Geplaatst op: 10 oktober 2016 om 17:00

The Uncertain: Episode 1 - The Last Quiet Day

Review | 10 oktober 2016 - Dankzij meerdere sciencefictionfilms vraag ik me af hoe een maatschappij waarin robots het voor het zeggen hebben eruit zou zien. Je zou denken dat een gebrek aan emotie een hoop problemen zou oplossen, maar enkel gebruikmaken van logica is ook niet alles. Met het recent verschenen The Uncertain: Episode 1 - The Last Quiet Day is er een antwoord op de kwestie die verrassend te noemen is.

Logica en geen emoties
Uncertain levert ons een wereld waarin robots het voor het zeggen hebben en waar de mensheid zo goed als niet meer te bekennen is. De reden dat dit een tof verhaal oplevert is dat robots geen emoties hebben en enkel gebruikmaken van logica. Als robot RT-217NP kom je terecht in een complot die te maken heeft met mensen, corruptie en rebellen. Dankzij een goed geschreven script is je honger naar antwoorden groot, maar een nog grotere motivatie is zien hoe de mechanische samenleving werkt. De robots in Uncertain hebben geen emotie, en dit levert situaties op die zowel fascinerend als hilarisch zijn.

Een andere wereld
Het intrigerende verhaal maakt je nieuwsgierig naar de waarheid en daarom zul je als speler de wereld grondig willen verkennen. Nog een reden om dit te doen is de grafische afwerking van het geheel. Uncertain ziet er voor een point en clicker zeer goed uit met gedetailleerde omgevingen en personages. Enkele van de locaties zijn indrukwekkend door de vele effecten en zaken zoals realistische schaduwen en regen maken scenes sfeervol. Om het geheel af te maken zijn er de talloze objecten waarmee interactie mogelijk is. Elke locatie bevat tientallen objecten die je kunt bekijken en RT zijn droge reacties op hoe vreemd alles is vermaken.

Puzzelen...
Van het verhaal en de wereld genieten is natuurlijk niet het enige dat je in Uncertain doet. Om achter de waarheid te komen en deze te beschermen zijn er talloze puzzels om op te lossen. Leuk hieraan is dat elke breinbreker een unieke uitdaging biedt. Er is eentje waarin je een computer moet zien te kraken om even later een bom te ontmantelen. Waar ik zelf respect voor heb is dat geen van de puzzels obscuur zijn. Er wacht je af en toe een stevige uitdaging, maar het is nooit onduidelijk wat je moet doen of hoe je te werk moet gaan. Richting het einde van de game zijn er zelfs enkele briljante puzzels in hoe je van de omgeving gebruik maakt.

...en actie
In praktisch elke point en clicker is puzzelen het enige dat je doet qua gameplay. Het is om die reden dat Uncertain mij meerdere malen wist te verrassen met momenten van actie. Zo kom je terecht in een achtervolging met een robot die zijn geweren op je leegschiet, en levert een situatie met turrets de nodige stealth op. Voor gamers die een rustige ervaring willen zijn de actievolle momenten een domper, maar het zorgt voor een ervaring met een hoop afwisseling. Je wisselt continu van rustige verkenning naar puzzels en actie zonder een moment van verveling.

Details en verwijzingen
Er is nog een laatste compliment die ik moet maken en deze heeft betrekking op geheimen. Het verkennen van de wereld is niet alleen een aanrader omdat deze zo mooi is vormgegeven, maar ook omdat er talloze geheimen en verwijzingen te vinden zijn. Kijk goed om je heen en je ziet objecten van allerlei andere games, en meer dan eens wordt een grap gemaakt over een bekende serie. Aangezien RT altijd zo lekker droog reageert levert het vinden van de verstopte content altijd komische momenten op.

Een maf loopje
Tot dusver ben ik erg positief en als eerste episode is The Last Quiet Day fantastisch. Er wordt een spannend verhaal opgezet met een unieke wereld en de gameplay smaakt naar meer. Toch heb ik een klacht om te maken en deze heeft betrekking op het loopje van RT-217NP. Ik weet niet waarom, maar de ontwikkelaar heeft ervoor gekozen om momentum te hanteren wanneer je loopt. Het gevolg hiervan is dat RT nog een stukje doorloopt wanneer je de knop hebt losgelaten. In nauwe gangen levert dit vervelende momenten op waarin RT onnauwkeurig aanvoelt. Bepaalde objecten zijn door het loopje veel moeilijker te bereiken dan ze zouden moeten zijn.

Intrigerend verhaal
Toffe wereld
Gevarieerde puzzels
momenten van actie
Onnauwkeurig loopje
Totaal score: 8 The Uncertain: Episode 1 - The Last Quiet Day is een fantastische eerste episode die smaakt naar meer. In Uncertain kom je terecht in een verhaal en wereld die intrigeren. Het verhaal laat je kennismaken met een complot en een strijd om de mensheid in leven te houden. Je weet niet wie je kunt vertrouwen en wat er precies met de aarde is gebeurt. De locaties die je bezoekt zijn tof om te verkennen dankzij grafische pracht en talloze objecten om te bekijken. Qua gameplay is er een mix van goed ontworpen puzzels en momenten van stevige actie. De enige klacht die ik kan maken is het vreemde loopje van RT-217NP. Sommige plekken zijn lastiger te bereiken dan ze zouden moeten zijn door de vreemde manier waarop momentum werkt.
8