PC Only
preview
Xbox default sfeerafbeelding

Auteur: Patrick Zwarts (mrAdmirals)
Geplaatst op: 26 april 2016 om 17:00


English Translation 

Mirror's Edge Catalyst Bigger and better

Preview - Hands-on | 26 april 2016 - Toen Mirror's Edge in 2008 uitkwam was het iets heel bijzonders. Er waren al games waarin de hoofdrolspeler gebruik kon maken van parcours-bewegingen, maar dit was nog nooit in first-person perspectief gedaan. We zijn nu acht jaar verder en er is een nieuwe Mirror's Edge onderweg. Alleen is het nieuwe er nu van af. Zo liet Techland met Dying Light onlangs nog zien dat ze dit kunstje ook konden, maar dan in een open wereld. Kan Mirror's Edge Catalyst nog wel vernieuwen?

Geduld wordt beloont
Het eerste deel van Mirror's Edge was dan wel heel bijzonder, de game kreeg gemengde kritieken en ook de verkoopcijfers hielden niet over. Ik behoor tot de groep gamers die onder de indruk was en zich goed met het spel heeft vermaakt en ik was dan ook erg teleurgesteld toen in februari 2011 het vervolg was gecanceld. Gelukkig liet Electronic Arts een paar maanden later weten dat een terugkeer van de franchise niet was uitgesloten. Na een aantal jaar wachten, heb ik nu eindelijk de game kunnen spelen.


Hetzelfde
Het eerste wat me opviel is dat er weinig is veranderd. De stad heeft dezelfde steriele uitstraling, Faith ziet er hetzelfde uit, inclusief outfit, en de bewegingen van de hoofdrolspeelster zijn zo uit het eerste deel weggelopen. Dit lijkt meteen op een lijst van minpunten, maar dat is het absoluut niet.

De steriele uitstraling van de stad geeft de wereld een futuristische sfeer en komt ook nog eens de gameplay ten goede. Zo kan er beter aangegeven worden waar je op kunt klimmen en klauteren. Ik vind Faith een heel tof personage, dus ik ben blij dat ze niets aan haar veranderd hebben. En dat de bewegingen hetzelfde zijn is een goede zaak. Zo kunnen fans van het eerste deel zonder problemen aan Catalyst beginnen. Er zijn ook wat nieuwe dingen te leren, dus dan wil je je niet al te lang bezig houden om de basis onder de knie te krijgen.

Lekker bewegen
Om nog even door te gaan over de bewegingen van Faith: deze voelen echt geweldig aan. Faith heeft flink wat moves tot haar beschikking, en deze zijn zeer gemakkelijk uit te voeren. Je voelt je dan ook snel een echte parcours-meester. Het springen van gebouwen, gevolgd door eventuele koprollen en slidingen gaat zo natuurlijk. Eventuele fouten zijn echt aan jezelf te wijten, want de controls zijn al goddelijk goed. En dat geldt ook voor het vechten, wat nu nog uitgebreider is.

Van A naar Beter
Maar niet alles is hetzelfde: er is ook veel veranderd. Zo krijg je in Catalyst een open wereld gepresenteerd, dus je kunt nu zelf je routes bepalen. Je bent dus niet meer verplicht om van A naar B te komen door route C te gebruiken zoals in het origineel. Deze vrijheid is heel erg tof. Je zou (net als onze Jelle in zijn review van het eerste deel) misschien denken dat dit er voor gaat zorgen dat je veel stil komt te staan, omdat je je weg moet zien te vinden, maar niets is minder waar. Het goede leveldesign en een handig hulpmiddel zorgen er voor dat dit niet gebeurt.

Ook nieuw is dat je nu zelf parkoersen kunt maken. Je kunt in de speelwereld een route uitstippelen en deze delen met de rest van de wereld. Een online leaderboard houdt bij wie dan de snelste is. Dat is een leuke toevoeging en zorgt voor wat extra uurtjes gameplay.


Aanpakken
Nu heb ik maar een paar dingen aangestipt die al goed in elkaar steken, maar eigenlijk kun je wel zeggen dat alles uit het eerste deel is aangepakt voor Catalyst: zowel de slechte als de goede punten. Zo voelen wapens nu beter aan en is er veel meer te doen dan in het origineel. Maar ook dingen die al goed in elkaar staken, zoals de al eerder genoemde controls, zijn nog meer aangescherpt. Het lijkt er op dat in Catalyst alles bigger and better is.

Vraagtekens
Mijn eerste kennismaking met Mirror's Edge Catalyst heeft me over het algemeen dan ook positief gestemd. Toch zijn er een aantal dingen waar ik nog wat vraagtekens bij zet. Het is natuurlijk tof dat je nu een open wereld tot je beschikking hebt, maar het lijkt er op dat DICE ook alle verplichte nummertjes van de open wereld-games heeft toegevoegd. Zo zijn er verschillende collectibles te vinden en er zijn zijmissies. Ik hoop niet dat het daardoor gaat aanvoelen zoals de vele games die er tegenwoordig uitkomen in dit genre, waardoor ik na een uurtje of acht zoiets heb van been there, done that.

Wat ook misschien nog roet in het eten kan gooien is het upgradesysteem. In het eerste deel was je meteen op volle sterkte, maar nu moet je bewegingen en dergelijke vrijspelen. In de bta waren er al een flink aantal ontgrendeld, dus alles leek koek en ei te zijn. Ik weet dus niet hoe het is als je de game begint zonder upgrades. Ik hoop niet dat dit er voor zorgt dat de eerste paar uren van Catalyst minder leuk zijn. Gelukkig kunnen we al snel zien of mijn angsten gegrond zijn, want Mirror's Edge Catayst ligt over een paar weken al in de winkel.

Mirror's Edge Catalyst wordt ontwikkeld door DICE, dat ook verantwoordelijk was voor het eerste deel. De game wordt uitgegeven door Electronic Arts en komt op 9 juni uit voor de PlayStation 4, Xbox One en pc.

reacties

Er zijn nog geen reacties.

Om een reactie te plaatsen dien je ingelogd te zijn.
Nog geen account? Registreer je gratis!
game info
Ontwikkelaar: DICE
Uitgever: Electronic Arts
Meer info
Genre(s): Action
Aantal spelers: -
Release: 9 juni 2016
Stats
Aantal keer in collectie: 0
Aantal keer in wenslijst: 0

gerelateerde media