Game

Geplaatst op: 29 maart 2011 om 17:00

Europa Universalis III: Chronicles

Review | 29 maart 2011 - Sommige gamers zullen bij het zien van een wereldkaart mogelijk herinnerd worden aan het vak aardrijkskunde, of aan het feit waar ze naartoe willen gaan op vakantie. Sommige gamers zullen echter dromen over het vormen van vriendschappen met andere landen, het ruilen van allerlei soorten grondstoffen en producten, of misschien zelfs om een grote oorlog te beginnen en een machtige heerser te worden. Deze gamers zullen met de komst van Europa Universalis III: Chronicles al deze dromen en meer in virtuele vorm werkelijkheid zien worden.

Een introductie
Europa Universalis III: Chronicles is een verzameling van Europa Universalis III en haar 4 add-ons en biedt alle bovengenoemde aspecten in royale hoeveelheden aan. In de game kies je een land of provincie en vervolgens een bepaalde tijdsperiode waarin je wilt spelen. Je keuze hierbij is bijna onbeperkt en elk(e) land/provincie is wel aanwezig. Na de startkeuze is het dan ook geheel aan jou om te bepalen wat je wilt doen. De Europa Universalis-serie staat dan ook bekend om het bieden van een RTS-ervaring die voor elke speler geheel anders is.

Een wereldkaart
1 van de dingen die de game uniek maakt is het feit dat je de gehele game vanuit de eerder genoemd wereldkaart speelt. Het orders geven van jouw troepen, het laten bouwen van gebouwen en het onderzoeken van nieuwe technologieŽn doe je allemaal vanaf de wereldkaart. Dit biedt de speler een hoop overzicht en het staat allemaal relatief overzichtelijk weergeven. Er zijn echter wel erg veel menu's en submenu's aanwezig, maar vanaf de wereldkaart kun je zo van menu naar menu schakelen. Ook geeft de kaart zeer gedetailleerd aan welke landen je hebt overgenomen, wat er zich in deze landen bevindt en wat voor relatie je hebt met de andere landen. De wereldkaart kan verder ook op allerlei verschillende manieren worden ingesteld. Helemaal handig is het feit dat de tijd beÔnvloedbaar is. Hierdoor kun je de tijd op de rustige momenten wat sneller en op de hectische momenten wat rustiger laten afspelen.

De wereldkaart brengt jammer genoeg ook een nadeel met zich mee. Zo is de kaart gedurende de gehele game het enige wat je zult zien en dus krijg je nooit heftige 3D-gevechten of dergelijke te aanschouwen. Hier stoorde ik me persoonlijk niet heel erg aan omdat ik enigszins gewend ben aan dergelijke gameplay, maar gamers die een sterke visuele ervaring zoeken met een hoop explosies, geweld en heftige actie zitten totaal aan het verkeerde adres.

Kies wat je maar wilt
In Europa Universalis III: Chronicles heb je geen centraal verhaal of ook maar enig doel wat je behoort te behalen. Het is geheel jouw eigen ervaring en je bepaalt zelf wat je gaat doen. Zo kun je ervoor kiezen om als Friesland te spelen en de gehele wereld over te nemen, maar je kunt ook als Spanje spelen er ervoor kiezen om je te specialiseren in het worden van een waar export land. Gedurende het spelen van de game zul je ook verder in de tijd gaan en kun je bepalen wat voor soort technologieŽn je onderzoekt. Ook belangrijke evenementen in de geschiedenis zijn na te spelen. Helemaal duizelingwekkend wordt het wanneer je een duidelijk beeld krijgt over de hoeveelheid opties in de game. Je kunt namelijk honderden, zo niet duizenden verschillende dingen aanpassen. Zo kun je kiezen wat voor regering je wilt, wat de gesproken taal in je land gaat worden, hoe je met andere landen omgaat en hoe je omgaat met de problemen in jouw eigen land. Door alle te maken keuzes en beschikbare opties is elke keer spelen geheel anders en omdat alle landen over een geheel andere geschiedenis en mogelijkheid aan opties beschikt zul je nooit al het mogelijk kunnen doen.

Mods
De bovengenoemde hoeveelheid keuzes en opties zijn nog verder aan te passen door de grote hoeveelheid mods die voor de game beschikbaar zijn. Dit is natuurlijk wel een review van de game zelf en niet de mods, maar de game is zo gemaakt dat het zeer eenvoudig is om allerlei soorten mods te installeren.

Niet voor iedereen
Zelf had ik in het begin enigszins het gevoel dat de game helemaal niets voor mij zou zijn, omdat de meeste RTS-games die ik de laatste tijd speel vooral draaien om brute actie. Gedurende het 1ste potje was het voor mij ook vooral zoeken naar waar alle opties verborgen zaten. De menu's zijn namelijk goed ingericht, maar het neemt niet weg dat de game over een absurde hoeveelheid gegevens beschikt. Mijn 1ste potje eindigde dan ook met een land die dik in de schulden zat en een leger had waar de andere landen alleen maar om konden lachen. Ondanks dit voelde ik me door de gigantische hoeveelheid vrijheid en het feit dat ik zoveel opties had toch al een beetje verslaafd aan de game. Na een redelijk aantal potjes begon ik eindelijk een beetje een gevoel te krijgen van hoe de game precies werkte en ging ik experimenteren met verschillende soorten regeringen en het maken van bondgenoten. Toen ik even later ook ongewild in een heftige oorlog terechtkwam was ik een stuk beter voorbereid dan eerst en kon ik even later met trots zeggen dat ik BelgiŽ had overgenomen. Het is echter wel een game met een aanzienlijke drempel voor nieuwkomers in de serie en vooral tijdens de 1ste paar potjes zul je als nieuwkomer vooral tijd besteden aan het uitzoeken waar je nou precies alles kunt vinden.

Europa Universalis III: Chronicles is daarom dan ook een game die lang niet alle gamers zal kunnen boeien. Als het kiezen van een regering, het bijhouden van de financiŽn en het opbouwen van handelspartners je boeit, dan zal dit een game zijn die je enorm lang bezig kan houden. Ik ken echter ook genoeg gamers die spontaan de PC zouden uitzetten als ik ze zou introduceren met de game. Hoewel dit de game natuurlijk niet aan te rekenen is, is het wel iets waar je goed rekening mee moet houden voor je de game aanschaft.

Met zijn allen
Naast de singleplayer bevat deze Europa Universalis ook nog een multiplayer modus. Hierin kunnen spelers samen als verschillende landen en provincies spelen. De multiplayer blijkt haast nog verslavender dan de singleplayer te zijn, want je kunt onderling afspreken om goederen met elkaar te ruilen of samen te werken tegen een aantal door de AI bestuurde landen. Alle bovengenoemde opties betekenen nog veel meer in de multiplayer wanneer je als bondgenoten op elkaar gaat inspelen. Zo kun je afspreken wie welke technologieŽn gaat onderzoeken om zo samen een enorme hoeveelheid kennis te vergaren. Een leuke optie is de mogelijkheid om je met meerdere mensen te richten op de productie van een bepaalde grondstof en zo de prijs daarvan voor de hele wereld bepalen. Het enige nadeel aan de voor de rest interessante multiplayer is het feit dat een potje nogal erg lang kan duren. Het opzetten van handelsroutes en het werken aan je rijk kan soms behoorlijk veel tijd in beslag nemen en niet iedereen kan een hele dag lang achter elkaar doorspelen.

Beelden en geluid
Grafisch gezien is Europa Universalis III: Chronicles geen hoogvlieger. De menu's en de wereldkaart zien er goed uit en er is behoorlijk wat aandacht besteed aan kleine details zoals het golvende water, maar je krijgt zoals genoemd niets anders onder ogen te zien dan de menu's en de wereldkaart. Dit heeft als voordeel dat de game op praktisch elke PC wel speelbaar is, maar het gaf mij toch enigszins een beetje een bittere nasmaak. De ontwikkelaars hebben echter wel een hoop aandacht besteed aan de wat kleinere details en deze helpen toch wel een hoop om een beetje visuele voldoening te bieden.

Qua audio is de game iets beter, maar ook niet bepaald indrukwekkend. Er zijn namelijk wel wat mooie deuntjes te beluisteren en er zijn een aantal degelijke geluidseffecten (zoals het horen van een zwaard bij het initiŽren van een gevecht), maar ook de audio zal je mond nooit doen openvallen van verbazing.

De add-ons
Zoals genoemd bevat Europa Universalis III al haar add-ons. De 4 verschillende add-ons voegen nog meer content en opties toe aan een al belachelijk uitgebreide game. Zo kun je dankzij de add-on Napoleons Ambition deelnemen aan de Franse revolutie en heb je door de add-on Divine Wind een royaal assortiment aan diplomatieke strategieŽn. Samen voegen de add-ons dan ook een behoorlijke meerwaarde toe aan de game en maken ze van het geheel een behoorlijk aantrekkelijk pakket.

Enorm veel opties
Tonnen content
Hoog verslavingsgevaar
Makkelijk te modden
Interessante multiplayer
Grafisch magertjes
Hoge leerdrempel
Totaal score: 8 Europa Universalis III: Chronicles is een verzamelwerk van Europa Universalis III en al haar add-ons. De game biedt door de combinatie van een gigantische hoeveelheid content en opties een ervaring aan die elke fan belachelijk lang zullen bezig houden. Ook is het zeer makkelijk om verslaafd te raken aan de game en kun je de game zeer makkelijk aan je wensen aanpassen door mods te installeren. Het plezier werkt zich verder ook nog door in de multiplayer. De game biedt grafisch echter zeer weinig om van onder de indruk te raken en de leerdrempel is voor elke nieuwkomer van de serie behoorlijk hoog. Het is daardoor zeker geen game die iedereen zal interesseren, maar het is zeker een aanrader voor de fans.
8