en spelen goed hun rol. Maar daarbij wou ik toch nog even een rol uitlichten, namelijk die van Lester ( Allen Arkin ). Wat een heerlijke droogkloot is dit toch. Ook al zegt deze man niet al te veel in de gehele film ( heeft meegeholpen aan het plan van affleck ) maar bijna elke zin zit een heerlijke laag humor in waarvan ik kostelijk om kon lachen! De ondersteunde soundtrack is ook van goede kwaliteit en geeft het oude sfeertje ( jaren 80 ) net even wat extra's mee.

Als Argo geen nominatie krijgt voor een Golden Globe weet ik het ook niet meer. Argo is gewoon een dijk van een film geworden. De muziek, de feeling, de acteurs, het script. Stuk voor stuk helpen deze dingen mee aan een goed en lekker lopende film. Argo is ( wat de trailer weer eens laat zien ) een niet zo'n bombastische film. Ga er wel even voorzitten want er zijn aardig wat dialogen en mis deze niet. Argo is een zorgvuldige opgebouwde film die werkt naar een meesterlijke climax. Argo is een dikke go! " Argo fuck yourself "!

4.1/5