Geplaatst op: 8 september 2013 om 17:00

Guacamelee! Gold Edition

Review | 8 september 2013 - Guacamelee heeft me de afgelopen weken meer geleerd dan ik aanvankelijk verwacht had. Zo weet ik nu wat luchadors zijn en hoe hun morele code werkt. Verder begrijp ik de woorden piledriver en cutter beter dan ik eigenlijk zou willen. Me voorstellen hoe het is om als gigantische kip door het leven te gaan is ook erg gemakkelijk geworden (vraag maar niets). Of Guacamelee me heeft geleerd wat nodig is voor een goede game met een luchador in de hoofdrol lees je in deze review.

Een dame in nood
In Guacamelee! Gold Edition speel je als de luchador Juan Aguacate. Deze gespierde man komt te weten dat er een knappe dame in nood is en besluit om haar te redden. Wie kan immers een dame in nood weerstaan. De ontvoerde is in dit geval de dochter van de president en de ontvoerder is de kwaadaardige Charro Skeleton. Jammer genoeg blijkt het geheel nogal moeilijk te zijn doordat Charror geen normaal mens is, maar een magisch skelet. Gelukkig heb jij ook magie aan jouw zijde dankzij de vondst van een magisch worstelmasker. Je zet daarom ook dat masker op en duikt het avontuur in.

Vechten
Het avontuur dat je met Juan meemaakt is een metroidvania en dat betekent een grote open wereld met een hoop vijanden om te bevechten en terrein om te verkennen (met een grote hoeveelheid upgrades). In het geval van vechten zul je een hoop worstelbewegingen gebruiken. Je begint met slechts enkele technieken, maar daar komt al snel verandering in. Voor je het weet ben je aan het piledriven en supluxen. Een belangrijk deel van een worstelaar, en dus de combat, is het gooien van tegenstanders. Pak een vijand beet en je kunt deze trakteren op een wereld van pijn of tegen een andere vijand aan gooien. Het is in elk geval lekker bruut en wat het nog beter maakt zijn de gestoorde tegenstanders. Je moet het opnemen tegen kippen, skeletten, gordeldieren en demonen.

Puzzelen en springen
Al die worstelbewegingen zijn niet alleen maar goed om vijanden mee pijn te doen. Elke beweging is ook nuttig om verder mee te komen in de wereld. Zo zijn de vervelende rotsblokken die enkele routes blokkeren al snel kapot te maken. Je leert constant nieuwe bewegingen om verder te kunnen komen in het verhaal. Gangen die eerder nog gesloten waren, worden begaanbaar en wanneer je meerdere keren achter elkaar kunt springen opent zich een heleboel. Af en toe een bezoekje aan eerder bezochte gebieden brengen kan dan ook geen kwaad; er zijn een hoop geheimen om te ontdekken. Die geheimen zijn er niet alleen maar voor de leukigheid, om nieuwe bewegingen te leren zijn punten nodig en deze zijn vaak goed verstopt.

Uitdaging
De combat en puzzels beginnen relatief eenvoudig, maar zijn na een half uurtje al aan de pittige kant. Vijanden komen van alle kanten en lastige sprongen maken is aan de orde van de dag. Je zult vaak doodgaan, maar gelukkig zorgen de royale checkpoints ervoor dat dat niet irriteert. Met wat oefening leer je het maximale van je arsenaal te maken en worden eerdere uitdagingen simpel. Het is ook gelijk een uitstekende oefening voor de bazen, want die zijn zeker geen zwakkelingen. Zo is een demonische neushoorn een pittige uitdaging die je moet zien te overwinnen.

Schakelen
Er is naast je arsenaal aan technieken nog iets anders wat van belang is: het schakelen tussen werelden. De slechte Charro reist tussen de wereld van de levenden en de doden en om hem te verslaan leert Juan dat ook. In veel van de levels moet je regelmatig schakelen om verder te komen. Een uitdaging kan in de levende wereld onmogelijk zijn, schakel echter naar de wereld der doden en het is meestal een stuk gemakkelijker. Enkele geheimen zijn op deze manier ook sadistisch goed verstopt.

Een partner
Wanneer het je allemaal teveel wordt is er de mogelijkheid om er een tweede speler bij te halen. Deze neemt dan de rol van een vrouwelijke worstelaar op zich. Samen kun je enkele heerlijk combinaties maken. De ene speler gooit een vijand in de lucht en de andere speler springt er achteraan om een finishing move te maken. Met zijn tweeŽn spelen maakt de ervaring er wel moeilijker op. Als je niet goed samenwerkt sta je elkaar al snel in de weg en je komt daarnaast oog in oog met een stuk lastigere vijanden. Het is wel een heerlijke chaos om samen een groep tegenstanders met de grond gelijk te maken dankzij allerlei gestoorde combinaties.

Een mooie setting
De wereld van Guacamelee is een heerlijk plek om te verkennen. Alles ziet er ongelofelijk sfeervol en vooral Mexicaans uit. Felle kleuren en veel grafische effecten waaronder mooie explosies en gedetailleerde texturen zorgen voor een visueel genot. De stijl doet denken aan een tekenfilm en dat past perfect bij de Mexicaanse piŮata-setting. Ook belangrijk is de humor. Overal kom je verwijzingen en memes tegen. EA wordt meer dan eens vergeleken met het kantoor van de duivel en me gusta-gezichten kom frequent voor. Vreemd genoeg lijkt de game ook iets met kippen te hebben.

Extra content
Guacamelee! Gold Edition brengt worstelaar Juan naar de pc en dat gaat gepaard met enkele cadeautjes. Allereerst is er de toevoeging van een editor en Workshop-ondersteuning. Het delen van de meest unieke outfits is zeer gemakkelijk. Verder is de recent verschenen downloadable content ook geheel gratis aanwezig. Deze bevat enkele extra uitdagingen en is een welkome aanvulling. Daarnaast draait alles perfect zonder technische problemen, we kunnen dus spreken van een zeer geslaagde port.

Stilte
Er is maar een punt van kritiek die ik ten aanzien van Guacamelee kan geven en dat is het gemis aan passende muziek. Er zijn degelijke geluidseffecten aanwezig en een paar deuntjes, maar dat is het dan ook. Echte Mexicaanse muziek in de vorm van een Mariachiband had een hoop toegevoegd. Het is nu allemaal een beetje mild en slap en dat past niet echt bij de rest van de game.

Toffe combat en puzzels
Voldoende uitdaging
Mooie setting en komische humor
Extra content
Gebrek aan passende muziek
Guacamelee! Gold Edition is een uiterst geslaagde overzetting van Juans avontuur naar de pc. Je gebruikt de meest gestoorde worstelbewegingen om te vechten en puzzels op te lossen. Uitdaging is er genoeg dankzij pittige tegenstanders en puzzels die snelle reflexen vereisen. De Mexicaanse setting zorgt voor een memorabele wereld om te verkennen en de aanwezige humor zal je vaak genoeg aan het lachen krijgen. De extra content is een welkome aanvulling en maakt de pc-versie zeer compleet. Het enige minpunt is de slappe muziek, wat typisch Mexicaanse deuntjes hadden een hoop gedaan om wat extra leven in het geheel te brengen.
Uitstekend