PC Only
preview
Xbox default sfeerafbeelding

Auteur: Len Maessen (RighteousNorn)
Geplaatst op: 8 januari 2016 om 17:00


English Translation 

Mighty No. 9 – Nog een keertje, AUB?

Preview - Hands-on | 8 januari 2016 - Retrogames zijn de afgelopen jaren ontzettend populair geworden. Kickstarter speelt daarin een belangrijke rol. Zo ook in het verhaal van Mighty No. 9, een 'spirituele opvolger' van de klassieke Mega Man-reeks, geproduceerd door Mega Man-ouder Keiji Inafune. Ontwikkelaar Comcept bracht in twee dagen in 2013 al het benodigde Kickstarter-geld bijeen. De game werd vervolgens meerdere malen uitgesteld, maar binnenkort is het zover: midden februari ligt Mighty No. 9 in de schappen.

Tijdvreter

Vorig jaar mocht ik op gamescom onder begeleiding een klein half uurtje van Mighty No. 9 spelen. Nu, een paar maanden later, stap ik binnen bij Koch Media om nog eens 'een uur tot anderhalf uur' te spelen. Het wordt uiteindelijk bijna twee uur. Dat de game lastig was, dat wist ik al. Dat ik zo hard in de 'nog één keer dan'-gedachtegang terecht zou komen, dat had ik niet verwacht. Vooral de Challenge-modus speelt als een monster van een tijdvreter.


Schattig knokken
De game telt zes modi, waarvan ik er aan twee even mag ruiken. De hoofdmodus is natuurlijk de Main Game Mode, die het verhaal volgt van Mighty No. 9 himself: Beck, de negende in een reeks van Mighty robots. Een computervirus heeft de rest van de robots gek gemaakt, en daarom is het aan Beck en zijn partner Call om ze tot de orde te roepen. De hoofdmodus van de game volgt Beck in zijn avonturen, waarbij hij op verschillende plekken in de Verenigde Staten de strijd aan moet gaan met deze gekke robots. Elke robot heeft een specifieke superkracht die Beck kan overnemen nadat de robot verslagen is.

Grafisch is de game schattig: alle hoofdrolspelers hebben de grote cartooneske koppen die we uit eerdere games van Inafune kennen. Elke vijand heeft een onmiddellijk herkenbaar design, met felle kleuren en ronde vormen. Hoewel de game een 2D-sidescroller is, zijn de achtergronden in 3D en deze sluiten naadloos aan op de personages zonder aan realisme in te boeten. Het eindresultaat ziet er prachtig uit: schattig zonder mierzoet te worden. In één level dat ik speel wordt er bovendien geweldig met licht gespeeld. Eens in de zoveel tijd slaan plotseling alle lampen uit, om vervolgens langzaam weer aan te gaan.

Transformations
Beck begint de strijd met een gelimiteerd arsenaal. Zelf heeft hij een simpel laserpistool en zijn eigen Mighty-superkracht, de Absorption Dash. Dash zorgt ervoor dat je tijdelijk snel vooruit schiet. Raak je tijdens die beweging een verzwakte vijand aan, dan vernietig je niet alleen de vijand, maar pik je ook energie en boosts op, en bouw je aan je combo's. Aan het einde van het level laat de game je weten hoeveel punten je op deze manier hebt verzamelt. Dash is het hart van Mighty No. 9; je zult de beweging niet alleen gebruiken tegen je vijanden, maar ook om obstakels te omzeilen en over ravijnen te springen.


Versla je een andere Mighty-robot – aan het einde van elk level is er één – dan krijg je de beschikking over de specifieke superkracht die die robot heeft. Op het kantoor van Koch Media zijn voor mij al deze Transformations al vrijgespeeld; uiteindelijk maak ik het meeste gebruik van Batallion, die je een bak explosieven geeft om af te vuren, en Countershade, die je de beschikking geeft over raketten die van de muren kaatsten en gericht achter je vijanden aangaan. Er is echter ook een soort bevriezingspistool van de partij, een area of affect-aanval die alles om je heen in vuur en vlam kan zetten, een mêlee-vorm die je een zwaard geeft, enzovoorts: meer dan genoeg speelgoed om je een tijdje mee bezig te houden.

Opbouw
Het is in Mighty No. 9 mogelijk om op elk moment zelf te kiezen welk level je wil spelen. Dat heeft consequenties voor de gameplay. Zo zul je aan het begin van de game een stuk minder mogelijkheden hebben om obstakels mee te ontwijken dan wanneer je al je transformaties hebt vrijgespeeld. Dat is opzettelijk gedaan, om dat gekmakende 'kom op, nog een keertje'-gevoel mee aan te zwengelen. Meer mogelijkheden betekent nu eenmaal meer punten. Je wil niet echt met een zesje op je rapport thuiskomen.

De levels zijn dan ook opgebouwd uit een mix van obstakels en vijanden, waarbij soms de obstakels later vijanden blijken te zijn. Zo kom je tijdens het Oil Refinery-level constant brandende, draaiende kruizen tegen. In het begin is het uitkijken: niet alleen doet het pijn als je er tegenaan wandelt, maar je loopt ook het risico dat de olie op de grond ook in de fik vliegt en tot problemen leidt. Krijg je echter beschikking over de Countershade-transformatie, dan hoef je in principe maar één of twee keer te schieten: in het centrum van het kruis rust een robot, en met de hittezoekende raketten van Countershade is die gemakkelijk uit te schakelen.


Challenge Mode
Naast de hoofdmodus kreeg ik ook nog even de tijd om Solo Challenge Mode uit te proberen. Hier wordt het verhaal even opzij gezet en moet je – meestal binnen beperkte tijd – bepaalde doelen behalen. Er zijn een fiks aantal mogelijke uitdagingen, die in mijn beleving allemaal kunnen dienen als een soort training voor de hoofdmodus. Zo is er een uitdaging die je vraagt om zonder gebruik van de Dash, het pistool, of andere krachten in een halve minuut van het ene eind van de arena naar de andere te rennen, waarbij je power-ups die extra snelheid geven zult moeten leren gebruiken om echt goed te scoren. Sommige uitdagingen vragen je om een bepaalde transformatie te gebruiken en daarmee alle vijanden uit te schakelen. Weer een andere uitdaging vraagt je om in anderhalve minuut tien combo's achter elkaar te maken.

De uitdagingen zijn flink pittig, en dat is ook meteen hun kracht. Keer op keer wilde ik opnieuw een Challenge uitproberen om het dan wel goed te doen, met als eindresultaat dat ik de knoppen en moves van Mighty No. 9 een stuk beter onder de knie kreeg. Over enorme ravijnen moeten springen met Dash in een race tegen de klok is in het begin een pain in the ass, maar na een paar keer krijg je de afstand die je met Dash kan afleggen goed in de vingers. Dat zal in de hoofdmodus weer goed van pas komen.

Naast de hoofdmodus en Solo Challenge bevat de game ook een Online Co-Op Challenge-modus, een Online Race-modus waarin je probeert als eerste een level uit te spelen, de One-Hit Death Maniac-modus, en Boss Rush. Boss Rush vraagt je om achter elkaar alle eindbazen om te leggen.

Al met al lijkt Mighty No. 9 een lekker moeilijke sidescroller te worden. Een die dat oude 'nog één level'-gevoel weer oproept. Als de volledige game het gevoel van deze preview vasthoudt, dan wordt het misschien tijd om eens een bak tijd vrij te maken – verslavend is het wel.

Mighty No. 9 wordt ontwikkeld door Comcept en Inti Creates. De game wordt buiten Japan uitgegeven door Deep Silver, een onderdeel van Koch Media. De game ligt op 12 februari in de schappen voor de pc, PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Vita, Xbox 360, Xbox One, Wii U, en Nintendo 3DS.

reacties

Er zijn nog geen reacties.

Om een reactie te plaatsen dien je ingelogd te zijn.
Nog geen account? Registreer je gratis!
game info
Ontwikkelaar: Comcept
Uitgever: Deep Silver
Meer info
Genre(s): Action
Platform
Aantal spelers: -
Release: 24 juni 2016
Stats
Aantal keer in collectie: 0
Aantal keer in wenslijst: 0

gerelateerde media