Geplaatst op: 16 september 2015 om 17:00

Shadowrun: Hong Kong

Review | 16 september 2015 - De naam Shadowrun is in een periode van ongeveer drie jaar een term geworden die synoniem staat met een reeks games van hoge kwaliteit. Het is een indrukwekkend resultaat van ontwikkelaar Harebrained Schemes, vooral gezien de matige Shadowrun-shooter in 2007. Ook indrukwekkend is dat Harebrained de serie drie jaar geleden nieuw leven in heeft geblazen en dat we inmiddels toe zijn aan hun derde game. De echte vraag van deze review is natuurlijk of Shadowrun: Hong Kong zich kan meten met het fantastische Dragonfall.

Familie
De vorige Shadowrun-games begonnen met een korte uitleg waarom je personage aan het avontuur begonnen is en in Hong Kong is dat niet anders. Aan het begin van de game krijg je een dringende boodschap van je adoptievader te zien. Het lijkt erop dat hij in gevaar is en wanneer je op visite gaat blijkt dat hij is ontvoerd. Gedurende je onderzoek naar de ontvoering kom je in aanraking met een duistere organisatie. Opeens vecht je niet alleen maar om je vader te redden, maar loopt het lot van Hong Kong en al zijn inwoners gevaar.

Script
Zoals we gewend zijn van Shadowrun bestaat de gameplay uit actie en een hoop dialogen. Dankzij een uitzonderlijk goed geschreven script maken de dialogen indruk en mis je de voice-acting niet. Alle personages die je ontmoet hebben een unieke persoonlijkheid en het is wonderbaarlijk hoe emotioneel 'droge' tekst kan zijn. Spelers die de tijd nemen om met elk personage te praten worden beloond met een hoop details en verborgen zijmissies. Die oude man in je straat aanspreken na elke missie lijkt misschien een verspilling van tijd, maar zoals bij bijna alles is er een slot dat de moeite waard is.

Ontwerpen
Voordat je echt begint moet je een personage in elkaar zetten. Dankzij een hoop opties kun je ditmaal helemaal los gaan om je ultieme strijder te creŽren. De eerste keuze die je maakt is het ras; een mens zijn heeft voordelen, maar een Ork met gigantische spierballen is ook niet slecht. Wanneer je een ras gekozen hebt is het tijd om voor een bepaalde klasse te gaan. Opties zoals de Street Samurai en Mage betekenen dat je op een bepaalde manier zult spelen. Je kunt er overigens ook voor kiezen om je eigen freeform klasse te ontwerpen; weet echter wel dat als je dit verkeerd doet je personage erg zwak zal zijn.

Knallen
Zodra je een personage hebt kom je terecht in bekende gameplay. Tijdens elk van de missies heb je de beschikking over meerdere personages en speel je in beurten. De acties die je kunt doen hangen af van de hoeveelheid AP (Action Points) die je hebt. Elke actie kost punten en daarom moet je goed nadenken voordat je een zet doet. Wild op de vijand afstormen met een zwaard lijkt tof, maar als je helemaal vrij staat terwijl je wordt beschoten eindigt het conflict meestal pijnlijk. Om tijdens de latere gevechten te slagen zul je combinaties moeten maken. Een vijand stunnen en in diezelfde zet bekogelen met een granaat is bijvoorbeeld een goed idee.

Ontwikkelen
Naarmate je verder komt in de game krijg je geld (Nuyens) en skillpunten om te spenderen. De ontwikkeling van je partners is beperkt, maar met je eigen personage kun je veel kanten op. Een paar punten in charisma levert bijvoorbeeld allerlei voordelen tijdens gesprekken en beter omgaan met versterkende drugs kan geen kwaad (mits je niet te veel neemt). Het geld dat je verdient kan tevens vele voordelen opleveren en de meeste interessante hiervan zijn implantaten. Met genoeg geld kun je voor een mechanische arm of kunstmatige ogen kiezen (elk met hun eigen voordelen).

Decking
De actie in Hong Kong is net zo tactisch en bevredigend als in Dragonfall. Niet alles is echter hetzelfde gebleven, want Decking is flink op de schop gegaan. Tijdens het avontuur zul je meerdere keren de digitale wereld Matrix moeten betreden. In deze wereld kun je objecten in de echte wereld zoals deuren en computers manipuleren. Dankzij een succesvolle Kickstarter werkt de Matrix ditmaal anders en is de ervaring daardoor beter. Elke plek die je digitaal bezoekt is voorzien van een eigen grafische stijl (zeer fraaie locaties) en zijn er meerdere tactieken om uit te kiezen (stealth en virussen bijvoorbeeld). Het is heerlijk om veel vrijheid te hebben in zowel de echte als de virtuele wereld.

Lullen
Hong Hong is zoals je inmiddels vast wel door hebt wederom een fantastische Shadowrun-game. Tijdens het ongeveer vijftien uur durende avontuur zijn er veel interessante missies om aan deel te nemen en Hong Kong als locatie is zeer geslaagd. Ondanks dat en het verbeterde Decking kan de ervaring zich net niet meten met Dragonfall. De reden is dat het verhaal focus verliest en de balans verstoord is. Het verhaal is tot aan het einde aan toe interessant, maar verliest meerdere malen stoom waardoor sommige secties aanvoelen als opvulling. Met de verstoorde balans doel ik op de mix tussen actie en dialoog: Hong Kong bevat veel meer lange gesprekken dan de vorige games en daardoor duurt het soms erg lang tot de volgende missie begint.

Interessant verhaal
Goed script
Tactische combat
Verbeterde Decking
Verhaal verliest soms focus
Verstoorde balans gameplay/tekst
Totaal score: 8 Shadowrun: Hong Kong is een fantastische RPG die door enkele foutjes net niet het niveau van Dragonfall haalt. Net zoals in de vorige games is er een verhaal om van te genieten met talloze verrassingen en wendingen. De reden dat het verhaal zo meeslepend is, is het goede script. Qua gameplay is Hong Kong lekker verslavend. Er zijn tal van punten, vaardigheden, en meer om mee te prutsen, en de combat is lekker tactisch. Een flinke verbetering in vergelijking met de vorige games is Decking. Unieke locaties en allerlei opties maken de digitale wereld net zo tof als de fysieke. Ondanks al mijn lof kan Hong Kong zich niet meten met Dragonfall. De reden hiervoor is een verhaal dat meerdere malen focus verliest en een verstoorde balans waardoor lange dialogen je soms doet smeken om de volgende missie.
8