Geplaatst op: 26 november 2012 om 23:40

[FILM REVIEW] Sinister

Weblog | 26 november 2012 - Het thriller genre zit de laatste jaren in het slop. De afgelopen jaren zijn we wel vaak genoeg getrakteerd op thrillers maar deze waren of van " mwah-mwah " kwaliteit of van " god-die-zag-je-niet-aankomen " kwaliteit. Steeds weer kregen ze het voor elkaar om een thriller verrandere in rommel. Gelukkig zijn er een paar uitzonderingen want bijvoorbeeld Shutter Island, El Orfanato en REC waren wel goede producten. De laatste jaren heeft Hollywood het ook op zijn heupen gehad met het occulte. Niet tastbare dingen doen gekke dingen bij de levende. Het begon allemaal bij Paranormal Activity en inmiddels hebben we er al zat voorbij zien komen in de trent als PA1,PA2,PA3,PA4 ( en volgend jaar PA5 ) en The Possession. Films waar je in moet geloven want anders word het niks. Sinister is ook weer zo'n film die in het rijtje PA en insidious valt. Valt Sinister buiten de boot of kan deze aan het rijtje leuke films worden toegevoegd.

Sinister in een notendop. Ethan Hawke speelt Ellison. Een crime schrijver die een nieuw verhaal/boek moet maken want anders worden het wel hele moeilijke tijden financieel gezien. Hij heeft een mooi huis op de kop weten te tikken. Waarom? Omdat daar een familie gruwelijk vermoord is. Kortom: een nieuw verhaal voor ze boek Als ze het gaan inrichten komt Ellison een doos met oude filmpjes tegen van de familie daarvoor. Alleen Ellison ontdekt steeds meer over de moorden en ziet ook steeds meer verbanden liggen. Kan Ellison het oplossen?

[LET OP!! ER KUNNEN SPOILERS HIERNA VOLGEN. WIL JE DE FILM NOG ZIEN/OOIT LATER TE GAAN KIJKEN DAN IS HET VERVOLG VAN DE RECENSIE OP EIGEN RISICO!!!] Sinister is een lekkere harde film geworden. Maar dan hard in de zin van " de soundtrack is hard ". Het verhaal wat ontvouwd word is wederom weer van lik me vestje en de meeste momenten zie je aankomen dankzij het " oplucht " momentje omdat " er zit niks achter de deur ". De pa ontdekt de filmpjes en gaat deze kijken. Hierin ziet hij dat er een vreemd wezen continue terug komt en dat dit wezen ook " leeft ". Zodra deze in zijn leven komt beginnen de kinderen vreemd te doen. Het vervolg kan je waarschijnlijk al raden als je een beetje logisch nadenkt. Sinister heeft de spanningsboog goed gespannen staan maar als het moment zich aandoet zie je die helaas van te ver komen. Dit doet afbreuk en haalt het schrik element weg. En dit komt vooral door de dikke spoilers in de trailer! Jammer want een thriller moet uit een aantal dingen bestaan ( vind ik ) namelijk: een degelijk verhaal, schrik momenten die je niet aanziet komen, een cast die goed ze best doet en een waardige afsluiter. Sinister mist een hoop van deze elementen en meer als een dertien-in-een-dozijn film word het niet helaas.

Een pluspunt wat ik wel kan opperen is de soundtrack. Ja er zitten opbouwde viooltjes in die je standaard hoort in elke andere thriller film maar vooral de afrikaanse deuntjes ( kan het even niet anders omschrijven ) klonken wel goed en bracht toch iets van extra sfeer mee. Alleen dankzij het flut verhaal werd het nooit echt echt spannend. De cast wat de film draagt is nou ook al niet juh van het. Ethan Hawke zet wel een aardige rol neer als vader maar echt medelijden ga je niet met hem krijgen. De moeder heeft in totaal 7 regels tekst en de kinderen doen mee als " opvulling " of als schrik momentje. Het zoontje vond ik al helemaal een clown eerste klas.

Neen, Sinister is het ( wederom ) niet geworden. Dat komt mede dankzij de trailer van de film. Dankzij die vergald het redelijk wat van de schrik momenten die je al van te voren ziet aankomen. Wat Paranormal Activity goed gedaan had in hun trailers ( geen beelden uitzenden van de daadwerkelijke film maar wel beelden uitzenden die gn afbreuk doen aan de film ) had Sinister moeten volgen. Dankzij deze spoilers vanjewelste weet je wanneer wat komt. Opzich zou een leuk verhaal dat nog aardig kunnen verhelpen maar eigenlijk zodra je weet wat de intenties zijn van de " bad ass " kan je het einde al vormen en weet je dankzij de trailer hoe het bijna gaat aflopen. Op een paar momenten na is Sinister een standaard riedel geworden die je net zo goed kan overslaan en kan wachten op een andere film.

2.2/5