Geplaatst op: 21 november 2016 om 17:00

Guild of Dungeoneering: Ice Cream Headaches

Review | 21 november 2016 - Guild of Dungeoneering is een game waarin kaarten zowel je vijand als bondgenoot zijn. Je moet dungeons overwinnen met jouw random gegenereerde held en maakt hierbij gebruik van kaarten als uitrusting. Afhankelijk van je overwinningen/nederlagen unlock je nieuwe kaarten en zo vorm je een assortiment. Met de downloadable content Ice Cream Headaches krijgt dat assortiment er een hele lading koude opties bij.

Toevoegen
Je hebt verschillende soorten dlc: sommigen doen een geheel nieuw ding en andere voegen meer van het al aanwezige toe. Ice is een voorbeeld van die tweede en levert een geheel nieuwe dungeon met bijpassende wapens en vijanden. Net zoals in de basisgame is je missie om het einde van elk level te bereiken en om daar een specifiek doel te voltooien. Interessant aan Ice is dat je doelen nogal uniek genoemd kunnen worden. Zo help je onder andere de Ice Monks met het maken van een ultiem ijsje en blijken de Brainiacs ijs te willen vernietigen.

Kaarten
Het Principe van Dungeoneering is hetzelfde gebleven. Je kiest een random gegenereerde held en betreed een level. In het level open je schatkisten en versla je vijanden om kaarten te krijgen en zo de steeds pittigere verdiepingen aan te kunnen. Met Ice heb je een hoop nieuwe opties om te winnen. Zo zijn er meerdere wapens die vijanden bevriezen en heb je toegang tot spreuken die je tegenstanders in ijsjes veranderen (al betekent dit niet dat ze verslagen zijn). Zelf vond ik een set van een speciaal metaal erg tof omdat deze je meer schade laat doen op basis van hoe koud het is.

Een ijskoude dood
Al die ijzige kaarten zijn behalve tof ook zeer nodig wanneer je de nieuwe vijanden ontmoet. Exemplaren zoals de hongerige mammoet en levende slushie vereisen dat je jouw tactieken aanpast. Je kunt proberen om te overwinnen door simpelweg zoveel mogelijk schade te doen, maar allerlei wrede buffs en debuffs zorgen ervoor dat je iets meer moet plannen dan in de basisgame. Wanneer we het over bazen hebben is dat helemaal het geval, want de ontwikkelaar heeft besloten dat het allemaal iets te gemakkelijk was. Zelfs veteranen die meerdere keren het einde hebben gezien zullen regelmatig sterven.

Geloof en helden
Om al dat sterven en overnieuw beginnen interessant te houden introduceert Ice Favor. In elk level en kamer heb je een kans om een speciale rune tegen te komen. Pak deze op en versla het monster dat in de rune zit om Favor op te bouwen met de goden. Wanneer de goden tevreden met je zijn kun je ze wanneer je wilt om assistentie vragen in de vorm van een speciale kaart. Het effect van een van die speciale kaarten is krachtig en verandert je gehele run. Wie weet krijg je een belachelijk sterk wapen of een tijdelijke verdubbeling van je gezondheid. Om de lijst van toevoegingen compleet te maken noem ik nog de aanwezigheid van drie extra soorten helden die uniek aanvoelen (onder andere een Ice Monk die de koudste temperaturen kan overleven).

Meer geluk
Mijn enige probleem met Guild of Dungeoneering is dat er een grote mate van geluk bij komt kijken. Door dungeons te verslaan kun je upgrades kopen die je helden permanent sterker maken, maar uiteindelijk moet je goede kaarten krijgen om te winnen. Als je pech hebt dan eindig je met zwakke wapens en verlies je, hoe goed je tactieken ook zijn. Met Ice is dit probleem alleen maar groter geworden omdat de hoeveelheid zwakke kaarten groter geworden is. Om het nog erger te maken zijn de vijanden die een specifiek soort wapen vereisen, iets dat met pech onmogelijk aanvoelt.

Veel nieuwe content
Uitdagend
Interessante missies
Nog steeds afhankelijk van geluk
Totaal score: 7 Guild of Dungeoneering: Ice Cream Headaches is een toffe dlc die voor een kleine prijs (vijf euro) een hoop nieuwe content levert. In Ice is er een gloednieuwe dungeon om te verkennen en zelfs de beste spelers zullen het als een uitdaging ervaren. Dankzij een flinke lading extra kaarten kun je elke held uitrusten met allerlei ijzige wapens en krachten om de verhoogde uitdaging aan te kunnen. Interessant aan Ice als dlc is dat deze missies levert die lekkere gek zijn en met behulp van het nieuwe Favor mechaniek de boel fris laat aanvoelen. Ondanks alle ijzige toevoegingen blijft de game helaas wel sterk afhankelijk van geluk. Vaak genoeg verlies je omdat je alleen maar zwakke kaarten trekt.
7