preview
Game

Auteur: Paul van den Hogen (Incubus)
Geplaatst op: 30 april 2010 om 17:00


English Translation 

Alpha Protocol

Preview - Hands-on | 30 april 2010 - Afgelopen week kreeg ik te horen dat ik naar een SEGA preview event mocht. Toen ik ook nog eens vernam dat het om Alpha Protocol ging, stapte ik vol goede moed en met een flinke lach op mijn gezicht de deur uit.

Dit heb ik gezien en gespeeld
Afgelopen vrijdag was ik op bezoek bij SEGA en ik kreeg daar een uitgebreide presentatie van de Alpha Protocol. Er werd ons ruim een uur aan gameplay voorgeschoteld voordat we daadwerkelijk zelf met de Xbox 360 versie aan de slag konden. Ik heb de game uiteindelijk 1,5 uur kunnen spelen.


Dit is Alpha Protocol
Alpha Protocol is een third-person RPG die zich afspeelt in de moderne tijd. Het doet iets dat veel role-playing games niet doen, een originele setting bieden. Alpha Protocol is eerste RPG die zich afspeelt in een spionage setting. Het biedt in tegenstelling tot veel traditionele RPGs een modernere en vooral realistischere wereld. Jij bent Michael Thornton, een talentvolle agent die onder contract staat bij een schaduw organisatie. Als geheim agent krijg je de taak om de wereld te beschermen tegen terroristen. In het begin van de game wordt je wakker in een faciliteit en je hebt geen idee waar je bent.

Na een aantal vechtscnes blijkt dat je onderdeel bent van een geheime organisatie. De game begint vervolgens met een uitgebreide tutorial waarin je alle facetten van de game krijgt uitgelegd. Nadat je jouw teamgenoten hebt ontmoet, wordt je op een missie gestuurd. Al vroeg in de game wordt je echter door jouw werkgevers verraden en je bent genoodzaakt om rogue te gaan. Gelukkig blijft Intel Provider Mina aan jouw kant staan en zij zal je voorzien van nieuwtjes en missie-informatie.

Het is belangrijk om te weten dat dit absoluut geen stereotype actiegame is, Alpha Protocol is namelijk een echte RPG. Je kunt aan het begin kiezen hoe je wilt spelen. Kies je ervoor om als soldier door het leven te gaan, dan zal de gameplay zich meer op actie richten. Kies je voor de spionklasse, dan zul je jouw vijanden sneakend te lijf gaan. Daarnaast is er de gadget specialist klasse waarmee je vijanden te lijf gaat met tal van gadgets. Gamers die zelf willen uitmaken hoe men gaat spelen, kunnen voor de freelance klasse kiezen.


Dit vond ik tof
Gadgets
Gadgets zijn er in overvloed, zo heb je verschillende granaten tot je beschikking (EMP, Shock, Remote, etc.), maar k een sound generator om vijanden naar je toe te lokken, om vervolgens genadeloos toe te slaan. Het is mogelijk om foutieve informatie naar je vijanden te sturen via je walkietalkie. Wanneer vijanden het alarm aandoen, kun je de centrale opbellen en aangeven dat je de situatie onder controle hebt, waarop de beveiliging het alarm uitdoet.

Recruit en Veteran
Naarmate je verder in het spel komt en een steeds hoger level bemachtigd, krijg je Advancement Points, waardoor je Michael Thornton sterker, leniger of juist technischer kunt maken. Voor de echte role-playing game fanaten zijn er de recruit en veteran klasses. Met de recruit klasse begin je zonder Advancement Points en hierdoor wordt de game uitdagender, omdat je minder passieve en actieve vaardigheden kunt toekennen aan Michael Thornton. Met de veteran klasse begin je met een aantal reeds toegekende Advancement Points waardoor je meteen een stuk sterker bent. Deze klasse zul je eerst moeten vrijspelen door de game als recruit te voltooien.

Keuzes
Alpha Protocol is een RPG waarin je heel veel met NPCs moet praten. Je hebt in eerste instantie 3 verschillende manieren waarop je kunt antwoorden, namelijk professional, suave en agressive. Soms heb je de keuze uit verschillende dialogen en actieve keuzes. Bovendien heeft elke keuze zijn uitwerking op het verloop van het gesprek en daarmee ook het verhaal. Kies je voor keuze A en niet voor keuze B, dan kan dit ervoor zorgen dat je heel andere plotwendingen en missies krijgt.

Zo kreeg ik een missie voorgeschoteld waarbij ik een wapenhandelaar moest overhalen om over te lopen naar mijn kant. Ik koos ervoor om hem met respect te behandelen en als gevolg daarvan kreeg ik zijn wapeninventaris tot mijn beschikking. Een andere journalist benaderde de wapenhandelaar juist agressief en de wapenhandelaar waarschuwt vervolgens jouw vijanden. Deze zullen op deze manier later in de game meer uitrusting en sterkere wapens gaan dragen.

NPCs zullen individueel elke keer weer anders reageren op hoe je ze benadert. Sommige willen respectvol benaderd worden, terwijl anderen juist houden van een iemand die zegt waar het op staat. Je zult de game meerdere malen moeten uitspelen, wil je alle dialoogopties en daaruit vloeiende verhaallijnen gezien hebben. In totaal zijn er maar liefst 32 verschillende verhaallijnen en ook de recruit en veteran modi hebben hun eigen eindes.

Uitrusting van grote invloed
Wat ik heel tof vind aan Alpha Protocol is de invloed van uitrusting op de gameplay, maar ook op het verhaal. Elke klasse heeft haar eigen uitrustingen en met elke uitrusting krijg je een ander type gameplay voorgeschoteld. Een soldier krijgt heavy armor waardoor je meer schoten kunt incasseren en vooral meer items (granaten, wapens, etc.) kunt herbergen. De spion moet het hebben van stealth en heeft armor die er voor zorgt dat hij minder snel wordt opgemerkt door de vijand. De uitrusting die je aanhebt heeft ook zijn invloed op dialogen. Zo kreeg ik een scene voorgeschoteld waar je met heavy armor heel professioneel werd benaderd. Kom je echter in je vrijetijdskleding aanlopen, dan wordt je niet serieus genomen en niet geheel vriendelijk verzocht het gebied te verlaten.

Verschillende klasses
Elke klasse heeft voor en nadelen. Zo is de soldier heel effectief in het gebruiken van assault rifles en shotguns, terwijl hij minder goed is in stealth en gadgets. De spion moet het hebben van stealth en hand-to-hand combat en is niet bijzonder sterk met vuurwapens. Elke klasse geeft dus een ander type gameplay en daardoor is niet n walkthrough hetzelfde. Naarmate je experience opdoet, verdien je Advancement Points die je kunt gebruiken om actieve en passieve vaardigheden te verbeteren. Het is onmogelijk om alle vaardigheden te verdienen in n walkthrough; je zult keuzes moeten maken en moeten beslissen welke vaardigheden het effectiefst zijn voor jouw speelstijl.


Hier zet ik nog vraagtekens bij
Grafisch een beetje gedateerd
De gezichtanimaties zijn bij tijd en wijle tenenkrommend. Grafisch haalt Alpha Protocol niet het onderste uit de kan. Explosies zien er redelijk mat uit en ook oogt de manier waarop vijanden naar de grond gaan redelijk verouderd. Ergens begrijp ik de matige graphics ook wel. Alpha Protocol is een immense game met veel verschillende levels en bovendien enorm veel dialoog. De ontwikkelaars hebben simpel weg minder energie kunnen steken in het grafische geweld.

Helaas kent Alpha Protocol ook texture pop-up problemen. Of deze grafische foutjes er nog kunnen worden uitgehaald vr de release kon SEGA mij niet zeggen.

Voice-acting niet sterk
Bij een game die voor 70% uit dialoog bestaat verwacht je sterke voice-acting van stemacteurs die de speler overtuigen. De voice-acting van Alpha Protocol is van een middelmatig niveau en wist mij nimmer te imponeren. De voice-acting klinkt ongenspireerd en echte chemie tussen de stemacteurs lijkt niet aanwezig te zijn.

Dit vond ik ervan
Alpha Protocol lijkt een game met 2 gezichten te worden. Gameplay technisch is het allemaal in orde maar grafisch is de game echt ondermaats. Als echte RPG liefhebber kan ik de enorme hoeveelheid aan dialoog enorm waarderen. Elke dialoog of actie die je maakt in een gesprek kan echt van invloed zijn op het verdere verloop van het verhaal. Als ik straks de volledige versie ga spelen, kan ik totaal andere keuzes maken dan jullie en dus een totaal andere pakket aan missies en verhaallijnen voorgeschoteld krijgen. De verschillende klassen, dialogen, keuzes en gadgets zorgen er misschien voor dat niet n walkthrough hetzelfde hoeft te zijn, maar ik weet nog niet of ik wel zin heb in meerdere walkthroughs met die ongenspireerde voice-acting.

Alpha Protocol wordt ontwikkeld door Obsidian Entertainment, dat eerder verantwoordelijk was voor Knights of the Old Republic II en Never Winter Nights 2. De game wordt wereldwijd uitgegeven door SEGA en zal op 28 mei 2010 uitkomen voor de PlayStation 3, Xbox 360 en PC.

reacties
#5644  | 5 mei 2010 14:07 - triggg
Avatar van triggg
Reacties: 125
Echt jammer van de graphics. Maar... Gameplay boven alles natuurlijk.

Om een reactie te plaatsen dien je ingelogd te zijn.
Nog geen account? Registreer je gratis!
game info
Ontwikkelaar: Obsidian Entertainment
Uitgever: SEGA
Meer info
Genre(s): RPG
Action
Aantal spelers: -
Release: 28 mei 2010
Website: Officile website
Stats
Aantal keer in collectie: 1
Aantal keer in wenslijst: 0

gerelateerde media