Geplaatst op: 4 augustus 2016 om 22:00

Necropolis

Review | 4 augustus 2016 - Doe je als ontwikkelaar random gegeneerde content goed, dan kan dit een game opleveren die eindeloos speelbaar is. Elk sterfgeval geeft je de kans om nieuwe dingen te ontdekken en je wordt gaandeweg steeds beter en sterker. Het gaat echter niet altijd goed: het recent verschenen Necropolis herinnert ons eraan wat er gebeurt als je met random generatie werkt terwijl je daar eigenlijk de content er niet voor hebt.

Een kerker
In Necropolis probeer je alleen – of samen met drie andere spelers – de bodem van een kerker te bereiken. De kerker in kwestie bestaat uit negen verdiepingen en omdat alles random gegenereerd wordt is elke keer spelen anders. Soms vind je een leger ridders die in een gouden harnas rondlopen, terwijl je andere keren mechanische insecten die met zuur spuwen aantreft. Aangezien je in het begin niet weet wat je kunt verwachten, zul je sterven. Net als in vele andere roguelikes sterf je in Necropolis talloze malen voordat je genoeg kennis hebt om ook maar in de buurt van het einde te komen.

Mysterie en uitdaging
Je doet kennis op door te verkennen, te falen, en vervolgens een nieuwe poging te wagen. De hoeveelheid informatie waarmee je de game begint is nagenoeg nul. Enkel door op te letten ontdek je wat de Necropolis is en waarom een gigantische gouden driehoek continu tegen je praat. De honger naar antwoorden is een grote reden om al het gevaar te trotseren. Wanneer je weet waar een uitgang is kun je er direct heengaan, maar dan mis je nou net die gang met vallen en een verborgen geheim.

Actie
Nog een reden om te verkennen is de actie. De besturing doet sterk denken aan Dark Souls en groepen vijanden met charge attacks en parries verslaan voelt heerlijk. Om te overwinnen moet je verstandig nadenken; enkel op de knop rammen en in het wild slaan gaat je niet ver brengen. Een ander belangrijk element is goed in de gaten houden wat vijanden laten vallen. Je begint de game met een roestig zwaar en ik kan je verklappen dat je daarmee het einde niet gaat halen. Magische spreuken, giftige zwaarden, en bommen: ze zijn allemaal aanwezig en je kunt snel tussen verschillende wapens schakelen.

Herhaling
De uitdaging, de honger naar informatie, en de spannende actie houden de eerste paar pogingen interessant. Het grote probleem met Necropolis is dat de pogingen daarna door enkele irritaties snel minder leuk worden. Het voornaamste probleem is een gebrek aan content. Er is één type personage, er zijn weinig soorten vijanden, en bazen zijn geheel afwezig. Het is goed mogelijk om in een paar uurtjes alles te zien wat Necropolis te bieden heeft, en dat maakt opnieuw beginnen vermoeiend. Je weet na die paar uur welke vallen, vijanden, en gebieden je gaat zien.

Groeien
Een ander probleem is de wijze waarop je personage sterker wordt. Er zijn twee soorten valuta in de game: Tokens en zilver. Met zilver koop je items en voedsel. Tokens zijn permanent en gebruik je om speciale Perks mee vrij te spelen. Het idee van Perks is tof, maar Tokens zijn zeldzaam en de beschrijving van elke perk is zo vaag, dat je geen idee hebt wat het doet. Wanneer je eindelijk een Perk hebt kunnen kopen kom je er bovendien achter dat je maar één tegelijkertijd actief kunt hebben, wat het hele systeem vrij nutteloos maakt.

Craften en sterven
Mijn laatste twee klachten hebben betrekking op het craften en de balans. Over craften kan ik kort zijn: het is nutteloos. Er zijn belachelijk weinig recepten om dingen mee te maken, en het merendeel is na de eerst verdiepingen de moeite niet eens meer waard. Ik dacht slim te zijn door veel eten te craften, maar de vele toverdrankjes die je tegenkomt zijn zoveel beter, dat je enkel tijd aan het verspillen bent. Qua balans is er het verschil tussen alleen spelen en met een team. Het is duidelijk dat de balans gemaakt is op basis van meerdere spelers. Latere vijanden hebben bijvoorbeeld belachelijk veel levensenergie en vele van de spreuken zijn gericht om andere spelers te ondersteunen. Als je de game wilt spelen kun je dit het beste met een team doen, want alleen is er eerlijk gezegd weinig aan.

Variatie
Om af te sluiten kom ik terug op de introductie: random gegenereerde content werkt alleen als je de content hebt om het te ondersteunen. Combineer een gebrek aan dingen om te zien met continu overnieuw beginnen, en je hebt een goede reden voor frustratie. Tel daar de andere problemen van Necropolis bij op en er blijft nog maar weinig over om de ervaring te kunnen redden.

Uitdagend
Veel mysterie
Lekkere actie
Herhalende content
Perks en craften waardeloos
Afgesteld op teamspel
Totaal score: 5 Necropolis is een game die aantoont dat enkel uitdaging en random gegenereerde levels niet genoeg zijn. Aanvankelijk zijn je pogingen tof door de uitdaging en het mysterie van het geheel. Je wilt beter worden om uitdagingen te overwinnen en je wilt antwoorden op de vreemde dingen die gebeuren. Het is na die eerste paar pogingen dat het kaartenhuis instort. Door een gebrek aan content gaan speelsessies op elkaar lijken en is sterven niet meer de kans om nieuwe dingen te ontdekken. Mechanieken als de Perks en crafting zijn bovendien nutteloos en voegen daardoor niets toe. Ten slotte is de balans gericht op een team en daardoor is alleen spelen geen aanrader.
5