Geplaatst op: 13 september 2016 om 17:00

Seasons After Fall

Review | 13 september 2016 - Het veranderen van seizoen is iets dat altijd indruk op mij weet te maken. De natuur verandert tussen elk seizoen en de kleuren/geuren die je dagelijks tegenkomt veranderen mee. Persoonlijk ben ik dol op de herfst vanwege de vele kleuren (plus geen hooikoorts meer), maar elk seizoen heeft wel wat te bieden. Het is om die reden dat ik seizoenen in een game tof vind. De game die ik vandaag bespreek heeft seizoenen als centraal thema met de toepasselijke naam Seasons After Fall.

De natuur
Wanneer je als centraal thema de overgang tussen seizoenen hebt is het belangrijk om dit in beeld te brengen. Het is daarom dan ook maar goed dat de grootste kracht van Seasons de veranderde pracht is die je beleeft. Vele kleine details, kleuren en allerlei soorten plant maken de wereld tot een levendige plek die je graag bezoekt. Naarmate je verder komt in de game krijg je de kracht om tussen seizoenen te wisselen, en dit is niet enkel voor de de gameplay. Per seizoen is er een heel ander gevoel met passende kleuren, geluiden en details in de omgeving. Ik heb tientallen keren tussen seizoenen geschakeld om alleen de wereld te zien veranderen.

Een sprookje
De mooie beelden maken het sprookjesachtige verhaal des te effectiever. Het is een verhaal over de natuur en maakt duidelijk dat een niet meewerkend element grote problemen kan veroorzaken. Als speler krijg je de controle over een vos en is het aan jou om de natuur tot rust te brengen. Verwacht echter geen geweld, want Seasons is een game zonder gevaar, het doet denken een aan sprookje voor kinderen. De reden dat dit geen slechte zaak is komt door de charme van het geheel. Alles en iedereen in de wereld die je speelt ademt charme uit.

Puzzelen tussen seizoenen
Ik zei net dat Seasons een game is zonder gevaar en daarmee doel ik niet alleen op het verhaal. Er is geen enkele vijand in de game en sterven is dan ook geen mogelijkheid. De gameplay bestaat uit het verkennen van een semi-open wereld. De wereld in kwestie bestaat uit verschillende regio's en door meer controle over de seizoenen te krijgen openen zich nieuwe routes en puzzels. Tijdens het eerste bezoek aan het duistere bos kun je bijvoorbeeld niets, maar door macht te hebben over de herfst kun je paddenstoelen doen groeien die dienen als springkussens. Wanneer je vervolgens ook nog eens de controle krijgt over de lente kun je het flink laten regenen om hoger gelegen plekken bereikbaar te maken.

Verandering
In de wereld van Seasons krijg je vier grote missies en elk daarvan heeft meerdere objectieven. Aanvankelijk moet je enkel de vier wachters van de natuur een bezoekje brengen om even later ook nog de kracht van vier verborgen tempels te moeten vinden. Leuk aan het krijgen van nieuwe missies is dat de wereld op onverwachte manieren verandert. Zwevende bomen en een vreemd soort begraven stenen zorgen later in de ervaring voor frisse uitdagingen. Vergeet trouwens niet om goed om je heen te kijken, want met je krachten kun je ook vele geheimen vinden die de moeite waard zijn.

Geen uitdaging
Seasons weet van begin te eind vermaken, maar als je een uitdaging zoekt dan is het verstandig om deze elders te zoeken. Je krachten worden steeds uitgebreider en uitdagingen zijn er genoeg, maar het wordt nooit echt pittig. Meestal is met een beetje experimentatie wel duidelijk wat je moet doen, en wanneer je eenmaal de oplossing weet is het in principe al gelukt. Zelf vond ik het geen probleem omdat ik genoeg plezier haalde uit het verkennen en prutsen met de natuur, maar verwacht geen hectiek, het is een ontspannende ervaring.

Geen instructies
Mijn tweede klacht is eentje waar ik veel last van heb gehad. De wereld van Seasons bestaat uit een stuk of tien gebieden. Tijdens de eerste twee missies die je krijgt laat de game met korte filmpjes duidelijk zien waar je doelen te vinden zijn. Je doelen bereiken vergt soms wat moeite, maar je weet altijd welke route je moet nemen. Als contrast is er de laatste missie die totaal geen informatie verschaft. Het gevolg hiervan is dat je gedurende de laatste uurtjes als een kip zonder kop heen en weer rent in de hoop om je doel te vinden. Het is een rare keuze en zelfs die prachtige omgevingen gaan op je zenuwen werken wanneer je er voor de zoveelste keer doorheen loopt.

Prachtige beelden
sfeervol verhaal
Spelen met de seizoenen
Veel geheimen verstopt
Geen uitdaging
Verwarring laatste missie
Totaal score: 7 Seasons After Fall is een heerlijke game om van de seizoenen te genieten, maar helaas bevat de gameplay enkele mankementen. Het beste wat de game te bieden heeft bestaat uit het verkennen van de wereld. Elk gebied dat je bezoekt ziet er prachtig uit en het verhaal doet denken aan een sprookje. Qua gameplay staat het wisselen tussen de seizoenen centraal. Met een druk op de knop verander je het seizoen en dit brengt een hoop veranderingen met zich mee. De wereld ziet er niet alleen anders uit, maar eerdere hindernissen worden mogelijkheden. Wanneer we het over problemen hebben zijn er twee. De eerste hiervan is dat de gameplay nooit moeilijk wordt en relatief simpel blijft. Het laatste probleem heeft betrekking op de laatste missie die je als een kip zonder kop laat rennen zonder instructies over wat je moet doen.
7