Geplaatst op: 9 augustus 2016 om 17:00

Zombie Night Terror

Review | 9 augustus 2016 - Zombiegames zijn nu niet bepaald moeilijk te vinden. Het tegenovergestelde is juist waar en tegenwoordig is er meestal wel een modus met daarin zombies als tegenstanders. Met Zombie Night Terror is er een game die de hongerige ondoden op een unieke wijze weet te gebruiken. Je zou het niet denken, maar zombies vormen een fantastisch (zij het niet bijster slim) leger.

Dode lemmings
Zombie Night Terror doet aan Lemmings denken in dat je domme wezens door een level moet begeleiden. Je gebruikt zaken zoals mutaties en speciale vaardigheden om situaties op te lossen en zo verder te komen. Natuurlijk moet je niet enkel het einde bereiken, maar zijn er die lekker vlezige mensen om tot nieuwe zombies te maken. Vreemd genoeg zijn de mensen die je tegenkomt niet blij met je komst en krijg je te maken met vijanden. Zombies zijn goede soldaten, maar machinegeweren en molotovcocktails leveren snel een game over op.

Variatie
Als leider van de ondoden moet je jouw strategie constant aanpassen. Elk level is totaal anders en bevat unieke gevaren. Als voorbeeld noem ik het restaurant. Om bij het restaurant te komen moet je gebruik maken van vaardigheden zoals rennen en springen om mijnen te vermijden. Eenmaal binnen krijg je te maken met een moordlustige clown die zijn hamburgers wil verdedigen. Rechtstreeks aanvallen is niet mogelijk, maar maak van een paar reguliere zombies crawlers en ze kunnen op het plafond kruipen om via die route te overwinnen. De game bevat veertig levels en elk daarvan is totaal anders dan de rest.

De look
Het verschil tussen de levels zit hem niet alleen in de uitdaging. Dankzij een charmante 8-bit stijl ziet alles er indrukwekkend uit met talloze kleine details. Je reist van een bioscoop naar een nachtclub en altijd zijn er veel details en effecten die de aandacht trekken. Een opvallend detail is dat de wereld in zwartwit is gehuld en dat de zombies kleur in de wereld brengen. Na een level zijn de straten meestal rood van het bloed en zie je groene smurrie waar je ondoden verloren bent.

[Humor
Als de look van de game nog niet charmant genoeg voor je is dan doet de humor het wel. Zombie Night Terror neemt zichzelf totaal niet serieus en schotelt je absurde situaties voor. Vooral een bezoekje aan een laboratorium en de daarbij behorende AI (natuurlijk is deze rebels) is bijzonder te noemen. Ik raad ook vooral aan om de achtergrond goed in de gaten te houden, want vaak gebeuren er aparte dingen (onder andere een bezoekje van enkele bekende zombie killers).

Bonus
Om te game uit te spelen moet je de aanwezige opties goed benutten. Per level heb je een speciale uitdaging. Tijdens de zoektocht naar oplossingen voor deze uitdagingen leer je hoe creatief je kunt zijn . Elk van de gemuteerde zombies heeft andere functies en reageert op een unieke wijze op een ander type. Laat de gespierde tank een brul doen en jouw kleine zombies schieten vooruit om zo snel een grote afstand te overbruggen. Leer het maximale uit je horde te halen en je lacht continu om de bloederige en vreemde situaties die je creŽrt.

Bazen, puzzels en herstarten
Misschien nog wel moeilijker dan de uitdagingen zijn de bazen die je tegenkomt. Ze vormen in principe levende puzzels. Meestal moet je elementen in de omgevingen en zombiemutaties combineren om deze op te lossen. Aangezien zombies makkelijker sterven dan je zou denken kom je terecht in situaties waar er geen zombie meer over is. Falen is in principe niet erg, en de puzzels zijn goed ontworpen, maar helaas is er een gebrek aan checkpoints. In enkele van de meest uitdagende levels blijkt sterven gemakkelijk, en de frustratie van het opnieuw te beginnen is aanzienlijk. Uiteindelijk overwin je en haal je opgelucht adem, maar wat checkpoints waren welkom geweest.

Strategische gameplay
Variatie opties/uitdagingen
Charmante look
Veel humor
Genoeg uitdagingen
Gebrek checkpoints
Totaal score: 9 Zombie Night Terror weet het voor elkaar te krijgen om zombies weer interessant te maken dankzij gameplay die geen moment verveelt. Om te overwinnen moet je strategisch met jouw zombies omgaan, en door de grote variatie moet je leren aanpassen. Elk level bevat unieke opties en gevaren waardoor experimentatie loont. Tijdens het vermoorden van al die vervelende mensen kun je genieten van de charmante look. Veel van de locaties zien er sfeervol uit en oplettende gamers ontdekken veel kleine details. Wie oplet ontdekt ook veel grappen en verwijzingen die voor de nodige humor bezorgen. Het enige probleem met de game is het gebrek aan checkpoints. Zombie Night Terror is geen gemakkelijk game, en telkens aan het begin van een level moeten beginnen kan frustratie opwekken.
9