Geplaatst op: 20 november 2016 om 17:00

Beholder

Review | 20 november 2016 - Ik ben een groot fan van games zoals This War of Mine vanwege het gebrek aan goed en kwaad. In dergelijke games bepaald jij wat je ziet als juist en onjuist. Soms moet je ondanks mogelijke twijfels minder plezierige dingen doen om te overleven. Met Beholder, een titel die qua look wat op This War of Mine doet denken krijgen we te maken met een soortgelijk dilemma. Wat doe jij voor de veiligheid van jouw mogelijk corrupt land?

Een nieuw systeem
In Beholder word je de nieuwe huurbaas in een appartementencomplex. De reden dat dit geen reden tot feest is komt door het land waarin je woont. De regering doet sterk denken aan de oude Sovjet Unie en is mogelijk nog minder geduldig als het gaat om regels breken. Als huurbaas functioneer je dan ook als spion die zijn huurders in de gaten houdt. Jouw taak is om gebroken regels te melden, maar zoals ik in de introductie al zei: je hoeft dit niet te doen.

Gevolgen
Wat voor keuzes je ook maakt, er zijn gevolgen en deze zijn vaak onvoorspelbaar. Aangezien je eigen familie in het appartementencomplex woont is het gemakkelijk om de regels precies uit te voeren, maar ik voelde me toch iets minder happy toen ik een wanhopige vrouw naar haar dood moest sturen. Interessant aan je keuzes is dat je te maken krijgt met missies die uit verschillende acties bestaan. Het redden van een rebel kan bijvoorbeeld de mogelijkheid opleveren om de appartementen vol met rebellen te proppen en ze zo te helpen met hun verzet. Doe dit echter zonder te doen lijken dat je de regering steunt en je einde is niet zo vrolijk.

Verdienen en uitrusting
Het bovenstaande vertaalt zich qua gameplay in het verkennen van de appartementen en het praten met personages. Door missies uit te voeren (zij het voor de regering of elders) krijg je geld en reputatie. Het geld gebruik je om spullen te kopen en om te overleven heb je er veel van nodig. Reputatie is een interessante in dat je er camera's mee koopt. Plaats genoeg camera's en je kunt vanuit jouw luie kantoortje iedereen in de gaten houden. Je begint de game echter met zo goed als niets en dus moet je aanvankelijk vertrouwen op list en bedrog. Meer dan eens breek je in om iemand zijn/haar spullen te bekijken voor opvallende zaken (niet gezien worden is verstandig).

Handelen en reserves
Het land waarin je speelt is arm en als gevolg is overal een gebrek aan. Al het geld dat je verdient (en steelt) is hard nodig om jou en je familie in leven te houden. Zo kan je dochter dringend medicijnen nodig hebben, of wil je zoon naar een goede school gaan. Om progressie te maken moet je echter allerlei voorwerpen hebben, en deze zijn vaak prijzig. Het gevolg hiervan is dat je continu moet bepalen waar je geld aan uitgeeft. De reden dat je dit goed moet plannen is omdat sterven eenvoudig is. Beholder is een pittige game en een verkeerde beslissing kan je dood betekenen.

Stress
Ik noemde This War of Mine omdat Beholder hetzelfde gevoel van stress en paniek weet te creŽren. Elke actie heeft gevolgen en je weet nooit wat je kunt verwachten. Wat bijdraagt aan de drukkende sfeer is de presentatie. De wereld is een grijze en grauwe plek met personages die hartverscheurende verhalen te vertellen hebben. Gedurende een speelsessie zie je personages die je goed leert kennen sterven en moet je kiezen wat belangrijk voor je is (ten koste van al het andere). Een sfeervol detail bestaat uit de kranten die je krijgt, ze geven duidelijk weer in wat voor wereld je leeft.

Trial en sterven
Ik eindig de review met mijn enige klacht. Beholder is zoals ik al zei een pittige game, je zult talloze malen sterven. Het probleem hiermee is dat je bijna perfect moet spelen om een einde te bereiken. Je moet belachelijk precies zijn met de hoeveel tijd die je overal voor gebruikt en geld uitgeven aan iets minder belangrijks kan het bereiken van een einde verpesten. Aangezien het save systeem niet vrijgevig is zul je vaak en veel progressie verliezen. Frustratie is dan ook aanwezig en als gevolg kan ik Beholder enkel aanraden aan gamers die mislukte pogingen geen probleem vinden.

Geen goed of slecht
Keuzes met gevolgen
Hectische gameplay
Drukkende sfeer
Hoge mate trial and error
Totaal score: 8 Beholder is een pittige game die je constant moeilijke beslissingen laat maken in een oneerlijke wereld. Als huurbaas van het appartementencomplex is er niet zoiets als goed en slecht. Je kiest ervoor om de regering te steunen of om ze tegen te werken. Wat je ook kiest: mensen zullen sterven en wie weet ben jij daar een van. Om te overleven moet je de hectische gameplay waarin tijd en geld een beperkt goed zijn meesteren. Meer dan eens moet je dingen doen die je niet wilt in die o zo grauwe wereld. Het enige probleem met Beholder is dat deze erg pittig is met een hoge mate van trial and error. Overwinnen is alles behalve zeker en een klein foutje kan grote gevolgen hebben.
8