Geplaatst op: 17 oktober 2016 om 17:00

Adam Wolfe

Review | 17 oktober 2016 - Iedereen heeft wel een schuldig genoegen: een activiteit waar je van geniet, maar niet echt trots op bent. Voor mij is dit het spelen van een hoop hidden object games. Het vinden van verborgen objecten om deze te gebruiken in simpele puzzels heeft iets ontspannends. De meeste games in het genre zijn matig, maar toch kan ik het niet laten om ze allemaal te spelen. Met de review van vandaag komt er een einde aan de schaamte, want Adam Wolfe laat zien dat het een genre met trots kan zijn.

Verhaal
In de meeste hidden object games is het verhaal samen te vatten in een korte zin of soms zelfs minder. In het geval van Adam Wolfe is er een diepgang aanwezig die ik aanvankelijk niet verwacht had. In de game speel je als Adam: een cynische detective in het bovennatuurlijke. Het is aan Adam om zaken op te lossen en zijn verdwenen zus te vinden. Waar het verhaal indruk maakt is met de verbinding tussen de individuele zaken en de onverwachte resultaten. Je zou bijvoorbeeld verwachten dat werken voor een demon een slecht idee is, maar je komt erachter dat een voormalige bewoner van hel niet slecht hoeft te zijn.

Variatie
Normaal gesproken ben je in een hidden object game enkel objecten aan het verzamelen om deze gebruiken in verschillende locaties. In Wolfe is deze formule aangepast om het geheel wat meer diepgang en variatie te geven. Scenes waarin je enkel objecten aan het verzamelen bent zijn zeldzaam en wanneer je dit moet doen is er een logische reden om het te doen. Voor variatie zijn er puzzels en momenten van actie. De simpele, maar gevarieerde puzzels doen je op verschillende manieren denken en gebruikmaken van verzamelde spullen. Qua actie zijn er momenten waarop je jouw pistool nodig hebt of moet racen in je auto.

Presentatie
Ongeacht van wat je in de game aan het doen bent is er een sfeervolle presentatie om van te genieten. De soundtrack weet elk moment het juiste gevoel te geven en de verscheidene locaties die je bezoekt zijn volgepropt met fraaie details en effecten. Om het geheel compleet te maken zijn er scenes waarin stripboeken gebruikt worden om het verhaal te vertellen. Het resultaat is een game die als een maffe tv serie aanvoelt.

Afleveringen
De vergelijking met een tv serie maak ik niet enkel op basis van de presentatie. Adam Wolfe bestaat uit vier episodes en in elk daarvan is er een andere zaak om op te lossen. Elke zaak heeft een ander verhaal/thema en draagt bij aan de centrale verhaallijn van de verdwenen zus. Wanneer je tussen afleveringen wisselt zie je flashbacks van de voorgaande gebeurtenissen. Tof aan de zaken is dat deze uniek aanvoelen, in de eerste krijg je te maken met een monster bestaande uit vuur om in aflevering drie kennis te maken met monsterlijke schilderijen.

Een dure junior detective
Adan Wolfe laat zien dat het genre van de hidden object games een hoge kwaliteit kan bieden. Helaas weet de game door een tweetal problemen geen meesterwerk te zijn. De twee problemen in kwestie bestaan uit een gebrek aan uitdaging en de prijs. Mijn probleem met de uitdaging is dat geen van de puzzels of gevaren ook maar enigszins moeilijk te noemen is. Zelfs de moeilijkste puzzel zal je niet langer dan een minuut of twee bezighouden. Wanneer we het over de prijs hebben is er de verhouding tussen vijf uur gameplay en twintig euro. De kwaliteit van de aanwezige content is hoog, maar de prijs is dat relatief gezien ook als je andere games binnen het genre bekijkt.

Verhaal boeit
Gevarieerde gameplay
Sfeervolle presentatie
Voelt aan als serie
Geen uitdaging
Relatief prijzig
Totaal score: 7 Adam Wolfe laat zien dat hidden object games indruk kunnen maken en niet enkel voor fans van het genre zijn. Als Adam Wolfe kom je terecht in een verhaal van bovennatuurlijke wezens en mysteries. In elk van de verschillende zaken krijg je te maken met interessante situaties. Door de wijze waarop de game om gaat met zijn verschillende zaken/afleveringen voelt het geheel aan als een tv serie. Wanneer we een blik werpen op de gameplay zien we een mix van verkenning, puzzels en actie. Je doet nooit lang hetzelfde en de presentatie maakt elke locatie memorabel. Waar Adam Wolfe de mist in gaat is met de prijs en gebrek aan uitdaging. Op geen enkel moment uitdaging voelen is zonde en twintig euro voor vijf uur content is prijzig te noemen.
7