PC Only
review
PC default sfeerafbeelding

Auteur: Patrick van Sint Annaland (501105)
Geplaatst op: 8 maart 2014 om 17:00


English Translation 

NaissanceE

Review | 8 maart 2014 - Vreemde werelden hebben mij altijd aangetrokken in games. De gigantische paddenstoelen in Morrowind, het ooit zo mooie Rapture uit Bioshock en het bos uit Limbo zijn voorbeelden die mij eindeloos interesseren. Met de komst van NaissanceE komt daar nog eentje bij in de vorm van onmogelijke architectuur die je het gevoel geeft de Aarde verlaten te hebben. Met deze review gaan we nader in op wat je aantreft in al die vreemde ruimtes en hallen.

Lucy
NaissanceE gooit je in een onbekende wereld met de tekst ''Lucy is Lost'' en daar moet je het maar mee doen. Er zijn geen hints of tutorial, er is geen enkele begeleiding aanwezig in wat voor vorm dan ook. De wereld waarin je terecht bent gekomen blijkt al snel alles behalve normaal te zijn. De ruimtes, gangen en openingen lijken voor iets veel groters dan een mens gemaakt te zijn en de architectuur suggereert dat zwaartekracht een onbekend gegeven is. Het is aan jou als speler om een weg te kiezen en het onbekende te confronteren.

Alien
NaissanceE biedt iets dat niet veel games leveren en dat is een briljante architectuur. Je komt terecht in ruimtes met trappen die alle kanten opgaan en ook zijn er kamers waarin het onmogelijk is om te bepalen wat boven en onder moet voorstellen. Vaak kom je in gigantische gebieden terecht die onmogelijk lijken te zijn. De wereld van NaissanceE bestaat verder uit een rare combinatie van kleurloze texturen en simpele vormen. Ik heb tijdens mijn speeltijd een paar keer wat kleur voorbij zien komen, maar voor de rest is het een minimalistisch omgeving die smeekt om verkend te worden.


Vrijheid
Er is geen missie of begeleiding, jij kiest jouw eigen route. Vaak creŽer je deze door als een toerist rond te strompelen en per ongeluk een hal of trap te ontdekken. Als je goed naar de omgeving kijkt zie je af en toe oplichtende objecten in de verte. Belangrijk om te weten is dat die vreemde locaties niet enkel uit hallen en kamers bestaan, er moet ook gesprongen en gerend worden. Het is een uniek moment wanneer je in een bijna compleet duistere kamer van het ene naar het andere oplichtende platform springt en onder je een eindeloze afgrond ziet van grijs.

Puzzelen
Ik zei dat je in NaissanceE jouw eigen route creŽert en dat klopt ook. Op verscheidene momenten in de game heb je de keuze uit ťťn van meerdere paden. Het verschil tussen de paden is de uitdaging die je te wachten staat. De ene keus vereist dat je moet springen van platform naar platform, maar het kan ook zijn dat allerlei soorten puzzels je opwachten. Een leuk voorbeeld is het overhalen van een paar hendels om zo lichten te activeren die een verborgen route onthullen.


Sterven
De puzzels en platformsecties zorgen ervoor dat je niet alleen maar doelloos aan het lopen bent. Het nadeel van beide elementen is echter dat je regelmatig het loodje zult leggen en dat is dankzij zeer beroerde checkpoints niet plezierig. Veel van de platformsecties vereisen een hoop trial en error en dan is tien minuten progressie verliezen bij elke val niet bepaald handig. Naarmate je verder komt wordt het probleem alleen maar groter. De puzzels en sprongen worden steeds lastiger en de checkpoints schaarser. Het gaat zover dat het je niet meer gaat verkennen in de angst om progressie kwijt te raken en dat is dodelijk in een game zoals NaissanceE.

Sfeer
Om deze review positief te eindigen zal ik het nog hebben over de sfeer die erg buitenaards te noemen is. Behalve de unieke look zijn er talloze ruimtes met doodlopende paden omdat die voor iets anders gemaakt zijn dan mensen. Verder is er ook nog de soundtrack die perfect past bij de wereld die je verkend. Er zijn deuntjes die duidelijk maken dat je ver van huis bent en ook laat de game soms een stilte vallen om je een onbehagelijk gevoel te geven. NaissanceE bevat geen monsters of dergelijke, maar toch zijn er aardig wat angstige momenten wanneer je enkel een paar lichten in het duister ziet bewegen.

plus- en minpunten
Briljante architectuur
Je eigen route kiezen
Alien sfeer
Waardeloze checkpoints
Conclusie
NaissanceE biedt een unieke wereld om te verkennen en in die wereld ben jij vrij om te gaan waar jij wil. Dankzij briljante architectuur is elke ruimte een meesterwerk bestaande uit onmogelijke vormen. Het gebrek aan kleur zorgt ervoor dat je het gevoel hebt niet thuis te horen en dat gevoel wordt versterkt door de gigantische hallen en ruimtes. Door een gebrek aan begeleiding is het helemaal aan jou om een route te kiezen. Er zijn regelmatig variŽrende paden met elk unieke uitdagingen en gevaren. De puzzels en platformelementen zorgen ervoor dat er actieve gameplay aanwezig is, maar de ronduit beroerde checkpoint maken sterven erg onaantrekkelijk en irriterend.
Goed
reacties

Er zijn nog geen reacties.

Om een reactie te plaatsen dien je ingelogd te zijn.
Nog geen account? Registreer je gratis!
game info
Ontwikkelaar: Limasse Five
Uitgever: Limasse Five
Meer info
Genre(s): Adventure
Aantal spelers: -
Release: 13 februari 2014
Stats
Aantal keer in collectie: 0
Aantal keer in wenslijst: 0

related headlines
Er zijn geen resultaten te weergeven.
gerelateerde media