Auteur: Len Maessen (RighteousNorn)
Geplaatst op: 13 september 2014 om 17:00

The Sims 4

Review | 13 september 2014 - The Sims-dev Maxis heeft jarenlang goed geboterd dankzij een economisch model waarbij ze games uit de hoofdreeks constant aanvullen met redelijk dure expansions. Eens in de zoveel jaar is het echter tijd voor een nieuwe hoofdgame, en die tijd is nu: The Sims 4 is hier. Het is wat lastiger om een redelijke review over zo'n game te schrijven, want het is vanwege dit model vrijwel altijd zo dat de hoofdgames - dankzij het nog ontbreken van de uitbreidingen - wat leeg aanvoelen. Maar bij The Sims 4 is dit gevoel wel heel sterk...

The Sims

The Sims 4 is inmiddels het vierde deel in de The Sims-serie van poppenhuissimulators, waarin je mensachtigen genaamd Sims hun gehele leven lang begeleidt. Het vorige deel stamt uit 2009 en heeft sindsdien - dankzij de uitbreidingen - een hele metamorfose doorgaan. Met The Sims 4 moet er een nieuwe start worden gemaakt, waarbij de emoties van de Sims centraal staan en de interface wat meer weg heeft van een iPad-game. Dat laatste is dan meteen mijn eerste klacht bij The Sims 4: hoewel sommige informatie nu beter te overzien is, geeft de Apple Store-achtige interface je niet echt dat Sims-gevoel.

Bovendien is het nu juist weer lastig om andere zaken te vinden, zoals de staat van je Sims, en ook het bouwmenu is dankzij de vele nieuwe opties een stuk lastiger uit te vogelen. Zoveel van het managen van de levens van je Sims gaat nu via de bovenste interface - zoals de telefoonknop op de overlay - dat het lastiger wordt om je in te leven in je rondsjokkende poppen. Dat zaken als winkels ontbreken en er dus via de telefoon geshopt moet worden maakt dat alleen maar erger.

Emoties
Maar laten we even teruggaan en beginnen met het goede nieuws: het nieuwe emotiesysteem is cool. Sims kunnen op allerlei manieren 'moodlets' ontvangen: kleine icoontjes die aangeven hoe bepaalde acties doorslaan op het humeur van je Sim. Heb je bijvoorbeeld lang gedoucht, dan maakt dit je Sim creatiever. Heeft je puber-Sim net een gênant gesprek over de bloemetjes en de bijtjes achter de rug, dan houdt hij hier een paar uur aan schaamte aan over. Deze gevoelens maken het vervolgens mogelijk om acties uit te voeren die anders niet mogelijk waren. Zo kan een verdrietige Sim een emotioneel boek schrijven of juist op bed uithuilen. Het houdt de game ietwat onvoorspelbaar en zorgt ervoor dat je soms bijna tactisch moet plannen, wil je bepaalde dingen gedaan krijgen.

Create-a-Sim
Ook de Create-a-Sim-modus, waarin je je eigen Sims bouwt, heeft een broodnodige herstructurering ondergaan. Je hoeft niet meer met slidertjes te kloten om de lichamen en gezichten van je Sims aan te passen. In plaats daarvan kun je simpelweg slepen en duwen om alles ongeveer op de goede plaats te krijgen. Dit blijkt soms lastig te zijn; je kan niet altijd helemaal goed zien wat je doet. Bovendien zijn de mogelijkheden om écht te customizen beperkt, zo kun je kleding niet meer op basis van verschillende stijlen en patronen in elkaar zetten. In plaats daarvan moet je kiezen uit een aantal kleurencombinaties die van tevoren al zijn samengesteld. Over het algemeen is de modus echter veel beter dan in The Sims 3, en de Sims die eruit komen zien er dan ook een stuk mooier uit.

En dan het slechte nieuws...
Ik heb laatst nog de vanilla-versie van The Sims 3 gespeeld en ik moet zeggen: die voelt minder leeg dan de complete versie van The Sims 4. Weg is de grote open wereld, waarin je zelf het terrein kon aanpassen en je Sims overal naartoe konden lopen. In plaats daarvan is de hoofdwereld opgedeeld in een aantal 'buurten' van zo'n vijf huizen per stuk, met een visuele vormgeving die meer doet denken aan een blauwdruk dan een levende stad. Wil je je buurt uit of naar een ander huis binnen je buurt, dan krijg je eerst een laadscherm. Het zoeken naar nieuwe planten en andere collectables is nog wel mogelijk, maar de functie wordt niet duidelijk aangegeven. Pas na enkele uren had ik door dat je tussen alle andere huizen heen kon lopen en zo bijvoorbeeld stenen en kikkers kon vinden. Voeg daaraan toe dat je die andere huizen dan weer niet in kan, en het geheel voelt levenloos en beperkt aan. De enige pré is dat er nu consequent andere Sims langs je huis lopen op weg naar werk of thuis, wat het gemakkelijker maakt om sociale contacten te leggen tussen Sims.

Huizen bouwen...
Ja, de anti-hype klopt: er zitten geen zwembaden in The Sims 4. Ook zaken als auto's zijn verdwenen uit de game. De afdeling voorwerpen voelt überhaupt leeg aan, hoewel niet op een manier die volledig abnormaal is voor een basisgame uit deze reeks. Maar de objecten die daadwerkelijk een beetje gek en ‘Simsy’ aanvoelen zijn vrijwel allemaal verstopt achter een carrière-gate. Deze is pas te bereiken als je Sim het hoogste punt van een bepaalde carrière heeft bereikt. De objecten die de grootste bonussen geven zijn verder allemaal eigenlijk in dezelfde stijl, wat betekent dat ik wel vaker moet kiezen tussen een stoel die lekker zit en een stoel die past bij het decor van mijn Sim.

Het bouwen van het huis zelf is wel verbeterd. Net zoals in Create-a-Sim kan ook hier aan alles getrokken en gesleurd worden. Je hoeft niet meer eindeloos individuele muren neer te zetten, maar kunt gewoon een vierkante ruimte creëren die je vervolgens groter maakt. Het is niet altijd even duidelijk wat je nu precies doet als je aan een ruimte werkt; het zou niet de eerste keer zijn dat een deur of trap zonder waarschuwing plotseling verdween, met alle gefrustreerde Sim-reacties van dien.

...en delen.
Ook een big thing voor deze versie van de Sims: je kan nu niet alleen huizen met elkaar delen, maar ook volledige ruimtes. Een leuk idee dat, vrees ik, pas echt goed kan worden ingezet wanneer de game met meer objecten wordt uitgebreid, want op het moment zijn de creatieve mogelijkheden van de game beperkt. Vervelender is het feit dat je vastzit aan de beschikbare lappen bouwgrond. Haal je online een groot huis binnen dat op een lap grond van 50 x 50 past, dan sta je voor een keuze: óf dat huis in je wereld, óf je park weten te behouden. Er zijn namelijk per wereld maar twee stukken land van 50 x 50 beschikbaar, slechts een paar van de daaropvolgende grootte, enzovoorts. De meesten hebben ook al een invulling op de plattegrond.

Moodlets brengen variatie
Create-a-Sim verbeterd...
Meer controle over Sims...
Open wereld is weg
...maar minder te customizen
...maakt game wel mechanischer
Geen winkels of zwembaden
Totaal score: 5 The Sims 4 voelt als een kleine downgrade van The Sims 3. Hoewel de moodlets broodnodige variatie toevoegen aan de gameplay, zorgt het beperkte item-aanbod en de nog beperktere mogelijkheden om je meubilair en kleren aan te passen, dat de game alsnog leeg aanvoelt. Bovendien worden je Sims nu als het ware opgesloten binnen een aantal kleinere buurten in plaats van een grotere wereld. De mogelijkheid om zelf stukken land neer te leggen is daarmee verdwenen, wat tot problemen leidt wanneer je andermans huizen binnen wilt halen. Verder speelt de game nog gewoon als we van The Sims gewend zijn. Alleen de kleur en de stijl van de interface kosten even wat aanpassingsvermogen. Wel is opnieuw duidelijk dat het Maxis vooral om de uitbreidingen draait: het gevoel dat er iets aan de game ontbreekt voert de boventoon. The Sims 4 blijkt een teleurstelling die eigenlijk pas het geld waard zal zijn wanneer er wat degelijke extra content op de plank ligt.
5