Geplaatst op: 14 november 2016 om 17:00

Owlboy

Review | 14 november 2016 - De meeste games hebben tegenwoordig drie a vier jaar nodig om af te komen, maar soms is dit niet genoeg. Titels zoals The Last Guardian lijken nooit uit te komen, om uiteindelijk de fans te verrassen door toch nog in de winkel te verschijnen. De titel van vandaag is eentje die gamers lang heeft laten wachten. Fans van Owlboy hebben geduld moeten hebben, maar na acht jaar is de game eindelijk af en is de vraag natuurlijk of al dat wachten het waard was.

Details
Owlboy is zoals genoemd acht jaar in ontwikkeling geweest, en dat is te zien. Vanaf het eerste moment zijn de diverse personages interessant en ben je benieuwd naar wat er gaat gebeuren. Zo krijg je medelijden met Otis (het hoofdpersonage), omdat zijn leraar hem nou niet bepaalt met respect behandelt. Zelfs personages die niet belangrijk zijn voelen memorabel omdat hun animaties en kleine gedragingen zo overtuigend werken. Het is door dit gevoel dat het verhaal aanvankelijk boeit om vervolgens een avontuur te leveren die tot het einde aan toe vermaakt. De reden dat ik niet meer details noem is omdat Owlboy geheel draait om het verhaal en dus zeer gevoelig is voor spoilers.

Pixels
De acht jaar is niet alleen maar gebruikt om een emotioneel verhaal te leveren. Zodra je de game gestart hebt krijg je namelijk prachtige pixel art te zien. Elke locatie maakt indruk en komt geheel tot leven. Vaak bleef ik stilstaan om van de omgeving te genieten en verrast te worden met charmante details. Om de presentatie af te maken is er een sfeervolle soundtrack en een slim ontworpen wereld. De indrukwekkende beelden weten dankzij slim gekozen deuntjes de juiste sfeer te creŽren, en de wereld doet aan Dark Souls denken in hoe verbonden alles is. Grondige verkenners ontdekken behalve vele geheimen talloze verborgen routes die het leven gemakkelijk maken.

Een uil
Otis is een uil en heeft geen wapens of bijzondere krachten. In veel games zou dit een domper zijn, maar in het geval van Owlboy is het juist een kracht. De gameplay bestaat uit het verkennen van de omgeving en hierin vechten met vijanden en het oplossen van puzzels. Je begint de game enkel met Otis die niets anders kan doen dan vliegen. Waar het interessant wordt is met het dragen van je vrienden. De onhandige Geddy is je beste vriend en maakt daarom dan ook al snel een deel uit van je avontuur. Handig aan Geddy is dat hij een pistool heeft en wanneer je hem draagt heb je opeens wel een manier om aan te vallen.

Wisselen
Naarmate je verder komt in de game maak je nieuwe vrienden en kun je schakelen tussen wie je draagt. Elk personage heeft zijn eigen krachten en al snel bouw je een assortiment op van nuttige vaardigheden. Mijn favoriet hierbij is het verlammen van vijanden dankzij je spin om de boel vervolgens af te maken met Alfonze zijn shotgun. Denk echter niet dat de game gemakkelijk is, want er verschijnen continu nieuwe gevaren. Vijanden worden steeds krachtiger en ook de puzzels worden steeds pittiger. Voor de ultieme uitdaging zijn er de bazen die zowel als een puzzel en vijand functioneren (en altijd lekker hectisch zijn).

Afwisseling
Hoewel de gameplay voor het merendeel bestaat uit puzzelen en vechten, is er nog veel meer te doen. Zo zijn er meerdere minigames die waardevolle beloningen opleveren en is de wereld volgepropt met geheimen. Zodra je een nieuwe vriend hebt is het verstandig om oude gebieden opnieuw te verkennen, want meestal levert dit een hoop op. Vergeet trouwens ook niet om de buccaneercoins die je overal vindt te gebruiken om upgrades te unlocken. Upgrades zoals betere wapens en hippe hoeden om te dragen zijn welkom.

Het geheel
Het zal je inmiddels duidelijk zijn dat Owlboy een fantastische game is. Elk afzonderlijke element is goed uitgewerkt en ik heb nog maar een fractie van de vele opties en kwaliteiten kunnen noemen. Al die elementen en opties vind je in een game die een ontspannen omgeving levert waarin je vrij bent om te experimenteren. De mate waarin de moeilijkheid toeneemt is hierbij perfect en aan het einde van de game voel je verbazing over hoeveel je geleerd hebt in ongeveer tien uur tijd. Ten slotte is er nog het totale gebrek aan bugs of andere technische problemen.

Overtuigende personages
Emotioneel verhaal
Prachtige presentatie
Unieke gameplay
Compleet pakket
Totaal score: 10 Owlboy is een game die acht jaar op zich heeft laten wachten om te voorzien in een waar meesterwerk. Vanaf het eerste moment weet de wereld te boeien met prachtige beelden en overtuigende personages. Je wilt meer weten over de vreemde wezens/mensen die je tegenkomt en elke locatie levert een nieuw kans om van de pixel art te genieten. Wanneer we naar de gameplay kijken dan zien we unieke mechanieken die vechten, verkennen en puzzels interessant maken. De game voorziet je constant in nieuwe opties en je hebt de ruimte om er lekker los op te experimenteren. Ten slotte is Owlboy ook nog eens technisch perfect, geen vervelende bugs of andere irritaties.
10