Geplaatst op: 12 augustus 2016 om 17:00

Layers of Fear: Inheritance

Review | 12 augustus 2016 - Downloadable content is er in allerlei vormen en maten. Het kan om een collectie maps gaan, maar een geheel nieuw verhaal komt ook regelmatig voor. Zelf vind ik het altijd belangrijk dat dlc iets van waarde levert en de kwaliteiten van de originele game versterkt. Met het recent verschenen Layers of Fear: Inheritance hebben we precies het tegenovergestelde: een dlc die het voor elkaar krijgt om de waarde van het origineel te verminderen.

Creatief
Het originele Layers of Fear was een interessante ervaring. Je speelde als een schilder en kwam terecht in een wereld van nachtmerries. Beetje bij beetje kwam je erachter wat er zich had afgespeeld. Verkennen deed je echter niet alleen maar om het verhaal, want de game bevatte talloze creatieve schrikmomenten. Ruimtes veranderden voor je ogen, en door enkele bijzondere momenten ging je verf als een symbool van marteling en pijn zien. Wat ook hielp is dat de game er goed uitzag en meerdere eindes/keuzes bevatte.

De dochter
In Layers of Fear: Inheritance speel je als de inmiddels volwassen dochter van de schilder. Je keert terug naar het huis van de ouders om daar het verleden een plaats te geven. Wat gelijk opvalt is dat de presentatie nog net zo sterk is als in het origineel. Alles word fraai in beeld gebracht en de soundtrack creŽert een sterke sfeer. De bijzondere momenten die je meemaakt zijn qua thema anders omdat je met de dochter speelt. Je komt onder andere terecht in een toneelstuk en een bezoekje aan een relatietherapeut blijkt verre van normaal.

In hokjes
Het is door de presentatie dat je aanvankelijk denkt dat Inheritance gelijk is aan de voorganger qua kwaliteit. De drukkende sfeer is wederom aanwezig, en veel van de schrikmomenten zijn creatief. Het grote probleem met Inheritance is dat het enkel een reeks losstaande gebeurtenissen bevat. Je betreed zoals genoemd het huis van je ouders en bezoekt daarin elk van de verwaarloosde kamers. In elk kamer beleef je een scene. Helaas zijn de meeste scenes slechts korte cutscenes die niets van waarde bevatten. Er zijn maar twee kamers in het huis met content van waarde, en de samenhang tussen die content is ver te zoeken. Het voelt sterk aan als een bij elkaar gegooide verzameling concepten.

Hervorming
Het wordt nog erger wanneer je in de twee kamers ontdekt dat men de gebeurtenissen uit het origineel opnieuw probeert te vormen. Het gaat zover dat enkele cruciale verhaalelementen verandert worden, met als gevolg een hoop onlogische zaken. Richting het einde van de korte ervaring die Inheritance biedt heb je niet extra kennis opgedaan, maar ben je vooral verward welke game je nou eigenlijk kunt vertrouwen. Eindes spreken elkaar tegen en bepaalde gebeurtenissen worden op meerdere manieren toegelicht.

Irritatie
Het verhaal en de content stellen teleur, en eigenlijk doet de gameplay dit ook. Je loopt door kamers en maakt allerlei vreemde dingen mee om af en toe een simpele puzzel op te moeten lossen. Het is een concept die in het origineel goed werkte, maar helaas gaat het in Inheritance verkeerd. Dankzij een flinke hoeveelheid bugs heb je continu het gevoel aan de vloer vast te plakken en veel van de interactieve objecten reageren onnauwkeurig. Een puzzel waarin je een trap moet verplaatsen is prima, maar laat deze dan niet door de grond clippen. Als ik de bugs en de bij elkaar gegooide content bij elkaar optel kom ik tot de conclusie dat Inheritance meer tijd nodig had. Het voelt meer aan als een matig uitgewerkt idee dan een ervaring van toegevoegde waarde.

Mooie beelden
Sterke sfeer
Geen samenhang content
Kort
Hervormen verhaal
Veel bugs
Totaal score: 5 Layers of Fear is in mijn ogen een meesterwerk met foutjes, en het is daarom zo jammer dat Inheritance als dlc een mislukking is. Het enige positieve dat ik kan noemen is dat de dlc er goed uitziet en over een sterke sfeer beschikt. Verkennen levert mooie plaatjes op en creatieve schrikmomenten houden het geheel fris in vergelijking met andere horrorgames. Mijn klachten hebben te maken met alle andere elementen. De content die er is voelt aan als een bij elkaar geraapt zootje en er is zo weinig content van waarde dat je er zo doorheen bent. Om de ervaring er nog pijnlijker op te maken zijn er het verhaal en de bugs. Allerlei soorten bugs maken spelen tot een irritatie en het verhaal van het origineel proberen te veranderen levert alleen verwarring en frustratie op.
5