PC Only
review
PC default sfeerafbeelding

Auteur: Patrick van Sint Annaland (501105)
Geplaatst op: 23 juni 2016 om 17:00


English Translation 

The Solus Project

Review | 23 juni 2016 - Er zijn weinig sci-fi games die het gevoel creŽren dat je op een buitenaardse planeet bent waar echt alles kan gebeuren. Meestal zijn er wel aliens en wat gevaren in de omgeving, maar is het geheel vrij voorspelbaar. Dat het anders kan toont het recent verschenen The Solus Project. In mijn twintig uur met de game is het verkennen van een buitenaardse planeet zowel vele malen aantrekkelijker als onaantrekkelijker geworden.

Een nieuw huis
Het verhaal van Solus is vermakelijk ondanks een gebrek aan originaliteit. Je speelt als een astronaut die op zoek is naar een nieuwe planeet om op te leven, want: de aarde is vergaan. De weinige overgebleven mensen leven in een ruimtevloot vlakbij Pluto, en omdat de middelen opraken is het tijd voor een wanhopige actie. Je team wordt gedropt op Solus en moet zich verder maar zien te redden.

Mislukte plannen
De game begint met het neerstorten op de planeet; je moet de planeet te onderzoeken en het contact met de vloot herstellen. Dat laatste doe je door grondig te verkennen en zo onderdelen te verzamelen die uiteindelijk de beschadigde apparatuur repareren. Het onderzoeken van de planeet bestaat uit verkennen en in leven blijven. Het is aan jou om te rapporteren of de planeet als nieuwe aarde kan functioneren.


Gevaren
Zoals je zult verwachten is Solus geen geschikt thuis en kom je in aanraking met talloze gevaren. Om te overleven moet je deze gevaren leren begrijpen en behoeften zoals voedsel en water niet vergeten. Je komt op Solus geregeld vreemde dingen tegen. Zo varieert het weer tussen giftige regen, levende tornado's en een soort van semi organische wolken. De omgeving die je verkent is niet veel vriendelijker: temperaturen fluctueren tussen ijskoud en bizar heet. Telkens wanneer je de situatie onder controle denkt te hebben gebeurt er iets totaal onverwachts.

De bewoners
Zo zijn er de lokale bewoners. Op de oppervlakte is het relatief rustig, maar in de talloze grotten zijn aardig wat knorrige wezens. Zo zijn er bijvoorbeeld blinde hagedissen en een soort zwarte rook die doet denken aan Lost. Verder zijn er meerdere soorten wezens die deel uitmaken van de omgeving. Die glimmende kristallen op de muur lijken misschien mooi, maar komt te dichtbij en je ontdekt dat ze leven en zichzelf als projectielen afschieten.

Kennis en pracht
Behalve wonderbaarlijke gevaren is het verkennen een genot door de presentatie en de kennis die je op doet. De presentatie bestaat uit prachtige beelden. Locaties zoals een ondergronds bos bestaande uit paddenstoelen, een bizar soort vuurtoren op een berg, en een verzameling gigantische lijken belonen de verkenner. Boven je kijken is overigens ook een aanrader, want vallende sterren en uniek uitziende manen zijn het bekijken waard. De kennis waar ik over sprak bestaat uit verloren tapes en tekenen van een vroegere beschaving. Door genoeg van beide te verzamelen ontdek je meer over het verleden van de planeet.


Je middelen
Het verkennen is tof omdat er zoveel unieks te beleven is. Dankzij een assortiment van handige tools is het overwinnen van de uitdagingen ook tof. Mijn persoonlijke favoriet is een metalen disc die je weg kunt gooien om vervolgens naar de locatie ervan te teleporteren. Het is een heerlijke gadget en niet de enige in zijn soort. Denkt echter niet dat je voor alle gevaren hightech moet doen. Het eerder genoemde rook monster wordt agressief van licht, en daardoor is een fakkel genoeg om als afleiding te functioneren. Ik noem nog wel als tip om je inventory niet alleen maar met gadgets te vullen, want er zijn gebieden met weinig eten en drinken. Een noodpakket bij je hebben is niet onverstandig.

Heen en weer
Ik heb mij uitstekend vermaakt met Solus en in mijn twintig uur van spelen was er geen moment van verveling. Helaas was er af en toe wel een gevoel van irritatie. In de grotten die je verkent kom je puzzels tegen. Het probleem hiervan is dat de oplossing wel erg vaak bestaat uit het verplaatsen van een object. Zelfs grotten met fel gloeiende kristallen en lopende paddenstoelen vervelen wanneer je meerdere keren heen en weer moet lopen. Het is geen ramp, maar het verstoort het voor de rest perfecte gevoel van verkenning in het onbekende.

plus- en minpunten
Echt alien
Overleven is uitdagend
Verkennen loont
Prachtige presentatie
Toffe gadgets
Puzzels vereisen backtracking
Conclusie
Totaal score: 9 The Solus Project is een geniale game die je een planeet laat verkennen die echt compleet buitenaards is. Tijdens het verkennen komt je in aanraking met bizarre wezens en een onbetrouwbare omgeving. Om te overleven moet je leren hoe het ecosysteem werkt en dat zorgt voor een hoop toffe ontdekkingen. Het is bij tijden een behoorlijk uitdaging om in leven te blijven, maar de beloning is het meer dan waard. De presentatie zorgt voor prachtige locaties die je wilt zien, en overal zijn geheimen te vinden. Denk echter niet dat het overwinnen van de uitdaging een last is, want al die toffe gadgets smeken om gebruikt te worden. De reden dat ik Solus niet met een perfect score kan belonen komt door de puzzels. In veel van de grotten moet je veel backtracken en dat gaat op den duur irriteren.
9
reacties

Er zijn nog geen reacties.

Om een reactie te plaatsen dien je ingelogd te zijn.
Nog geen account? Registreer je gratis!
game info
Ontwikkelaar: Grip Games
Uitgever: Teotl Studios
Meer info
Genre(s): Action
Adventure
Aantal spelers: -
Release: 7 juni 2016
Stats
Aantal keer in collectie: 0
Aantal keer in wenslijst: 0

gerelateerde media