Geplaatst op: 8 maart 2014 om 09:00

Cube & Star: An Arbitrary Love

Review | 8 maart 2014 - De grens tussen kunst en games is de laatste jaren erg vaag geworden. Er zijn talloze releases geweest die meer op een speelbaar kunstwerk leken, dan op een traditionele ervaring. De game die ik vandaag bespreek, Cube & Star: An Arbitrary Love, is een prima voorbeeld van die verwarrende situatie. Een interactief verhaal over kleuren, sterren, kubussen en liefde is niet bepaald alledaags te noemen en wanneer het jouw missie is om de wereld weer tot leven te wekken wordt het helemaal vreemd.

Liefde en kleur

Cube & Star: An Arbitrary Love begint ongelofelijk vaag, met een robotachtige stem die jou vertelt over een eeuwenoude liefde. De liefde in kwestie is die tussen een kubus en een ster en ergens in het verleden zijn de twee elkaar kwijtgeraakt. Je krijgt vervolgens nog wat vage metaforen te horen en daarna ben je vrij om te gaan waar je wilt. Jouw rol in Cube & Star is die van een jonge kubus die de wereld verkent en deze kleur moet geven. Dit laatste doe je door simpelweg tegen dingen met een kleur op te botsen, waarna er balletjes met kleur tevoorschijn komen die je verspreidt door te bewegen.

Verzamelen en ontdekken
Na een uurtje of twee heb je al aardig wat kleur in de wereld verspreid en ben je ook al enkele collectibles tegengekomen. Cube & Star zit vol met voorwerpen om te verzamelen en elke daarvan levert je een metafoor op. Er wordt onder andere gesproken over hoe wij geld zien, wat liefde betekent en hoe emoties kunnen verdwijnen. Behalve al die collectibles kom je ook nog allerlei vreemde gebouwen en enkele wezens tegen, bestaande uit rupsen, muggen, andere kubussen en gigantische striders. (Nee, niet die uit Half Life).

Helderheid
Cube & Star heeft geen tutorial of duidelijke uitleg en daardoor zal de game een lange tijd erg vaag lijken. Je kleurt de wereld in, maar hebt geen idee of dat een nut heeft en al die voorwerpen die je verzamelt lijken ook niets te doen. Het moment van verlichting vindt plaats wanneer je een grote totem tegenkomt en deze sloopt door er drie keer tegen aan te beuken. Er zijn vier van die totems en elke bevat een magische kracht. Een van de vier krachten laat je een gebied kleurloos maken om deze opnieuw kleur te kunnen geven. De andere drie bestaan uit muzikale noten en vullen een groot gebied met nieuw leven.

Een missie
Nadat je alle vier krachten hebt en een beetje experimenteert vormt er zich een beeld van wat het doel in de game nou eigenlijk is. Je maakt liedjes bestaande uit zes aparte noten en elke combinatie levert wat anders op. Speel de rode noot zes keer achter elkaar en er vormen zich piramides en door geel en blauw te combineren creŽer je een windmolen. Maak genoeg gebouwen en het duurt niet lang voordat piepkleine kubussen tot leven komen. Al die vreemde wezens die je eerder zag hebben opeens ook een doel, want deze worden door de magische noten geŽvolueerd in iets anders. Let goed op wat voor kleuren en liedjes wezens willen horen en je hebt er zo een paar vrienden bij die meehelpen in jouw missie.

Een trance
Jouw einddoel in Cube & Star is het herenigen van de twee oude vormen, maar het gaat meer om de reis dan om de bestemming. Door een fantastische soundtrack die je doet wegdromen en een zeer kleurrijke setting ben je spoedig deel van een dromerige trance. Het enige wat je doet in de game is kleur verspreiden en een paar toetsen indrukken en toch verveelt het geen seconde. Er is altijd nog wel iets te verzamelen, een nieuwe combinatie om te ontdekken of een wezen om te evolueren. Na een tijdje is de kans ook nog eens groot dat je over bepaalde dingen gaat nadenken en dat is iets dat niet veel games voor elkaar krijgen.

Verdwaald
Ik had het in het begin van deze review over kunst en games en daar kom ik nu op terug. Cube & Star is een extreem unieke ervaring met talloze doelen om te voltooien (er is een menu met een lijst) en om heerlijk bij weg te dromen. Wat ik wel erg duidelijk wil maken is dat het geen game is voor iedereen en dat je het niet erg moet vinden om compleet doelloos rond te zwerven. Vooral in het begin is de ervaring zo ongelofelijk vaag dat vele gamers af zullen haken en dat zou nogal zonde zijn van jouw geld. Om nog even de zeikerd uit te hangen meld ik er ook gelijk bij dat er nog enkele vervelende bugs aanwezig zijn. Vooral het tegelijkertijd afspelen van meerdere liedjes levert problemen op.

Uniek concept
Grote wereld met veel content
Complete vrijheid
Dromerige look en soundtrack
Ongelofelijk vaag
Enkele bugs
Cube & Star: An Arbitrary Love is volgens de ontwikkelaar een unieke ervaring en ik kan niet anders dan het daarmee eens zijn. De gameplay bestaat uit het verspreiden van kleur in een grijze wereld en deze zo opnieuw tot leven te brengen. In die wereld zijn vele voorwerpen om te verzamelen en talloze geheimen om te ontdekken. Door het gebrek aan een doel is de ervaring erg vaag, maar je hebt wel de ultieme vrijheid om te doen wat jij wilt. Tot slot zijn er nog de kleurrijke soundtrack en setting die je in een trance brengen; het is alleen jammer dat enkele bugs die trance af en toe ruw verstoren.
Uitstekend