Geplaatst op: 3 oktober 2016 om 17:00

The Bunker

Review | 3 oktober 2016 - FMV-games zijn een zeldzaam fenomeen geworden en dat is zonde, want een combinatie van opgenomen beelden en interactieve elementen kan goed werken. Wanneer je met echte mensen en objecten te maken hebt voelt het geheel logischerwijs realistischer aan, en wanneer er ook nog eens goed geacteerd wordt is het moeilijk om niet betrokken te raken in het verhaal. Met The Bunker is er een FMV-game die laat zien dat wat het genre in 2016 te bieden heeft.

Vergane wereld
Zoals de naam doet vermoeden speelt het verhaal van The Bunker zich af in een bunker. Het is hier waar je als John speelt: een overlever van een nucleaire oorlog die dertig jaar geleden de wereld tot puin heeft reduceert. Je begint de game met een (saaie) dagelijkse routine die laat zien dat het leven in een bunker niet spannend is. Naarmate je verder komt ontstaan er vraagtekens en puzzel je langzaam maar zeker de waarheid bij elkaar. Oude computers en tapes bekijken is hierbij een aanrader, want het intrigerende verhaal bevat allerlei verborgen details.

Acteren met passie
Een FMV-game kun je zien als een film met interactieve momenten. Het is om die reden dat je naast een interessant verhaal ook een overtuigende setting nodig hebt om je in te kunnen leven. The Bunker doet dit goed en levert dankzij drie aspecten een ijzersterke sfeer. De eerste hiervan zijn de personages die je ziet. Of het nou John is of een (relatief) onbelangrijke zuster: iedereen acteert goed. Elk personage komt realistisch over dankzij reacties die geloofwaardig zijn. Emotionele momenten voelen nooit kunstmatig en John is een uniek hoofdpersonage in dat hij eigenlijk een groot kind is die allerlei dingen nooit geleerd heeft.

De bunker
Goede acteurs zijn belangrijk, maar je hebt ook een passend toneel nodig. In dit geval is dat een bunker uit 1980. Aan alles kun je zien dat de tijd heeft stil gestaan met onder andere oude computers en kleine televisies. Ook belangrijk om te noemen is de hoge kwaliteit van de beelden zelf en het optimaal gebruikmaken van de locatie. Veel van de ruimtes maken duidelijk hoe duister en claustrofobisch het leven in een bunker is. Er zijn zelfs meerdere momenten die eng weten te zijn door een slim gebruik van licht en schaduw.

Onverwachte wendingen
De derde en laatste reden zijn de onverwachte wendingen. Het verhaal van de game is niet super complex, maar tot het einde aan toe blijf je raden naar de waarheid. Gedurende het avontuur zijn er daarnaast meerdere momenten die met je verwachtingen spelen. Ik dacht halverwege bijvoorbeeld dat ik met een rondlopende seriemoordenaar te maken had om daar even later over te twijfelen. Er zijn zelfs enkele keuzes die je moet maken richting het einde.

Valkuilen
The Bunker heeft een hoop te bieden, maar valt ook vol met zijn gezicht in twee valkuilen waar FMV-games vaker problemen mee hebben. De twee in kwestie zijn gameplay en duratie. Qua gameplay is het vooral het gebrek aan. Bij tijden is het gemakkelijk om te denken dat je een film kijkt, want momenten waarop je iets moet doen zijn zeldzaam. Af en toe klik je tussen locaties of is er een quick time-event, maar dat is het dan ook. Zelf had ik meerdere malen het gevoel dat de game mij vergeten was.

Duratie
Wanneer we het over duratie hebben is er een speeltijd van rond de twee uur voor een prijs van twintig euro. Aangezien er niet een reden is om nogmaals te spelen is The Bunker aanschaffen prijzig te noemen. Zelfs met de hoge kwaliteit van de aanwezige content kan ik de prijs niet aantrekkelijk noemen. Wachten op een aanbieding is een aanrader tenzij je echt heel graag die o zo duistere bunker wilt verkennen.

Intrigerend verhaal
Overtuigende setting
Goede acteurs
Onverwachte wendingen
Weinig echte gameplay
Kort en prijzig
Totaal score: 7 The Bunker voelt aan als een fantastische film die het merendeel van de tijd vergeet om ook nog een game te zijn. De reden dat The Bunker slaagt als film is de sterke sfeer en overtuigende setting. Het verhaal weet van begin tot einde te intrigeren en levert meerdere onverwachte momenten en wendingen. De sterke sfeer wordt gevormd door de goede acteurs en de setting. Je hebt echt het gevoel in een bunker te zijn en elk personage komt overtuigend over. Wanneer we The Bunker als game bekijken zijn er grote problemen. De interactieve momenten zijn erg simpel en er zijn meerdere lange secties waarin je als speler niets doet. Ten slotte is er nog de korte duur van het geheel (twee uur) en een prijs van twintig euro die een aanschaf niet makkelijk maakt.
7