Geplaatst op: 5 oktober 2016 om 17:00

Virginia

Review | 5 oktober 2016 - In een game waar je te maken hebt met mysteries is het altijd de vraag wat de verhouding is tussen de gegeven vragen en antwoorden. Wanneer je op elke vraag een helder antwoord krijgt is vaak het gevoel van mysterie snel weg. De game die ik vandaag bespreek doet precies het tegenovergestelde en is dol op het vermijden van duidelijke informatie. Mede door die reden is Virginia een interactief verhaal om niet snel te vergeten.

Mysterie
In Virginia speel je als Anne Tarver die aan het begin van de game een FBI-agente wordt. Als eerste missie krijg je de opdracht om de vermissing van een jongen te onderzoeken. Aanvankelijk lijkt de opdracht simpel, om al snel enkele onverwachte wendingen te nemen. Wat het er ook niet makkelijker opmaakt is dat je partner (Maria Halperin) een cynische agente is die je ziet als een last en bron van irritatie. Om het geheel compleet te maken is er het recente sterfgeval van Anne haar vader en het krijgen van een tweede missie: het onderzoeken van je nieuwe partner omdat ze corrupt zou zijn.

Stilte en zien
Als het bovenstaande niet genoeg voor je is om interesse te krijgen, dan is er nog de presentatie en kwaliteit van het geheel. Vooral die eerste is opvallend omdat er in de hele game geen woord wordt gesproken. Elke interactie tussen personages en met objecten begrijp je aan de hand van reacties en gebaren. Hetzelfde geldt voor de ontdekkingen die je doet. Het krijgen van een antwoord is meestal in een andere vorm dan je zou verwachten. Het vinden van een dode vogel of een houten kist zijn zaken die al snel een bepaalde context krijgen.

Informatie overbrengen
De presentatie helpt om het gebrek aan gesproken informatie tot een kracht te maken. Elke locatie die je bezoekt zit vol met kleine details en muziek wordt gebruikt om ergens de aandacht op te vestigen. De kleinste reactie kan van groot belang zijn voor het onderzoek. Even niet opletten resulteert vaak in het missen van een detail en soms kan dat aanvoelen als een heel hoofdstuk uit een boek. Natuurlijk met je ook niet de omgeving verwaarlozen, want verborgen objecten zijn ook waardevol.

Persoonlijkheid
Het gebrek aan gesproken tekst maakt niet alleen het mysterie krachtiger. In de meeste games zijn de dialogen met andere personages wat je een beeld van hen doet vormen. In Virginia zijn het de kleine dingen en interacties die je ziet. Een goed voorbeeld hiervan is de vreemdgaande man. Door goed in zijn kantoor te kijken ontdek je verstopte objecten zoals lippenstift en een expliciete foto. Wanneer je de man ermee confronteert kun je uit zijn lichaamstaal begrijpen dat hij verkeerd bezig is geweest, maar dat hij niets met de vermiste jongen te maken heeft. Je ziet door op lichaamstaal te letten trouwens ook de relatie tussen Anne en Maria veranderen. De irritatie van het begin maakt plaats voor vriendschap.

Laden
Ik sprak net over hoe het missen van kleine details kan betekenen dat je belangrijke informatie niet krijgt. Virginia maakt hier slim gebrek van door de game op te delen in korte hoofdstukken die je opnieuw kunt bezoeken. De game zit vol met geheime interacties en informatie, waardoor snel een bepaald moment kunnen spelen welkom is. Helaas is er wel een probleem, want dat je hoofdstukken zo vaak kunt laden als je wil betekent niet dat je ooit een duidelijk beeld krijgt.

Verwarring
Met die laatste zin kom ik terug op de introductie van de review. Je kunt Virginia talloze malen uitspelen, maar in de laatste twintig minuten van de game gebeuren zoveel rare dingen dat het onmogelijk is om er veel van mee te krijgen. Wat ook niet helpt is dat veel van de dingen die je ziet onmogelijk zijn, waardoor je moet raden naar de werkelijke betekenis. Het zien van een ufo die meerdere mensen meeneemt, of een muur die verandert in een soort van portaal zijn zaken die het gevoel geven dat een heldere conclusie ontbreekt. Dat er een paar mysteries overblijven is goed, maar een gebrek aan enige vorm van afsluiting laat een bittere nasmaak achter.

Interessant verhaal
Unieke presentatie
Onverwachte wendingen
Herspelen makkelijk
Onbevredigende en vage conclusie
Totaal score: 7 Virginia is een interessant ervaring die je deel laat nemen in een interactief mysterie. In het verhaal zijn er meerdere mysteries om op te lossen en dit doe je door goed op te letten. Uniek aan Virginia is dat je informatie opdoet door om je heen te kijken, want er is geen enkel gesproken woord om op terug te vallen. Let goed op en de kleinste reactie of beweging is een bron van informatie. Voor wanneer je wat mist is er de mogelijkheid om naar een bepaald hoofdstuk te schakelen. Je kunt echter schakelen wat je wilt, maar een voldoenende conclusie zul je niet vinden.
7