Geplaatst op: 19 januari 2015 om 17:00

Lumino City

Review | 19 januari 2015 - Lume was een uiterst korte ervaring van ontwikkelaar State of Play Games. De game was gemaakt met behulp van kartonnen vormen en had daardoor een uniek uiterlijk. Verder waren er interessante puzzels, maar de speelduur van 45 minuten maakte de ervaring een prijzige (zes euro). Inmiddels zijn we drie jaar verder en komt State of Play met Lumino City, volgens hun de ervaring die Lume eigenlijk had moeten zijn.

Uniek uiterlijk
Waar Lume een huis was, is Lumino City een stuk grootschaliger. Je reist namelijk door een stad die gemaakt is met fysieke vormen. Het is wonderbaarlijk om te zien hoe karton, papier en een beetje elastiek resulteren in een windmolen. Helemaal indrukwekkend wordt het wanneer je een gebouw betreedt en terechtkomt in een poppenhuis van papier. Elk stuk meubilair is voorzien van een hoop detail en het is duidelijk dat er ongelofelijk veel tijd is besteed aan het bouwen van de stad. Elk scherm dat je betreedt is een visueel genot en op de achtergrond ontdek je tal van charmante details (waaronder wel hele rare vogels).

Een stad
Dat alles van fysieke objecten is gemaakt, voorziet de game van een unieke stijl, maar het is de samenhang die echt indruk weet te maken. Lumino City bestaat uit een hoop gebouwen en locaties en elk daarvan is geheel uniek. Je reist door parken waarin alles bestaat uit groen papier-machť en later zie je heuvels met huisjes die doen denken aan kooien. Kijk goed om je heen en in de verte zie je een gigantische toren waar een schip aan het tanken is. Zelf vond ik het lichthuis erg indrukwekkend, omdat deze uit glas en metaal bestaat, al is het restaurant dat feitelijk een melkpak is ook memorabel. Indie-games hebben vaak een unieke presentatie, maar de droomwereld van Lumino City is iets dat je niet vaak tegenkomt.

Boek van hints
Er is ook veel aandacht besteed aan je hintboek. In het begin van de game wordt je naar Lumino City gestuurd en krijg je een boek om je te helpen bij problemen. Het boek in kwestie bestaat uit talloze pagina's met informatie en schema's. Aanvankelijk heb je geen idee hoe het hintboek je moet helpen, maar dan lees je de inleiding. In de inhoudsopgave staan regels en door die te volgen vind je de hint die je nodig hebt. Wanneer je bijvoorbeeld wilt weten hoe je een lift repareert, tel je de hoeveelheid kabels die je ziet plus twaalf en zo krijg je het desbetreffende paginanummer. Het is een uniek systeem die hints opzoeken tot een puzzel op zich maakt.

Verveling
Ik heb nog geen woord over de puzzels gesproken en daar is een reden voor. Er is belachelijk veel aandacht aan de presentatie en het hintboek besteed, maar over de puzzels kan ik helaas niet hetzelfde zeggen. De meeste breinbrekers die je tegenkomt zijn ronduit saai en laten je cijfertjes veranderen en onderdelen plaatsen. Na een paar puzzels heb je het gevoel dat ze alleen maar fluff zijn om je bezig te houden en om de volgende deur te openen. Het is extreem zonde wanneer die prachtige stad aanvoelt als een eindeloze reeks gesloten deuren. Voor mij persoonlijk was het een treurig moment toen ik in een prachtig ontworpen toren voor de vijfde keer met moertjes moest prutsen.

Potentie
Het bovenstaande is extra pijnlijk omdat er richting het einde van de game een puzzel opduikt die duidelijk maakt wat mogelijk had kunnen zijn. In de desbetreffende puzzel verander je vormen van een huis om zo een morse code te creŽren. Dergelijke momenten maken je super enthousiast en smaken naar meer, maar helaas zijn ze op een hand te tellen. Tel daarbij op dat enkele van de puzzels niet correct werken (niet geregistreerde muisklikken) en het gevoel van teleurstelling is groot.

Prachtige presentatie
Briljant ontworpen stad
Unieke werking hintboek
Waardeloos ontworpen puzzels
Enkele niet werkende puzzels
Lumino City is een prachtig ontworpen game die volledig faalt wanneer je met het puzzelen begint. De stad zelf is een genot om te verkennen en elke locatie die je bezoekt, schotelt je indrukwekkende beelden voor. Lumino City voelt aan als een echte stad en door het gebruik van fysieke materialen is het er eentje die uniek in zijn soort is. Behalve de look is de werking van het hintboek ook uniek te noemen. Ironisch genoeg is het zoeken naar hints een veel leukere activiteit dan het puzzelen zelf. Uiteindelijk is Lumino City niet meer dan matig. Een puzzelgame met saaie en soms niet werkende puzzels kan ik niet belonen, hoe mooi de presentatie ook is.
Matig