Game

Auteur: David Kroes (Sentinel)
Geplaatst op: 9 mei 2009 om 17:00

Fallout 3- Broken Steel

Review | 9 mei 2009 - Fallout 3, misschien wel de beste rpg shooter van 2008, krijgt nu alweer zijn derde uitbreiding voor op de Xbox 360 en PC. Het uitbreidingspakket heet Broken Steel en is, om meteen maar met de deur in huis te vallen, veruit superieur aan de voorafgaande uitbreidingspakketten van deze post-apocalyptische shooter.

Het uitbreidingspakket Broken Steel zal van start gaan nadat je de main quests van het origineel behaald hebt. Om precies te zijn zul je twee weken na de gebeurtenissen in het Jefferson Memorial weer bij bewustzijn komen. De strijd tussen de twee grote mogendheden, namelijk de Enclave en de Brotherhood of Steel, is nog steeds in volle gang. Jij krijgt van Elder Lyons, de leider van de Brotherhood, de taak om de Enclave voorgoed af te maken. Dit doe je in drie opeenvolgende main quests. De eerste quest heet Death from Above en hierin moet je de achtergebleven vijanden gezamenlijk met de imponerende robot genaamd Liberty Prime een kopje kleiner maken.

Na deze quest te hebben voltooid vraagt de Brotherhood aan jou of je een zogeheten Tesla Coil wilt zoeken. Ze hebben dit voorwerp nodig om een nieuw wapen te maken die de beruchte vertibirds van de Enclave uit de lucht kan schieten. Na een lange en vooral pittige zoektocht naar dit voorwerp, waarin Deathclaws en de soldaten van de Enclave je constant aanvallen, keer je terug naar de Citadel waarin je orders krijgt voor de derde en laatste missie. Deze missie heet Who Dares Wins en hierin moet je via een oude metrolijn naar de Adams Airforce Base reizen. Deze basis is het hoofdkwartier van de Enclave en na het vechten in de vele metrotunnels zul je met het nieuwe wapen die uit de Tesla Coil ontstaan is, namelijk het Tesla Canon, veel sterke vijanden neer kunnen maaien. Het verhaal in Broken Steel drijft je constant verder in de 6 à 7 uur tijd die je erin steekt. Het duurt tamelijk lang en voelt tegelijkertijd bekend als ook totaal vreemd aan. Het verhaal is in ieder geval sterk en het sluit naadloos aan op het origineel.

Naast een uitgebreide verhaallijn heeft Broken Steel ook veel andere nieuwe toevoegingen ontvangen. Zo is de zogeheten level cap van 20 naar 30 gestegen. Dat is dus nog wel even verder knokken totdat je het hoogste level bereikt hebt en dit verlengd natuurlijk de speeltijd van de game. Ook zijn er nieuwe vijanden, nieuwe voorwerpen en natuurlijk nieuwe wapens. De meeste vijanden zijn sterkere versies van vijanden die je al ontmoet hebt in het origineel. Dit wil echter niet zeggen dat ze er exact hetzelfde uitzien. Zo heb je de Feral Ghoul Reaver. Dit is een ghoul die zowel kleding draagt, als ook nog eens de vaardigheid heeft om granaten te gooien. Ook heb je de Super Mutant Overlord. Deze sterke super mutants dragen meestal een Gatling Gun en hebben een iets ander uiterlijk dan de normale super mutant. Ten slotte heb je ook nog de Hellfire Trooper. Dit is een soldaat van de Enclave die een gloednieuwe powersuit draagt. Deze heeft ook nog eens extra weerstand tegen vuur.

De Hellfire Troopers hebben dit ook wel nodig aangezien zij één van de nieuwe wapens van de Broken Steel dragen. Dit is de heavy incinerator en het valt het beste te omschrijven als een hybride tussen een granaatwerper en een vlammenwerper. Dit mooie stuk technologie schiet namelijk vuurballen af die een bereik van een paar honderd meter kunnen hebben. Ook kun je deze vuurballen nog eens erg snel achter elkaar afvuren en heeft het een blijvend effect als de vijand in de fik komt te staan. Ook heb je, zoals eerder vermeld, de nieuwe Tesla Canon. En dit is eigenlijk tegelijkertijd een van de sterkste wapens uit de hele game, ook als je wapens als de Gatling Laser en de Fat Man meerekent.

De Tesla Canon is een wapen die op de schouder gebalanceerd wordt, zodra je de trekker overhaalt komt er een gigantische lading elektriciteit vrij die zo ongeveer alles vernietigd wat los en vast zit. En dat houdt in dat je ook de helikopters van de Enclave binnen enkele tellen neergehaald kunt hebben. De wapens zijn echt prachtige toevoegingen en voelen erg fijn en realistisch aan, ondanks het feit dat zo’n wapen onmogelijk kan bestaan.

Broken Steel verhoogt de moeilijkheidsgraad van de game enorm. Terwijl men normaliter misschien 50 keer dood ging in de singleplayer, zul je dit aantal snel bereiken. En dat vooral in het tweede level van de game. Elk stukje voedsel en elke munitie is van levensbelang voor het vorderen van de game. Het valt dus aan te raden om de DLC pas met een hoog level te starten. Broken Steel ziet er gelukkig nog heel mooi uit. Met name de luchtbasis van de Enclave verdient respect. Het is erg groot en elke hangar is in detail uitgewerkt. Jammer genoeg is alles nog grijs en groenig. Maar dat valt te verwachten van een wereld die plat gebombardeerd is met nucleaire bommen.

Goed verhaal
Lange storyline
Nieuwe wapens en vijanden
Gedetailleerde omgevingen
Meer van hetzelfde
Bugs en glitches
Soms slechte dialogen
Totaal score: 91 Broken Steel is hét uitbreidingspakket waar fans van Fallout 3 op hebben zitten wachten. De speelduur is veel langer dan de voorgaande uitbreidingen, de nieuwe wapens zijn ongelooflijk mooi, de omgevingen zijn gedetailleerd weergeven en het is ook nog eens een zeer grote uitdaging om dit uitbreidingspakket te overleven. Jammer genoeg is de moeilijkheidsgraad ook een teleurstelling en drie missies is niet erg veel, ook had er best een ietwat meer variërend landschap in gemogen en hadden sommige dialogen met personages beter uitgewerkt kunnen worden. Ook zitten er nog een handjevol bugs en glitches in de game en dat maakt het er niet bepaald mooier op. Voor de rest is dit pakketje precies waar men op heeft zitten wachten. Het voegt gewoon écht iets toe aan de game. En dat is ook precies wat een uitbreidingspakket moet doen. Aan alle Fallout fans: Haal het nu in huis!
Must-have