Geplaatst op: 26 september 2016 om 17:00

Wheels of Aurelia

Review | 26 september 2016 - In de meeste games speel je als het hoofdpersonage en draait het verhaal om jou en je acties. Sommige games gaan hierin iets te ver en doen lijken alsof er niets in de wereld gebeurt op jouw acties na. Het tegenovergestelde van die stilstaande wereld is Wheels of Aurelia: de game die ik vandaag bespreek en waarin jij als speler eigenlijk geen rol speelt.

Rijden
In Aurelia rij je met jouw auto door het ItaliŽ van 1970. Je rijdt langs monumenten, grote steden en af en toe juist afgelegen dorpjes. Tijdens het rijden ben je aan het praten, want gedurende de rit heb je de mogelijkheid om allerlei mensen op te pikken. De mensen die je tegenkomt zijn uniek en hebben een hoop te vertellen of op te merken. Belangrijk om te weten is dat je op de weg geen vijanden of gevaren tegenkomt waar je rekening mee moet houden.

Mensen
Ik kan me voorstellen dat enkel rijden en praten nou niet echt als de meest spannende gameplay ooit klinkt. De reden dat de game weet te vermaken komt door de kwaliteit van de personages die je ontmoet. Iedereen die jou auto betreed heeft een verhaal om te vertellen en door een goed geschreven script luister je graag. Of het nou een vrouw is die zin zoekt in haar leven, of een oude man die een duister verleden heeft: je wilt al snel het complete verhaal te horen krijgen. De game speelt hiermee door je bepaalde keuzes voor te schotelen. Afhankelijk van jouw reacties krijg je meer informatie of kun je een passagier zo boos maken dat hij of zij vertrekt.

Keuzes
De keuzes die je maakt hebben meer invloed dan enkel het wel of niet krijgen van informatie. Je kiest telkens of je iemand meeneemt en vormt zo een groep mensen in je auto. Elk personage heeft een bepaalde wisselwerking met elk ander personage en de gevolgen zijn vaak onverwacht. De discussies die in de auto ontstaan tussen verschillende personages zijn interessant en voorzien in veel informatie over het tijdperk waar je in speelt. Je leert een hoop over religie en de meest obscure tradities in ItaliŽ. Aurelia kun je dan ook zien als een soort van documentaire.

Waarde
Waar de meeste documentaires vrij lang zijn duurt Aurelia per speelsessie rond de vijftien minuten. Denk echter niet dat je tijdens die korte periode ook maar een fractie gezien hebt van wat er te ontdekken valt. Er zijn zestien verschillende eindes om te bereiken en elk van de talloze keuzes die je maakt heeft gevolgen. Aanvankelijk klik je enkel op keuzes die je goed in de oren klinken, maar door meerdere keren te spelen kun je zien hoe je het verhaal van personages kunt vormgeven. De vrouw die een doel in haar leven zoek vindt deze door bepaalde mensen en locaties tegen te komen. Natuurlijk kun je ook precies het tegenovergestelde doen en zo het leven van elke passagier er erger op maken.

Presentatie
Wat je keuzes ook zijn, de fraaie presentatie maakt elke rit tot een genot. De felle kleuren en kleine details doen de omgeving tot leven komen. Voor wie zoveel mogelijk wil weten over de dingen die je tegenkomt is er een kaart en gids. Spelers die hun ogen en oren de kost geven komen veel te weten over het fraaie ItaliŽ. Natuurlijk is geen enkel land perfect en komt je ook enkele minder leuke dingen te weten.

Passiviteit
Aurelia is een interessante ervaring en biedt genoeg redenen om meerdere malen te spelen. Wanneer je dit doet raad ik aan om het bij relatief korte sessies te houden. Het rijden dat je doet gaat namelijk voor negentig procent automatisch en ondanks de interessante gesprekken besef je op een gegeven moment dat je enkel naar tekstbalken aan het kijken bent. Er is natuurlijk ook het probleem dat je op een gegeven moment het merendeel van de content gezien hebt en alleen nog speelt voor een bepaald einde dat je mist.

Interessante personages
Keuzes hebben gevolgen
Veel opties
Fraaie presentatie
Niet geschikt voor lange sessies
Totaal score: 8 Wheels of Aurelia is een interessante ervaring waarin je vooral aan het luisteren bent. Tijdens je rit in het ItaliŽ van 1970 kom je allerlei personages tegen en heeft iedereen een verhaal om te vertellen. Afhankelijk van hoe je reageert en wat voor keuzes je maakt zie je elk van de verhalen een ander einde bereiken. Soms krijg je bepaalde informatie niet en door bepaalde keuzes te maken jaag je personages zelfs weg. Elk van je sessies in Aurelia is rond de vijftien minuten lang en door de vele keuzes is meerdere malen spelen een must. Het duurt niet lang voordat je een bepaald einde probeert te bereiken. Ongeacht van het einde dat je wilt zien is het aangeraden om de game niet in lange sessies te spelen. Het rijden gaat voor een groot deel automatisch en naar tekstbalken staren gaat op den duur vervelen en dat wordt de game al snel saai.
8