Geplaatst op: 17 november 2016 om 17:00

Ittle Dew 2

Review | 17 november 2016 - Ittle Dew was een soort van Zelda light met een charmante presentatie en een lekker maf verhaal. In de game moest je een viertal dungeons verslaan om zo de onderdelen voor een vlot in handen te krijgen en te ontsnappen van het eiland waarop je gestrand was. Opvallend aan de ervaring waren de vele grappen over clichés in games. Met het verschijnen van Ittle Dew 2 belooft de ontwikkelaar meer van alles, en dus starten we ons avontuur op een nieuw eiland.

Een nieuw land
In Ittle Dew begon je de game met het stranden op een eiland, en de opvolger doet precies hetzelfde. Het verschil tussen de twee eilanden is echter zeer duidelijk, want je nieuwe thuis is groot te noemen. Er zijn tien gebieden om te verkennen en elk hiervan levert meerdere dungeons in allerlei formaten. Voor wanneer je niet een dungeon in wil zijn er allerlei geheimen en schatten boven de grond te vinden, maar natuurlijk is de wereld alles behalve vriendelijk met onder andere hongerige uien.

Vrijheid
Het formaat van het eiland is er niet alleen om veel content te leveren, maar ook om je complete vrijheid te geven. Je missie bestaat uit het bouwen van een nieuw vlot en de onderdelen hiervan kun je enkel vinden in de verscheidene dungeons. De volgorde waarin je deze aanpakt is geheel aan jou. Met uitzondering van de laatste dungeon heb je aan het begin van de game alles wat nodig is om elke uitdaging te overwinnen.

Verkenning
In Ittle Dew 2 bepaal je dus zelf voor een groot gedeelte hoe moeilijk de game is. Er is een lijst met een aangeraden volgorde van locaties die je kunt bezoeken. Voor nieuwe spelers is dit een aanrader omdat veel van de geheimen upgrades zijn. Door grondig te verkennen ontdek je verborgen locaties en bijna elke bevat extra health, nuttige items of zelfs een upgrade voor je wapen. Gamers die nog extra motivatie nodig hebben om te verkennen hoeven enkel om zich heen te kijken, want de charmante presentatie is heerlijk.

Humor
Met de charmante presentatie verwijs ik niet enkel naar de look van de game. De wereld van Ittle Dew is gestoord en elk personage dat je ontmoet is uniek te noemen. Vreemde opmerkingen en flauwe grappen vliegen je om de oren en iedereen had van een andere planeet kunnen zijn. Zo kwam ik een groep wortels tegen die aan het trainen waren en doen paarse vogelbekdieren blijkbaar graag aan yoga. Ondanks alle humor is het wel handig om te onthouden dat veel npc's nuttige informatie geven en dat opletten een aanrader is.

Zelda
Net zoals in de review van Ittle Dew kan ik kort over de gameplay zijn: je bevecht vijanden, verkent kerkers en moet af en toe een puzzel oplossen. Elk van de grote dungeons levert een nieuwe kracht/item op en zo vorm je een arsenaal. Interessant aan de schatten die je vindt is dat ze allemaal nuttig zijn voor zowel puzzels als combat. Om het fris te houden introduceert de game continu nieuwe uitdagingen waardoor je jezelf moet blijven ontwikkelen. Vijanden worden niet alleen krachtiger, maar ook listiger met aanvallen die een specifieke tactiek vereisen.

Balans
Wanneer ik het lijstje bijlangs ga van alles wat Ittle Dew 2 te bieden heeft is duidelijk dat het een complete ervaring is. Spelers die alles willen ontdekken zijn zeker vijftien uur bezig en in die tijd is er geen moment van verveling. De wereld is daarnaast een genot om te verkennen en is er een hoop verborgen content dat smeekt om gevonden te worden. Helaas is er een probleem met de grote hoeveelheid upgrades die verstopt zijn. In de latere gebieden doen vijanden namelijk zoveel schade dat veel upgrades hebben praktisch een verplichting is. Het is waar dat je complete vrijheid hebt, maar tijdens de eerste keer spelen zul je al die upgrades hard nodig hebben om verder te komen en het einde te bereiken.

Grote wereld
Complete vrijheid...
Charmante presentatie
Veel humor
...latere gebieden vereisen upgrades
Totaal score: 8 Ittle Dew 2 weet een waardige opvolger te zijn die in alles beter is dan het origineel. Het eiland waarop je strandt is groot en biedt talloze dungeons en locaties om te verkennen. Behalve veel content biedt het grote eiland ook nog eens veel vrijheid omdat er geen vaste volgorde is van wat je moet doen. Je kunt direct naar het laatste gebied van de game gaan, maar veel kans om daar te overleven heb je niet. Redenen om het eiland grondig te verkennen zijn er genoeg, want ieder personage dat je ontmoet levert humor en de charmante presentatie zorgt voor sfeervolle beelden. Ten slotte is er nog een klacht rondom de vele upgrades die er zijn. De laatste paar gebieden bevatten vijanden die belachelijk veel schade doen en daardoor is veel upgrades hebben praktisch een noodzaak.
8