Geplaatst op: 28 november 2016 om 17:00

Silence

Review | 28 november 2016 - The Whispered World is een point en clicker die ik ondanks de problemen met veel plezier heb gespeeld. De soms belachelijk obscure puzzels en plotselinge veranderingen in het plot waren zonde, maar de presentatie en unieke situaties maakten de ervaring waard om te beleven. Met Silence is er een vervolg op The Whispered World die naar de games van Telltale gekeken heeft, en de vraag is natuurlijk of dat een goed idee was.

Charmant
Het eerste wat opvalt wanneer je Silence start is hoe belachelijk sfeervol en mooi alles er uitziet. De personages, omgevingen en objecten: alles ziet er fantastisch uit en dankzij talloze kleine details komt de wereld tot leven. Sta stil in elk van de locaties en kijk om je heen om overal details te zien die een glimlach op je gezicht toveren. Om de charme compleet te maken is er een fantastische soundtrack en kun je op unieke wijze met objecten reageren. Met dat laatste bedoel ik dat je (nutteloze) dingen kunt doen die je niet zou verwachten. Zo is het veelvuldig likken van een gigantische paddenstoel geen slecht idee.

Bewegend sprookje
De presentatie geeft je het gevoel in een bewegend sprookje te zitten en het verhaal past hierbij. Denk echter niet dat ik met sprookje suggereer dat de game altijd vrolijk is en je de regenbogen om de oren vliegen. De wereld waarin je speelt is weliswaar kleurrijk, maar er is een oorlog gaande en je begint de ervaring met schuilen omdat er een bombardement gaande is. Tel bij de oorlog nog een soort van monsterlijke wezens op en je hebt een sprookje met zowel licht al duister. Vrolijke momenten worden vaak opgevolgd door wanhoop om even later weer opbeurend te worden.

Telltale invloed
The Whispered World is een game die ik puzzelaars kan aanraden, maar het is niet altijd een gemakkelijke ervaring om door te komen. De grootste boosdoener hierbij zijn puzzels die regelmatig alle logica laten varen. Silence doet dit anders door goed naar de creaties van Telltale te kijken. De gameplay bestaat uit het verkennen van omgevingen met momenten van actie en puzzels om op te lossen. Elk van die puzzels en momenten vermaakt en levert een frisse/aantrekkelijke uitdaging. Silence is niet uitdagend te noemen, maar je komt nooit vast te zitten en je hoeft ook niet als een idioot overal op te klikken in de hoop dat je verder komt.

Gevolgen
De invloed van Telltale heeft zoals je net hebt kunnen lezen voordelen, maar er zijn ook nadelen. The Whispered World was een game die je een uurtje of vijftien bezig hield en voor negentig procent bestond uit gameplay. Silence is hierin een contrast omdat er vele lange cutscenes zijn en de hoeveelheid puzzels is eigenlijk vrij laag. De ervaring is met vijf uur een stuk korter dan het origineel, maar met meerdere keuzes om te maken is herspelen een aanrader. Concluderend kan ik zeggen dat men met het vervolg geheel andere zaken als prioriteit heeft gezien. Er is diepgang verloren gedaan in ruil voor een avontuur die dankzij de hoge kwaliteit aanvoelt als een interactieve film met verfijnde gameplay.

Wachten
Of je een ervaring wil die sterk doet denken aan Telltale-games of de point en clickers van weleer is een subjectief gegeven, maar de laadtijden zijn dit niet. Ik snap dat de omgevingen even tijd nodig hebben door de grafische pracht, maar telkens een minuut moeten wachten is simpelweg te lang. Aangezien je halverwege de game veel tussen gebieden moet lopen zullen de laadtijden flink wat frustratie opleveren en dat reken ik de game (en dus het cijfer) aan.

Prachtige presentatie
Emotioneel verhaal
Logische puzzels
Keuzes maken
Korte ervaring
Lange laadtijden
Totaal score: 8 Silence is weliswaar het vervolg op The Whispered World, maar qua ervaring zijn het twee geheel andere games. Met Silence heeft de ontwikkelaar overduidelijk naar Telltale zijn games gekeken, en dat zorgt voor een ander soort ervaring. Positieve veranderingen bestaan uit een prachtige presentatie en een emotioneel verhaal. De wereld die je verkent is een genot en er is geen moment van verveling of frustratie: het geheel is een bewegend sprookje. Nadelen van de Telltale-invloed zijn te vinden in de uitdaging en duratie. Silence is niet bepaald een lange game met vijf uur en wie moeilijke puzzels zoekt moet elders kijken. Ten slotte zijn er nog de lange laadtijden die behoorlijk op de zenuwen werken.
8