Geplaatst op: 3 juli 2016 om 09:00

Breached

Review | 3 juli 2016 - Er zijn veel ontwikkelaars die met een uniek concept hun game interessant proberen te maken. Wanneer het concept in kwestie goed werkt en vermakelijk blijkt, heb je iets bijzonders. Het gaat echter niet altijd goed: Breached laat zien wat je krijgt als het concept totaal niet werkt en je eindigt met een avontuur dat wegens frustratie en verwarring enkel vraagtekens oproept.

Neergestort
In Breached ben je neergestort op een onbekende planeet en is het jouw missie om veilig thuis te komen. Om thuis te komen heb je brandstof en onderdelen nodig. Gelukkig voor jou is de planeet waarop je bent neergestort een grote schroothoop waar van alles te vinden is. Minder leuk is dat er lichtgevende bollen op de planeet te vinden zijn die je maar al te graag willen vermoorden. Om dat risico te verminderen stuur je elke dag een drone op pad om te verkennen, want daar heb je er toch meer dan genoeg van.

Stress
Denk echter niet dat Breached een rustgevende game is omdat je drones het zware werkt laat doen. Je hebt een beperkte hoeveelheid voedsel, met als gevolg dat je het slechts zeven dag lang vol kunt houden. In die zeven dagen moet je alle benodigde onderdelen voor de beschadigde generator verzamelen en moet je ook nog eens bepaalde grondstoffen gebruiken om een geschikte brandstof te ontwikkelen. Om het nog pittiger te maken is er de hoeveelheid energie die je hebt; het op pad sturen van een drone kost bijvoorbeeld veertig procent van je energie op die dag.

Drones
Om te slagen moet je met je drone kratten met voorwerpen en grondstoffen verzamelen. Dit doe je door met je drone rond te vliegen en goed om je heen te kijken. De grondstoffen vind je meestal in de buurt van bergen en de kratten zijn meestal vlakbij wrakstukken te vinden. De omgevingen die je verkent zien er fraai uit, maar het is cruciaal om gefocust te blijven. De lichtgevende bollen zijn snel en een drone verliezen betekent energie kwijtraken zonder dat je er iets voor terugkrijgt. Wees overigens ook selectief met wat je oppakt, want je drone is vrij klein en heeft een beperkte hoeveelheid ruimte voor spullen.

Mixen
Zodra je een aanzienlijke hoeveelheid van grondstoffen hebt Ė er zijn in totaal drie soorten te vinden Ė kun je een poging wagen om brandstof te maken. Dit doe je door bepaalde hoeveelheden van elk grondstof bij elkaar te stoppen. Je weet dat je een geschikte formule voor brandstof hebt gevonden wanneer het eindproduct honderd procent aangeeft. Denk echter niet dat dit gemakkelijk te raden is. Zelfs met een belachelijke hoeveelheid geluk zul je talloze pogingen moeten ondernemen om ook maar in de buurt van die honderd procent te komen.

Oneerlijk
Uit het bovenstaande is duidelijk geworden dat Breached een pittige game is. Normaal gesproken heb ik geen probleem met een stevige uitdaging, maar in dit geval is het een ramp. De dozen die je met de drone vindt zitten vol met random gegenereerde onderdelen en daardoor is de kans klein dat je vindt wat je nodig hebt. De precieze formule van de brandstof is elke speelsessie ook totaal anders en daardoor boek je bij falen geen enkele vooruitgang. Elke keer als je faalt moet je weer vanaf nul beginnen en de game introduceert geen extra elementen om het interessant te houden.

Een cyclus
Het gevolg van continu opnieuw moeten starten is verveling en frustratie. Op enkele notities in je dagboek na is elke keer spelen precies hetzelfde. De enige verandering is dat je je per keer steeds meer beseft hoe onwaarschijnlijk het is dat je de game ooit zult uitspelen. Om het geheel nog vervelender te maken, begint de game in je dagboek berichten te plaatsen dat dit alweer de zoveelste mislukte poging is. Saaie en tegelijkertijd frustrerende gameplay is al erg genoeg, maar wanneer de game je ook nog begint te beledigen, is het toch echt tijd om af te vragen waar je mee bezig bent. Uiteindelijk is Breached net een roguelike, maar dan zonder random gegenereerde content en unlockables die het interessant weten te houden.

Uniek concept
Planning vereist
Random content werkt tegen
Opnieuw beginnen frustrerend
Elke poging hetzelfde
Totaal score: 4 Breached is een uniek concept dat helaas enkel frustratie en irritatie weet op te wekken. Aanvankelijk lijkt het een tof idee: je hebt zeven dagen om je schip te repareren en in die zeven dagen moet je goed plannen om de benodigde onderdelen en brandstof te verzamelen. Het gaat verkeerd met het feit dat de voorwerpen die je vindt random gegenereerd zijn. Het is puur geluk om te vinden wat je nodig hebt en dat maakt het geheel oneerlijk. Wanneer je faalt moet je helemaal opnieuw beginnen en door een gebrek aan variŽrende content is elke poging hetzelfde. Bovendien zijn er geen unlockables of extra gevaren om het geheel interessant te houden. Uiteindelijk is elke poging dan ook hetzelfde en dat verandert de game in een saaie marteling.
4