Geplaatst op: 7 maart 2014 om 17:00

Journal

Review | 7 maart 2014 - Voor velen is een dagboek een heilig iets met een schat aan informatie over het verleden. Lees de pagina's en je ziet hoe de persoon in de loop der jaren veranderd is en voor een gedeelte waarom. Stel je nu eens voor dat je in het midden van een dagboek begint te lezen en dat de eerdere pagina's ontbreken. Zou je kunnen inschatten wat voor keuzes die persoon zou maken zonder bij het begin te beginnen? De recent verschenen game Journal geeft een antwoord op die vraag.

Een boek

Het verhaal van Journal draait om een tienermeisje wiens dagboek opeens leeg blijkt te zijn. Wat volgt is een week uit het leven van iemand met een hoop problemen. Het meisje heeft onder andere gespiekt tijdens een toets, haar ouders zijn uit elkaar gegaan en ook is er nog een nare situatie met een diefstal. De rol van de speler in het geheel is om keuzes te maken en zo elke dag op een goede manier af proberen te sluiten. Belangrijk om te weten is dat jouw keuzes invloed hebben op wat voor soort persoon het meisje wordt.

Gemaakte keuzes
Het lege dagboek heeft meer invloed op het avontuur dan je aanvankelijk zou denken. Aan het einde van elke dag schrijf je op wat er gebeurd is, maar je hebt dus geen idee wat er voor die week plaatsgevonden heeft. Wanneer je op dag een met jouw beste vriendin praat weet je niet dat zij door jou onterecht de schuld heeft gekregen van een vernield raam. Elke dag introduceert een aantal nieuwe personages en met iedereen heb je een voorgeschiedenis die je niet kent en daardoor eindig je soms in ongewenste situaties. Het lijkt misschien oneerlijk om keuzes te moeten maken terwijl je niet alles weet, maar het heeft een reden.

Een onthulling
Die reden is een gebeurtenis die pas vlak voor het einde van de game onthuld wordt. Op dag twee en drie wordt duidelijk dat het meisje mensen in haar omgeving slecht behandelt heeft en het lijkt vreemd dat iedereen dat gedrag zomaar accepteert. Wanneer je echter goed op let zie je hints dat er iets duisters aan de gang is en dat je mogelijk te snel een oordeel hebt gevormd. Halverwege dag drie had ik een hekel aan het meisje gekregen omdat ze een dief en een leugenaar is, maar ik kon niet anders dan begrip hebben toen de waarheid eenmaal boven water kwam.

Denken
Ik sprak net over hints en voor het merendeel van de game wordt er met jouw mening gespeeld. Aan het einde van elke dag zie je een filmpje dat vertelt over het begin en einde van een kermis. Mijn eerste gedachte tijdens die filmpjes was dat ze interessant waren, maar een beetje nutteloos aanvoelde en niet deel uitmaakte van het verhaal. Ik raad met klem aan om goed op te letten wanneer de kermis genoemd wordt, want dat zorgt voor enkele heerlijke momenten van realisatie en spijt.

Stijl
Journal is de naam van de game en het is ook de locatie van jouw reis. Elke plek is een pagina uit een boek en bijna alles is getekend met potloden en stift. Er zijn hier en daar ook nog stickers geplakt om de nadruk op bepaalde objecten te plaatsen. Het eindresultaat is een bewegende tekening die er magisch uitziet. Wat ook nog bijdraagt aan de sfeer is de emotionele muziek en de uitstekende voice-acting. Wanneer de piano flink tekeer gaat en je getekende bladeren ziet zweven is het moeilijk om niet te genieten van de sfeer.

Lopen
Ik ben tot dusver erg positief over Journal en de reden dat de score blijft steken op drie sterren is de lengte en de beperkte gameplay. Na maximaal twee uurtjes heb je het emotionele einde bereikt en qua gameplay heb je dan enkel heen en weer gelopen en op tekst geklikt. Elke dag bestaat uit het doorlopen van enkele omgevingen, het maken van een aantal keuzes en vervolgens is de dag voorbij. Ik snap dat de ontwikkelaar een verhaal wil vertellen, maar er is niets anders te doen dan lopen en praten. Gone Home is een soortgelijke ervaring en die wist de boel een stuk levendiger te houden door een omgeving met veel interactieve elementen te bieden.

Interessant verhaal
Ontbrekende voorgeschiedenis
Sfeervolle setting
Beperkte gameplay
Kort
Journal levert een interessant verhaal waarin de speler met een gebrek aan informatie keuzes moet zien te maken. Het verhaal is er eentje die aanspreekt, omdat het aan de hand van menselijke problemen en thema's je aan het denken zet. Een uniek concept is dat jij als speler weinig informatie hebt om mee te werken en dat zorgt voor lastige momenten. Verder valt er nog te genieten van een sfeervolle setting die er magisch uitziet en de game houdt je graag voor de gek. Op het gebied van gameplay moet je niet veel van Journal verwachten; het avontuur is kort en het enige dat je doet is lopen en praten.
Goed