Geplaatst op: 22 januari 2015 om 17:00

Shadows of War

Review | 22 januari 2015 - Geen idee waarom, maar de laatste jaren is het aantal nieuwe strategie-games aan de lage kant. Waar we een jaar of vijf geleden nog een overvloed aan keuze hadden, is dat nu wel anders. Gelukkig voor de fans zijn indie devs druk bezig om genres terug tot leven te wekken en strategie maakt daar deel van uit. De game Shadows of War is daar een prima voorbeeld van. In deze review gaan we kijken wat een 2D RTS tegenwoordig kan betekenen.

Simpel concept
Shadows of War heeft een simpel concept. Of je nou de campagne, multiplayer of skirmish kiest: je stuurt op een 2D-kaart eenheden naar de vijand toe. Zodra deze elkaar ontmoeten ontstaat er een gevecht en je wint door een bepaalde hoeveelheid soldaten aan de andere kant van de map te krijgen. Natuurlijk probeert de vijand jouw gedeelte van de kaart in te nemen en dat is waar je strategisch moet gaan denken. Er zijn een stuk of dertig verschillende eenheden en elk daarvan heeft andere eigenschappen. Zo is een standaard infanterist goedkoop, maar deze kan niet veel beginnen tegen een tank of vliegtuig.

Verborgen diepte
Alleen maar goedkope soldaten erop afsturen gaat niets opleveren, maar denk niet dat je met enkel dure tanks meer succes hebt. Je begint elke match met een beperkte hoeveelheid geld en krijgt meer door vijanden af te knallen. Zelfs met een reguliere inkomsten blijven sommige eenheden echter prijzig, waaronder een zware tank die 100.000 kost. Om te slagen moet je aan jouw uitgaven en de specificaties van elke eenheid denken. Als de vijand een paar mobiele artillerie-units plaatst dan is een rij prijzige tanks zo weg en dat kost pijnlijk veel geld. Let er trouwens ook op dat eenheden tijd nodig hebben voordat ze het strijdveld betreden. Je kunt niet lang niets doen om te kijken wat de tegenspeler voor keuzes maakt.

Keuzes
Met een beetje oefening leer je waaruit een goed leger bestaat en wat een efficiŽnte volgorde is qua eenheden. Natuurlijk speelt de vijand daarop in en moet je continu bijstellen. Ik geef eerlijk toe dat ik aanvankelijk moest wennen aan het 2D-gebeuren, maar de strijd is zo verslavend dat het je al snel niets meer uitmaakt. De gameplay doet bij tijden denken aan een potje poker waarin je beide afwacht wie de eerste zet doet om daar vervolgens op te reageren. Tussen de verschillende modi zijn overigens enkele verschillen. In de multiplayer moet je bijvoorbeeld eenheden eerst onderzoeken voordat je ze kunt kopen. Het is een verschil die flink wat extra spanning toevoegt, want het kost veel om een helikopter te onderzoeken en dat geld had aan extra soldaten besteed kunnen worden.

Veel opties
Zoals ik al noemde is er een campagne, skirmish en multiplayer. Elke modus is verschillend en om het nog interessanter te maken kun je de verschillen bijstellen. Wanneer je tijdens een potje belachelijk veel geld per kill wilt verdienen kan je dat instellen en ook is het weer zo aan te passen dat je nauwelijks wat krijgt. Ik heb enkele potjes gehad waarin ik in samenwerking met de andere speler de settings aanpaste en dat leverde memorabele momenten op. Wie wil er nou geen super goedkope tanks om er een tankwar van te maken?

Problemen
Na een uurtje spelen had ik het erg naar mijn zin met Shadows of War. Er is een unieke diepgang van strategie aanwezig en door de vele opties wordt het echt jouw ervaring. Waar de boel jammerlijk in elkaar stort is de technische afwerking. Het is namelijk niet zo dat er een paar vervelende bugs aanwezig zijn, maar dat het geheel nog verre van af is. De campagne loopt bijvoorbeeld vast om je progressie vervolgens te wissen en verscheidene memory leaks maken crashen een frequent gebeuren. Nog leuker wordt het wanneer de game in de war raakt en enkel nog maar rijen van cijfers laat zien, waardoor een herinstallatie nodig is. Er zijn tal van dergelijke problemen en het resultaat is een ervaring die ik niemand kan aanraden.

Uniek concept
Verslavende actie
Aanpasbare opties
Technisch niet goed
Shadows of War bevat een kern van sterke gameplay dat teniet wordt gedaan door talloze technische problemen. De 2D-gevechten werken verfrissend en door de werking van de eenheden is er een uniek soort strategie aanwezig. De wijze waarop je geld besteed en hoe de vijand zijn leger vormgeeft zorgen voor verslavende actie. Wanneer je behoefte hebt aan een iets andere match zijn er de vele opties om aan te passen en dat doet de speelduur goed. Ondanks al die positieve woorden blijft er het feit dat de technische problemen de boel om zeep helpen. Niemand heeft zin in een game die regelmatig weigert om nog te werken.
Matig