PC Only
review
PC default sfeerafbeelding

Auteur: Patrick van Sint Annaland (501105)
Geplaatst op: 7 november 2016 om 17:00


English Translation 

Alice VR

Review | 7 november 2016 - Alice in Wonderland leent zich dankzij de bizarre wereld als inspiratiebron voor allerlei games. Of het nou het afslachten van allerlei vreemde wezens is, of het verkennen van locaties waarin logica ontbreekt, veel is mogelijk. Met Alice VR is er een nieuwe game die gebruik maakt van het bekende sprookje, maar dan wel in een iets andere stijl dan je zou verwachten.

Ontwaken
In Alice VR ontwaak je in een ruimteschip op een onbekende planeet. Je bent de laatst levende bemanning van het ruimteschip en de AI heeft je doen ontwaken omdat het schip reparaties nodig heeft. Natuurlijk blijken de reparaties in kwestie niet gemakkelijk, en moet je de planeet verkennen om de benodigde onderdelen te vinden. Helaas voor de astronaut is er de aanwezigheid van de wrede Hatter die voor gevaar zorgt. Voordat je het weet krijg je met dodelijke puzzels te maken en ontmoet je een gestoorde gek die thee wil drinken.

Konijnen in de ruimte
Alice in Wonderland speelt zich niet af in de ruimte en toch is de inspiratie duidelijk. De vreemde grotten, steden en vlaktes die je bezoekt zijn volgepropt met rare symbolen die verwijzen naar oude bekenden uit het sprookje. Zoals je zult verwachten is het witte konijn daar een van en hij wijst je de weg. Door de unieke look van de wereld is verkennen een genot. Meer dan eens stond ik stil om van de absurde en prachtige uitzichten te genieten. Voor wie grondig om zich heen kijkt zijn er geheimen die het geheel er alleen maar vreemder op maken (denk aan vliegende haaien, een wit bos en een zekere kat).


Puzzelen
Om de benodigde onderdelen voor je schip te vinden moet je verkennen en puzzelen. Dat tweede bestaat uit jezelf laten krimpen en groeien om bepaalde dingen te doen. Tijdens de eerste puzzel is het allemaal eenvoudig, maar al snel moet je de wereld in verschillende formaten manipuleren om een bepaald resultaat te halen. De puzzels zijn vermakelijk en op geen enkel moment frustrerend of onduidelijk. Door een duidelijke presentatie weet je altijd wat er van je verwacht wordt en met welke elementen interactie mogelijk is.

Herhaling
De puzzels zijn vermakelijk, maar helaas is variatie ver te zoeken. De eerste tien breinbrekers introduceren nieuwe elementen om vervolgens tot aan het einde aan toe alles te laten zoals het is. Het gevolg hiervan is dat zaken zich gaan herhalen en dat je op den duur flauw wordt van continu hetzelfde te moeten doen. Zelf werd ik vooral flauw van het krimpen, hendels overhalen en objecten plaatsen als puzzel, want richting het einde van de game herhaal je die drie acties te veel.

Semi open
De reden dat Alice VR de irritatie van herhalende puzzels overleeft komt door een wereld die gaandeweg open wordt. Na enkele gebieden kom je terecht in een grote sectie met meerdere gebieden waar je naartoe kunt reizen. Elk van de gebieden heeft een eigen gevoel en bijbehorende puzzels. De irritatie dat je zo vaak hetzelfde moet doen is nog steeds aanwezig, maar doordat je kunt kiezen waar je naar toe gaat en wat je gaat doen is het acceptabel. De al eerder genoemde presentatie in combinatie met de gevarieerde gebieden is genoeg om je zelfs op de saaiste momenten nieuwsgierig te maken naar wat de wereld nog meer te bieden heeft.

plus- en minpunten
Toffe setting
Gekke personages
Sterke presentatie
Gedeeltelijke open wereld
Herhalende puzzels
Conclusie
Totaal score: 7 Alice VR is een unieke ervaring die door de sterke presentatie de herhalende puzzels weet te overleven. De hoogtepunt van de ervaring is de wereld die je verkent. De setting is een soort van Alice in de toekomst en dankzij een sterke presentatie is het een genot om de absurde locaties te verkennen. In bijna elke locatie kom je vreemde zaken tegen en regelmatig is het een personage die rijp is voor het gesticht. Naarmate je verder komt opent de wereld zich en wordt het verkennen alleen maar leuker omdat je meerdere gebieden hebt om naar toe te gaan. Wanneer we het over de puzzels hebben is er irritatie en wonder. Het krimpen en groeien om de omgeving te veranderen is tof, maar de game introduceert niet genoeg elementen om het interessant te houden en dit levert irritatie op.
7
reacties

Er zijn nog geen reacties.

Om een reactie te plaatsen dien je ingelogd te zijn.
Nog geen account? Registreer je gratis!
game info
Ontwikkelaar:
Uitgever:
Meer info
Genre(s):
Aantal spelers: -
Release: 2016
Stats
Aantal keer in collectie: 0
Aantal keer in wenslijst: 0

related headlines
Er zijn geen resultaten te weergeven.
gerelateerde media