PC Only
preview
Xbox default sfeerafbeelding

Auteur: Jelle Schut (jellejelle)
Geplaatst op: 6 november 2015 om 09:00


English Translation 

Just Cause 3 – Slopen was nog nooit zo tof

Preview - Hands-on | 6 november 2015 - Just Cause 3 laat er geen gras over groeien. Nog voordat je de eerste missie hebt uitgespeeld heb je vanaf het dak van een vliegtuig raketten afgeschoten, in de geschutskoepel van een tank gezeten, met een helikopter gevlogen, en vijanden onder vuur genomen met een badass minigun. Mocht het nog niet helemaal duidelijk zijn wat voor game Just Cause 3 is: 'zonne grote vuurbal jonguh' is een aardige omschrijving, om het maar even op z'n New Kids te zeggen. Alles kan kapot, alles mag kapot, en alles moet kapot!

Slopen to the max
De eerste twee uur en vier missies die ik speelde laten duidelijk zien dat Just Cause 3 doet waar de serie altijd al goed in was: ongecompliceerde lol en ultieme destructie. Iedere missie draait om dingen slopen, rondvliegen met je parachute, wingsuit, en grijphaak, en door de wereld knallen in auto's en helikopters. Wat dat betreft is er maar weinig veranderd, en dat was ook absoluut niet nodig.

Om het plezier bij het slopen nog een beetje te verhogen, heeft Avalanche de mogelijkheden van je tether verbeterd. Niet alleen kun je meer objecten met elkaar verbinden – tot wel zes na upgrades – je kunt ze ook naar elkaar toe trekken. Verbindt vier gastanks met elkaar, trek het touw strak, en het resultaat laat zich raden. Alhoewel het een hele toffe feature is, viel het resultaat me tijdens de hands-on een beetje tegen. Het duurt lang voordat dingen echt van hun plek worden getrokken, het mikken is niet altijd je-van-het, en het voelt niet zo cool als iets met een helikopter uit de lucht knallen.


Nu ik het toch heb over helikopters en dingen uit de lucht knallen: in Just Cause 3 is veel meer te slopen. In de tweede missie moest ik een konvooi uitschakelen door C4 op een brug te planten en de volledige brug te laten inzakken. Overigens had dit ook gekund door een gevechtshelikopter te stelen en de pijlers van de brug kapot te schieten. Heel tof gedaan. Denk overigens niet dat alles nu kapot kan. Negen van de tien objecten blijven gewoon staan, hoeveel raketten je er ook tegenaan knalt.

Een strakkere ervaring
Naast het betere sloopwerk is de focus voor Just Cause 3 vooral gelegd op een strakkere ervaring voor de spelers. In plaats van de map nog groter te maken dan de 1.000 vierkante kilometer, zet Avalanche vooral in op meer variatie. De game biedt niet alleen meer hoogteverschillen, meer soorten omgevingen, en meer activiteiten, maar bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om grotten te verkennen.

En naast de races in voertuigen zijn er nu ook wingsuitraces en uitdagingen waarbij je alles moet slopen wat los en vast zit. Met deze uitdagingen verdien je gears, die je vervolgens weer in kunt zetten om Rico nog wat meer vuurkracht te geven. Denk aan meer granaten, de mogelijkheid om meer objecten met elkaar te verbinden met de tether, en zelfs nitro voor je helikopter. Jep, nitro voor je helikopter. Het is bizar en awesome tegelijk.

Verder is het duidelijk dat Avalanche de extra rekenkracht van moderne consoles en pc's benut door meer aandacht te besteden aan details. Met een auto door een veld vol zonnebloemen scheuren laat duidelijk sporen na. En loop je over een dak met stenen dakpannen, dan hoor je dat terug in de geluidseffecten. Dit soort kleine details maakt de wereld wat levendiger en geloofwaardiger.


Rico gaat rogue
Een nogal dun omhulsel, zo kun je het verhaal van Just Cause 2 omschrijven. De vraag is of een gameserie als Just Cause een serieus verhaal nodig heeft, maar de ontwikkelaar vindt in ieder geval van wel. In de eerste vier van 25 missies heb ik voor mijn gevoel al langer naar cutscenes gekeken dan in heel Just Cause 2. Rico keert zich in Just Cause 3 tegen The Agency en gaat achter dictator Di Ravello aan, die Rico's thuisland Medici stevig in de greep houdt.

Het is duidelijk dat de game veel meer aandacht besteed aan het opzetten van de personages en het verklaren van gebeurtenissen. Zelfs als je vooral Just Cause 3 wilt spelen vanwege de actie is wat meer aandacht voor het verhaal een prettige bijkomstigheid. Je voelt je direct meer betrokken bij de dingen die gebeuren in de game.

Vliegen als een vogel
Na het succes van de parachute in deel één en de toevoeging van de grijphaak in deel twee kon een nieuwe uitbreiding van Rico's vlieginstrumenten niet uitblijven. Dit keer heb je de beschikking over de eerder genoemde wingsuit. Gecombineerd met de grijphaak en parachute levert dit in principe onbegrensde mogelijkheden op.

De werkelijkheid is echter wat weerbarstiger, want het gebruik van de wingsuit is geen eitje. Zolang je rechtuit vliegt wil het allemaal wel, maar de minste of geringste beweging van je stick zorgt gelijk voor een flinke ruk naar links of rechts. Hoogstwaarschijnlijk is dit een kwestie van wennen, maar ga er niet vanuit dat je gelijk de meest fantastische stunts uit kunt halen.


Just Cause to the max
Binnen tien minuten nadat je Just Cause 3 hebt opgestart, weet je welke richting Avalanche uit wil. In plaats van nog veel groter of gekker ligt de focus vooral op strakker en beter. De map is weliswaar dezelfde grootte gebleven, maar biedt veel meer afwisseling. Bovendien zijn activiteiten gevarieerder, krijgt het verhaal meer aandacht, en je kunt nog meer slopen. Laat dit nou precies zijn wat ik zoek in Just Cause 3. Na twee uur spelen weet ik zeker dat dit er in december binnen no time veertig worden.

Just Cause 3 wordt ontwikkeld door Avalanche Studios en uitgegeven door Square Enix. Dit deel in de serie wordt gemaakt door de in New York gevestigde studio van Avalanche, en het is de eerste game van deze New Yorkers. Just Cause 3 verschijnt op 1 december voor de pc, PS4, en Xbox One. Ik speelde onlangs in Amsterdam de eerste twee uur van de game.

reacties

Er zijn nog geen reacties.

Om een reactie te plaatsen dien je ingelogd te zijn.
Nog geen account? Registreer je gratis!
game info
Ontwikkelaar: Avalanche Software
Uitgever: Square Enix
Meer info
Genre(s): Action
Adventure
Aantal spelers: -
Release: 1 december 2015
Stats
Aantal keer in collectie: 0
Aantal keer in wenslijst: 0

gerelateerde media