Geplaatst op: 19 juli 2016 om 09:00

INSIDE

Review | 19 juli 2016 - Indie-ontwikkelaar Playdead bracht in augustus 2011 LIMBO uit, een 2D puzzel-platformer die ook een kleine vijf jaar naar dato nog gezien wordt als een topper. In LIMBO liep je door duistere omgevingen en stierf talloze malen door dodelijke vallen en hongerige monsters. Het overwinnen van de uitdagingen die LIMBO bood voelde heerlijk, en het verhaal bij elkaar puzzelen was ook tof. Met INSIDE komt ontwikkelaar Playdead met zijn tweede platformavontuur. Weet INSIDE de kwaliteit van het succesvolle LIMBO te overtreffen?

Onbekend
De basis van INSIDE is vergelijkbaar met dat van LIMBO: je speelt een jongen in een wereld die niet bepaald vrolijk te noemen is. De meeste locaties zijn gehuld in duister en kleur is er nauwelijks te bekennen. De weinige momenten waarop kleur wel verschijnt zijn daardoor extra indrukwekkend en sfeervol.

Het verkennen van de duistere wereld is een genot dankzij de vele kleine details. Van wezens in de achtergrond tot vreemde effecten: je zult nooit het gevoel hebben veilig te zijn. Ondanks de constante dreiging is grondig verkennen wel aan aanrader, want er zijn hier en daar vreemde dingen verstopt.

Van niets naar vreemd
Je begint de game met zo goed als geen informatie. De identiteit van de jongen is onbekend en wat er met de wereld is gebeurd weet je ook niet. Door goed om je heen te kijken en puzzels op te lossen vergaar je kennis. Gezien de kwaliteit van de wereld en de vreemde dingen die je ziet, zul je hunkeren naar antwoorden. INSIDE speelt hier goed op in door je altijd een wortel voor te houden; de volgende onthulling kan er ieder moment aankomen.

Gevaar
In INSIDE stuit je op puzzels en vijanden. Aangezien je een hulpeloze jongen bent, kun je een direct conflict met een robot of gewapende man wel vergeten. Sluipen en gebruikmaken van de omgeving om niet gezien te worden zijn daarom je wapens. Beide zorgen voor spannende momenten en meerdere malen moet je dichtbij dingen komen die je liever geheel zou vermijden. Het kan overigens geen kwaad om je vijanden stiekem te bekijken, want vaak vertonen ze uniek en verontrustend gedrag.

Puzzelen
Wanneer we naar de puzzels kijken, zien we dat je personage enkel kan lopen, springen, en objecten kan vastpakken. Dit lijkt weinig, maar toch weet INSIDE je briljante puzzels voor te schotelen; elk van de breinbrekers zit logisch in elkaar en is uniek. Soms moet je bepaalde acties met machines uitvoeren en een andere keer maak je gebruik van objecten in de achtergrond. Naarmate je verder in de game komt, worden de puzzels steeds grootschaliger. Richting het einde zijn er puzzels die nauwelijks te geloven zijn, in omgevingen die je niet snel zult vergeten.

Motie
Er is nog een reden dat de actie en puzzels zoveel indruk maken, en dat zijn de kwaliteit van de animaties en het daarbij horende momentum. In INSIDE zijn beide zaken perfect uitgewerkt: de jongen beweegt precies zoals je zou verwachten. Het maken van een sprong of iets ontwijken voelt heerlijk en regelmatig heb je het gevoel met parkour bezig te zijn. Bij het puzzelen zul je weer rekening moeten houden met de zwaartekracht. Elk object dat je ziet is een slaaf van de zwaartekracht en daardoor is nadenken over hoe iets gaat vallen verstandig. Objecten duwen zonder een plan betekent vaak geplet geworden.

Prijs
INSIDE is een game waar zes jaar aan is gewerkt en dat kun je aan de gevarieerde omgevingen, briljante puzzels, en totaal onverwachte momenten merken. Ondanks die tijd en mijn lof is INSIDE helaas wel een game met een korte duur: in ongeveer vier uur heb je het einde bereikt. Hoewel alles van een belachelijk hoge kwaliteit is, is dat aan de korte kant. Tel bij de korte duur een prijs van twintig euro op en ik kan enige twijfel begrijpen. Gamers die krap bij kas zitten kunnen wachten op een aanbieding, maar doe jezelf een plezier en schrijf de game niet af.

Interessante wereld
Boeiend verhaal
Briljante puzzels
Perfecte animaties
Korte speelduur
Totaal score: 9 INSIDE is een briljante game die een van de meest unieke ervaringen in jaren weet te zijn. De wereld die je betreedt is duister, maar ondanks dat verken je elke hoek omdat alles er zo tof uitziet. Je begint de game zonder informatie, maar door de verontrustende dingen die je tegenkomt wil je weten wat er is godsnaam aan de hand is. Natuurlijk krijg je die antwoorden niet gemakkelijk; je moet velen gevaren overwinnen om meer over de wereld van INSIDE te leren. De vaak verontrustende vijanden moet je met behulp van stealth vermijden en zodra de puzzels verschijnen is het tijd om te genieten, want dankzij unieke oplossingen en perfecte animaties is er geen moment van irritatie. Met vier uur gameplay is het prijskaartje van twintig euro helaas wel aan de hoge kant.
9