Game

Auteur: Tom van Erp (Tommie)
Geplaatst op: 28 maart 2011 om 17:00

Crysis 2

Review | 28 maart 2011 - Crysis gooide in 2007 hoge ogen met zijn wonderbaarlijke graphics die toen, en zelfs nu nog, als grafische maatstaaf worden gebruikt. Op gameplay gebied blonk de game niet zo uit als in de graphics, maar daar hoopt ontwikkelaar Crytek met Crysis 2 verandering in te brengen. Waar het origineel nog exclusief op de PC verscheen is Crysis 2 nu ook op de Xbox 360 en PlayStation 3 te spelen, naast natuurlijk de PC-versie. Maar kan de game nu ook buiten grafische pracht imponeren?

Aanloop
Ontwikkelaar Crytek bleek niet vies voor wat extra druk. Er werden diverse imposante uitspraken gedaan waardoor de verwachtingen alleen maar hoger werden. Volgens Crytek is Crysis 2 namelijk een echte "Halo-Killer", sterker nog, volgens de scenarioschrijver van Crysis 2 kan het verhaal van Halo "bullshit" genoemd worden. Ook werd er geclaimd dat Crysis 2 het mooiste spel ooit zou worden en daarnaast zou het ook nog eens de beste AI tot nu toe hebben. Stoere taal dus van ontwikkelaar Crytek, maar kan het al die verwachtingen wel waarmaken en komt de game ook op de consoles goed uit de verf gezien het feit dat Crysis 2 pas de 1ste console game is die door het Duitse team ontwikkeld wordt?

Verhaal
Sciencefictionschrijver Richard Morgan werd ingeschakeld om het verhaal van de game op papier te zetten. Crysis 2 speelt zich af in New York City in het jaar 2023, een hele andere setting vergeleken met de jungle uit het 1ste deel. In de game stap je in de schoenen van soldaat Alcatraz, een Force Recon Marine. De game opent met een soort televisie uitzending waarin te zien is dat er een virus is uitgebroken in New York die vele miljoenen burgers heeft aangetast. Het virus is uitgebroken door een lek in het biochemisch lab van Crynet. Tegelijkertijd woedt er paniek door een dreigende invasie van de Cephaloids, een soort Alien-ras.

Tijdens een missie van de Force Recon Marine wordt een groep soldaten aangevallen door de Cephaloids, die vervolgens iedereen op jou na uitroeien. Op dat moment word je gered door Prophet, officier van Army Delta Force, die in het bezit is van de Nanosuit 2, bekend uit de Crysis-serie. Omdat hij al geïnfecteerd is het met virus is Prophet gedwongen het pak af te staan aan jou, omdat de Nanosuit 2 de enige manier is om de Cephaloids te stoppen. Dit is de basis van een verder veel te complex en warrig verhaal van Crysis 2. De game probeert teveel op een Hollywoodfilm te lijken, waardoor je al snel de draad kwijt bent; zeker als je het 1ste deel niet hebt gespeeld. Je wordt direct in het diepe gegooid en dat is zonde, want er wordt nauwelijks iets uitgelegd over de aanleiding van het virus en de invasie van de Cephaloids. Het verhaal zal dan ook niet lang genoeg de aandacht vast kunnen houden.

Nanosuit 2
Crysis 2 is geen standaard first-person shooter. Als soldaat Alcatraz heb je de beschikking over de Nanosuit 2.0, een hypermodern pak gemaakt van nano-fiber, die je verandert in een supersoldaat. Met dit pak kun je sneller rennen, hoger springen, onzichtbaar worden en zelfs super sterk worden. Met een simpele druk op de knop word je onzichtbaar en kun je geruisloos een stealth kill uitvoeren of simpelweg de vijand voorbijgaan. Het pak geeft je veel mogelijkheden, waardoor je elke situatie weer anders in kan gaan en daar speelt de game ook op in. Het geeft je bovendien een enorm 'badass' gevoel wanneer er met een zware stem "Cloak Engaged" geroepen wordt wanneer je de onzichtbaarheid activeert.

Crysis 2 is vrij non-linear en er zijn altijd meerdere opties mogelijk. Je kunt elk gevecht weer anders ingaan; je kunt kiezen voor stealth of je kunt de vijanden flanken, maar je kunt natuurlijk ook gewoon 'guns blazing' een gevecht aangaan. Het leveldesign is hier ook op ingesteld en het draagt bovendien bij aan replay waarde van de singleplayer. Daarnaast heb je ook een divers aanbod aan wapens, variërend van shotguns en snipers tot machine geweren en raketwerpers. Je bent in ongeveer 8 uur door de singleplayer heen, maar er zijn nog diverse collectibles te vinden en bovendien geven de hogere moeilijkheidsgraden wat extra uitdaging en replay waarde.

Graphics
Waarschijnlijk het meest gehypte onderdeel van Crysis 2 zijn de graphics. Crytek beloofde veel en ik kan ook direct met de deur in huis vallen: Crysis 2 ziet er fantastisch uit. De game maakt gebruik van de nieuwste CryEngine-technologie, een engine die door Crytek zelf ontwikkeld is. Crysis 2 is de 1ste game die gebruik maakt van deze nieuwe engine en het resultaat mag er zijn. De game ziet er echt ongelofelijk mooi uit. De engine laat vooral zijn kracht zien met de lichteffecten, die erg realistisch weergegeven worden. Alles reflecteert en alles ziet er gelikt en scherp uit. Vergeet wat je hebt gezien in de multiplayer demo, in de singleplayer blinkt de game echt uit. Je moet het met eigen ogen zien en het is dan ook lastig om in woorden uit te drukken hoe goed alles eruit ziet.

Toch is het helaas niet allemaal positief, want alle pracht en praal komt de framerate van de game niet ten goede. De game is op de PlayStation 3 getest, de ogenschijnlijk minste versie qua graphics, en af en toe kakt de framerate behoorlijk in. Ook bij situaties waar er niet veel op het scherm gebeurt kan de game wel eens stroef draaien. Daarnaast is er af en toe wat pop-in te spotten en bovendien kampt de game met behoorlijk wat bugs en glitches. Het komt geregeld voor dat vijanden ergens in blijven haken of dat een lijk in de meest rare hoeken gevouwen wordt. Zonde, want met iets meer 'polish' had de game er nóg beter uit gezien. Op grafisch gebied maakt Crytek echter de hoge verwachtingen zeker waar. Op audio gebied is weinig aan te merken: de voice acting is solide en de muziek draagt bij aan de sfeer van de game. Hoogtepunt zijn de wapengeluiden, die een lekker 'punch' met zich meebrengen.

AI
Crytek beloofde met de AI in Crysis 2 de beste tot nu toe neer te zetten. Een gedurfde uitspraak maar met behulp van de nieuwe CryEngine is dit deels ingelost. De AI is, met name op de hoogste moeilijkheidsgraad, vrij pittig. Vijanden zullen bijna nooit stil staan en gaan slim in cover zitten om niet geraakt te worden. Ook wanneer je je probeert te verstoppen om weer even op adem te komen laat de vijand er geen gras over groeien en komen ze direct achter je aan. Een vrij agressieve AI, maar dankzij de Nanosuit 2.0 is het zeker niet onmogelijk. Sommige hectische situaties zul je ongetwijfeld diverse keren overnieuw moeten doen, maar de game is zeker niet onhaalbaar. Om nu te spreken van de beste AI tot nu toe gaat dan ook een beetje te ver.

Multiplayer
Naast al het singleplayer geweld doet Crysis 2 ook een gooi naar het Call of Duty-publiek. Kosten noch moeite zijn gespaard voor de multiplayer, mede dankzij de diverse demo’s en beta’s. De game is met 12 man online te spelen en alle bekende modi zitten erin. Daarnaast leent het ook het perk- en XP-systeem van vergelijkbare shooters, waarbij je met het maken van kills en streaks punten kunt verdienen die je later kunt uitgeven aan nieuwe wapens, vaardigheden en perks. Iedere speler in de multiplayer beschikt over een Nanosuit, wat de multiplayer wel een eigen draai geeft. Er is een hoop te unlocken en de game beschikt over 12 maps en 20 wapens, maar het doet eigenlijk niets nieuws. Wat het doet, doet het goed, maar het heeft niet echt een eigen gezicht. De multiplayer voelt dan ook meer aan als een aanhangsel. Maar speel je graag een potje Call of Duty of Battlefield online dan zul je met Crysis 2 ook veel plezier kunnen hebben.

Grafisch indrukwekkend
Nanosuit 2.0
Open gameplay
Lang houdbaar
Warrig verhaal
Bugs & Glitches
Totaal score: 9 Na ruim 3 jaar ontwikkeltijd ligt Crysis 2 eindelijk in de winkels en nu ook op de consoles. Het resultaat is een puike shooter die dankzij de Nanosuit 2.0 een geheel eigen stijl heeft. Ondanks een warrig verhaal kent de game vele hoogtepunten in de singleplayer en een solide multiplayer die garant staat voor vele uren speelplezier voor de liefhebber. Grafisch zet Crysis 2 een nieuwe standaard en maakt het mij alleen maar meer nieuwsgierig wat er nog meer uit de huidige generatie te persen valt.
9