Game

Auteur: Alex Offerman (elmoclub)
Geplaatst op: 31 maart 2011 om 18:00

Rift

Review | 31 maart 2011 - Vandaag de dag is het MMORPG-genre niet meer weg te denken bij veel PC-gamers. Het genre heeft sinds het succes van World of Warcraft vele clones en look-a-likes meegekregen en veel van deze titels sterven helaas een langzame dood. Een enkele weet zich staande te houden of worden compleet omgegooid en gaan van een maandelijks betaalmodel naar een "free to play"-versie. In 2009 probeerde Aion nog een gooi te doen naar de troon, nu is het de beurt aan Rift van ontwikkelaar Trion Worlds.

Het verhaal
Rift speelt zich af in de wereld Telara. De mensen leefden in harmonie met elkaar en zoals het altijd in dit soort verhalen voorkomt, word de lieve vrede verstoord en zakt de hele wereld in puin. Er ontstaan 2 verschillende groeperingen die beide zo hun eigen visie hebben op de toekomst van Telara. Allereerst hebben we de Guardians. Deze groep mensen zijn door de goden tot leven gewekt om de wereld te redden van corruptie. Lijnrecht tegenover de Guardians staan de Defiant. Zij hebben zich tegen de goden gekeerd en hun lot volledig in eigen hand genomen. De Defiant vertrouwen blind op hun technologie om zo Telara van de ondergang te redden. Er bestaat in Rift echter geen goede of slechte kant. Beide facties hebben het beste met de wereld voor, alleen pakken ze dit op hele verschillende manieren aan.

Rifts
De Rifts zijn grote portalen waar verschillende vijanden uit voortkomen. Deze wezens komen door deze Rifts met maar 1 doel voor ogen, Telara overnemen. Deze portalen kunnen overal tevoorschijn komen, wat de game een dynamische touch weet mee te geven. In totaal zijn er 6 verschillende Rifts met elk een eigen element. Zo zijn er Earth Rifts maar ook Fire, Air, Water, Life, en Death. Elke Rift neemt vijanden met zich mee die aan deze elementen verbonden zijn. Het is noodzakelijk om deze portalen te sluiten. Doe je dat niet dan zullen de monsters belangrijke punten van de wereld map innemen. Zodra dit gebeurt kan het voorkomen dat je in bepaalde gebieden geen quests meer kunt aannemen, voordat al deze wezens zijn verslagen en de Rift weer is gesloten.

Automatisch meedoen
De gevechten die dankzij deze Rifts plaatsvinden worden ook wel Raids genoemd. In veel MMO’s is het de bedoeling dat je een grote groep gaat vormen met je medespelers om vervolgens als team de strijd aan te gaan. Als je pech hebt mag jij als “low-level”-speler vaak niet mee doen met deze raids en dat kan in sommige gevallen erg frustrerend zijn. In Rift kan iedereen meedoen met de Raids. Zodra er een Rift is geopend kan iedereen zich naar de plek des onheils begeven en los gaan op de vele monsters. Zodra je bij de Rift bent aangekomen en jouw medespelers zijn alvast begonnen met het slopen van de vijand, word je automatisch toegevoegd aan de groep. Jij krijgt dan meteen de quest te zien om vervolgens jouw steentje te kunnen bijdragen. Zodra er meer spelers bijkomen zullen ook deze automatisch met de groep meedoen. Ongeacht het level.

Stages
De Raids zijn verdeeld in een aantal stages. Elke stage heeft zo zijn eigen objectives. Zo moet je bijvoorbeeld eerst een x-aantal wezens omleggen, om vervolgens de grote leider, een heuse eindbaas, te kunnen trotseren. Na het behalen van deze objectives zal de desbetreffende Rift sluiten en zal de vrede weer terugkeren in dat gedeelte van Telara. Maar lang kan er niet worden genoten van deze vrede. Er is namelijk altijd wel ergens een nieuwe Rift in de buurt waar jij jouw skills op kunt botvieren.

De Soul Tree
Zoals in iedere MMO is ook Rift voorzien van een talent tree. Een lijst met alle mogelijke skills die jouw personage kan beheersen. Naarmate de game vordert krijg je steeds meer Soul Points, die je aan deze Soul Tree kunt besteden. Tijdens het creëren van jouw personage kun je kiezen uit 4 verschillende callings, namelijk Warrior, Cleric, Rogue, en Mage. Elke calling is weer verdeeld onder 8 Souls, die op hun beurt weer verdeeld zijn in de verschillende skills met elk een eigen talent tree. Je kunt dus een hoop kanten op bij het perfectioneren van jouw personage. In totaal kun je uit 3 Souls kiezen die je meeneemt tijdens je gevechten. Zo is het mogelijk om verschillende technieken samen te voegen, waardoor je weer andere skills tot je beschikking krijgt, dan jouw medespelers van dezelfde calling.

Levendig
Rift voelt zeker niet aan als een eendagsvlieg. De game is goed in balans en speelt ook nog eens lekker weg. Ook op grafisch gebied staat Rift haar mannetje. Want laten we eerlijk wezen, World of Warcraft mag dan heer en meester zijn in het MMO genre, op grafisch gebied loopt de game inmiddels wel een beetje achter. Ondanks dat de gebeurtenissen in Rift wat aan de ernstige kant zijn, heeft de game een aardig kleurenpallet meegekregen. Ook de omgevingen lijken te leven en om jou heen gebeurt er dan ook van alles. Wezens lopen of rennen rond en vechten zo nu en dan met de vele NPC’s. Het startgebied van de Guardians word geteisterd door “vuurballen” die, als je niet goed op let, nog boven op jouw personage terecht kunnen komen. Het zijn die kleine dingen die het doen en deze details geven Rift net dat kleine beetje extra.

Vele MMORPG’s komen en helaas zien we de meeste ook weer gaan. Het is natuurlijk nog even afwachten wat Rift gaat doen in de toekomst, maar zoals het er nu naar uit ziet kan deze MMO nog wel een tijdje mee. Het is verfrissend genoeg om een grote groep spelers voor zich te winnen en hopelijk ook voor zich te houden.

Uitgebreide talent-tree...
De Rifts...
Automatisch meedoen met Raids
...is iets te uitgebreid
...worden op den duur wat saai
Totaal score: 8 Met Rift heeft ontwikkelaar Trion World een prima MMO weten neer te zetten. Veel elementen lijken zo van World of Warcraft te zijn gekopieerd, maar dat hoeft per definitie niet meteen slecht te zijn. Hierdoor kan iedereen van de game “genieten”, zowel de WOW-fans als nieuwkomers in het genre. Het idee van de Rifts die op elke plek van de map kunnen verschijnen is erg leuk bedacht. Alleen worden de gevechten die met deze Rifts gepaard gaan op den duur misschien wat saai. Je kunt flink wat aan de skills van jouw personage sleutelen door middel van een zeer uitgebreide talent-tree, maar omdat deze zo uitgebreid is kan het ook lichtelijk onoverzichtelijk worden. Al met al is Rift een geslaagde nieuwe MMO met net dat beetje extra wat de concurrerende titels niet hebben. Nu maar hopen dat de game ook haar actieve spelers behoudt, zodat de Rift niet de zoveelste MMORPG wordt die langzaamaan dood zal bloeden.
8