Auteur: Laurens Bluekens (LaurensB)
Geplaatst op: 5 december 2013 om 17:00

Air Conflicts: Vietnam

Review | 5 december 2013 - Na de Tweede Wereldoorlog is ook de Vietnamoorlog inmiddels flink uitgemolken door de gamesindustrie. Vliegspellen zijn er echter nog niet veel over deze beladen periode in de geschiedenis, dus Air Conflicts: Vietnam voegt in elk geval wat toe aan het aanbod. Verder is de kwaliteit van het spel helaas vergelijkbaar met de naam van de hoofdrolspeler Joe Thompson: doorsnee.

Agent Orange

In de campagne is een grote verscheidenheid van toestellen te besturen: van gevechtsvliegtuigen tot aanvalshelikopters en van transportvliegtuigen tot sproeivliegtuigen. Er zijn niet alleen Amerikaanse vliegtuigen vrij te spelen, maar ook toestellen van Noord-Vietnam en uit de Tweede Wereldoorlog. Ook de opzet van de missies is divers te noemen. In sommige missies vinden er gevechten in de lucht plaats tussen gevechtsvliegtuigen, in andere missies schakelt de speler met een aanvalshelikopter grondverdediging uit om daarna met een passagiershelikopter soldaten af te zetten of op te pikken. Helemaal origineel is de missie waarin de speler een deel van de jungle ontbladert met het beruchte Agent Orange. Dit alles onder het genot van typische rockmuziek uit de jaren 1960 en 1970. De soundtrack is beperkter en minder goed dan die van Battlefield Vietnam, maar draagt zeker bij aan de goede Vietnamsfeer van dit spel.

Innovaties
Het spel bevat een aantal prima innovaties, zoals de mogelijkheid om een raket te volgen tot het moment van impact, en de optie om met een druk op de knop tussen verschillende toestellen in het team te wisselen. De speler gaat in dit spel namelijk nooit met een enkel toestel op pad. Jammer is wel dat de toestellen die niet door de speler worden bestuurd, vaak maar wezenloos in de lucht blijven hangen en zelf weinig actie ondernemen. Ook de missies voelen vaak wat statisch aan. De opbouw van de missies mag dan afwisselend en origineel zijn, de uitvoering is minder. De spelwerelden zijn door de aanwezigheid van een soort storende rode muren heel erg klein gehouden, en de vijanden bieden op de meeste moeilijkheidsniveaus maar weinig tegenstand. Als de bekende sitting ducks nemen ze hun posities in en wachten ze eigenlijk tot ze overrompeld worden door de Amerikaanse luchtmacht. Daardoor komt het spel nooit echt tot leven en worden missies toch gauw eentonig.

Krakkemikkig
Grafisch gezien zitten er twee kanten aan dit spel. Aan de ene kant maakt dit spel met de weelderige landschappen soms indruk, zeker als het regent of als er een zonsop- of ondergang is. Ook de modellen van de toestellen zien er niet slecht uit. Helaas staan hier grafische bugs – zoals knipperend water – veel pop-ups en een beperkte zichtlijn tegenover. Ook vallen de bomen, huizen, afweergeschut en vijandelijke troepen van dichtbij erg tegen. Ook de verdere presentatie, zoals de menu’s en de tussenstukjes en briefings, voelt aan alsof het spel nog niet helemaal af is. De kritiek die hoofdrolspeler Joe Thompson in dit spel heeft op het Amerikaanse beleid in Vietnam, is wel opvallend en leuk. De besturing van het spel is krakkemikkig. Zo moeten tegelijkertijd twee uit elkaar liggende toetsen worden ingedrukt om bijvoorbeeld helikopters tegelijkertijd te laten dalen en een richting op te laten vliegen. Helaas is de besturing niet helemaal naar wens aan te passen. Het spel bevat genoeg inhoud om even zoet te zijn. Naast de Amerikaanse campagne is er een modus om losse missies samen te stellen en te spelen, om via LAN of internet te spelen, en om de statistieken en de toestellen van het team waarmee de speler speelt, uitgebreid te bekijken.

Afwisselende opzet missies...
Aantal prima innovaties
Veel toestellen
Vietnamsfeer
...maar mindere uitvoering
Grafische middelmaat en bugs
Matige besturing
Totaal score: 5 Air Conflicts: Vietnam kent een paar leuke zaken, zoals de Vietnamsfeer – vooral de soundtrack is leuk – de grote hoeveelheid toestellen en de afwisselende opzet van de missies, maar weet toch niet echt te overtuigen. Het spel voelt in veel opzichten onaf. Een weinig opwindende uitvoering van de missies, grafische middelmaat en bugs, en een matige besturing spelen de game parten.
5