Geplaatst op: 29 november 2012 om 23:31

[FILM REVIEW] Looper

Weblog | 29 november 2012 - We zijn dit jaar al aardig verwent met sci fi films. Neem nou een Prometheus, Total Recall, Choronicle en Cloud Atlas. Films die het sci-fi genre hoog in het vaandal hebben staan ( dat wil niet gelijk zeggen dat het goede films zijn, maar dat ze wel het genre een goed hart toebrengen ). Alleen hoe kan je sci-fi doseren in een film? Bij Prometheus was het 1 en al sci-fi ( Aliens op een andere planeet ) terwijl Choronicle het was subtieler aanpakte met wat speciale krachten uit een steen. De regisseur en de scriptschrijvers moeten een mooie middenweg vinden die goed is voor de film. Na het rijtje wat ik hiervoor opsomde kan je voor dit jaar ook nog Looper aan toevoegen. Een sci-fi film met een moord randje. Doet Looper het goed in sci-fi genre of is dit net zoals Total Recall rommel?

Looper in een notendop: Joe ( Joseph Gordon-Levitt) is een Looper. Hij klaart moordklusjes op voor de maffia. Alleen de maffia zit niet in deze tijd maar 30 jaar verder op. Nu kan men nog niet de tijdslijn rommel maar over 30 jaar wel alleen kan niemand elkaar meer omleggen wegens GPS en andere gekkigheid. Afijn, een tijdmachine biedt de oplossing. De maffia stuurt een doerak terug de tijd in en de looper vermoord diegene zonder blikken of blozen. Alleen laat degene die nu word terug gestuurd Joe te zijn die 30 jaar is ( Bruce Willis ). Bruce legt uit dat de Loopers uitsterven en dat er over 30 jaar geen Loopers meer zijn dankzij de Rainmaker. Bruce gaat op oorlogspad om de jonge Rainmaker te vinden terwijl de andere Joe zijn hagje probeert te redden. Gaat het de 2 Joe's lukken om hun doel te vervullen?

Hehe, eindelijk. Een nieuw verhaal. Wat je hierboven leest is in het kort het begin van de film en daarna zal de film zich ontvouwen als een origami vouw werk. Het ziet er mooi uit maar wat is het raar in elkaar gezet. Zo kan je het beste de film verklaren. Het verhaal zelf is leuk ( en je moet er bij blijven ) maar zodra je in de maak zit voelt het nogal raar aan. Ik ga zelf niet al te veel over het verhaal vertellen, dat zal afbreuk doen op de film. Maar eindelijk weer eens film met een origineel verhaal. Niet de standaard " we gaan naar de toekomst en moorden maar wat mensen uit ". Neen, ( bijna ) iedereen heeft een doel en dat werkt ook mee aan deze film. De film komt rustig opgang om zo Joe ( Joseph ) goed de tijd te geven om zijn leven te vertellen en om duidelijk te maken wat zijn doelen zijn. Gelukkig word dit niet gerusht waardoor je nu weleens de klik kan krijgen met de hoofd karakter. Vele film zijn al voor gegaan waar dit dus niet gebeurde, want zodra het karakter dood ging was het meer van " ohw, hijs dood ". Zodra de andere Joe ze intrede doet draaien er veel rollen om en merk je dat er een stuk degelijkheid gekomen is. De 2 joe's dragen goed de film en showen waarom hun Loopers zijn. Waar ze wel even op hadden mogen letten zijn de nogal knullige dingen. 1) Leer eens schieten! Op 1.5 meter krijgen ze het nog voor elkaar om elkaar te missen 2) vallende vrouwen die op de vlucht zijn. Stop daar eens mee 3) Humor in de film was niet altijd leuk.

Zoals vermeld doet Joseph als jonge Joe het leuk. Hij krijgt genoeg tijd om zijn karakter vorm te geven zodat het publiek een soort van band krijgt met hem. En ook zodra Bruce ze intrede doet in de film voelt dit goed en vertrouwd aan. De enige die totaal geen doel in mijn ogen had in de film is de mevrouw van lichte zeden in het begin. Deze word alleen maar " misbruikt " qua lichaam maar qua diepte ( wat een woordspeling! ) is dit karakter het minst interessant. Degene die de rainmaker vertolkt doet dat leuk en goed! Alleen wat ook een puntje van kritiek is, is de feelin' met het sci-fi. Zo gauw ze in de grote stad zitten is het voor en na sci-fi. Zijn ze de stad uit, dan is alles oud en 2012. Opzich geen probleem mee, maar kom dan niet aan met 1 of andere hyper modern vlieg installatie ding wat totaal niet bij de setting past. Waarschijnlijk had de set designer ze bril verkeerd op want dit stond echt niet in het plaatje. De soundtrack ondersteund de prent goed maar soms is deze wel iets te aanwezig. Irritant word het niet maar vrolijk word je er nou ook niet van.

Looper is een rare eend in de bijt. Je kan hem het beste vergelijken met een origami figuur. Het eind product is mooi maar het in elkaar zetten ( het vertellen van de film ) is raar en apart. Apart is niet bij voorbaat slecht maar Looper mist wel in mijn ogen de logica soms waardoor er soms verwarring heerst. Looper is een aardige sci-fi geworden dat geen stempel " 13-in-een-dozijn "krijgt maar meer het predicaat " apart ". Op naar de The Hobbit zullen we dan maar zeggen!

3.1/5