PC Only
preview
Xbox default sfeerafbeelding

Auteur: Ashwin Marapengopie (Ashes)
Geplaatst op: 19 september 2015 om 09:00


English Translation 

For Honor – Waanzinnig hakwerk

Preview - Hands-on | 19 september 2015 - Nadat ik op de dinsdagavond lang in de rij heb moeten staan voor The Division besloot ik om ook meteen hetzelfde proces te ondergaan voor For Honor. Gelukkig beseften veel gamers dat de kans groot was dat ze de game niet meer te zien zouden krijgen, want de gamescom ging om 19:00 sluiten. Hoe meer mensen in de rij dit beseften en hun gezonde verstand lieten spreken, hoe meer besloten om de rij te verlaten en hun heil elders te zoeken. Gelukkig ben ik koppig en ben ik blijven staan waardoor ik alsnog een stuk van de game heb kunnen zien en spelen.

Adrenalineschok
Door het late binnenkomen van de groep gamers waar ik bij zat moesten we racen tegen de klok. De complete sessie duurde oorspronkelijk 30 minuten en wij hadden er maar twintig. Aangezien ik het liefst meteen wilde spelen ging ik met een sterk gevoel van ongemak naar binnen. Gelukkig werd ik meteen verwend met een zeer originele trailer vol sensatie, stijl en spanning. Ubisoft heeft zijn uiterste best gedaan om een sterke trailer neer te zetten en ik heb mijn ogen uitgekeken.


In de trailer zien we dat For Honor voor een vrij directe aanpak heeft. De kern van de game betreft Vikings, ridders, en samurai die het tegen elkaar opnemen op een slagveld met bijlen en zwaarden. Meer is er niet. En meer is ook niet nodig voor een goede premisse van een game. Het is zichtbaar dat veel van mijn medebezoekers al een voorkeur hebben voor één van de drie groepen en zodoende is al vermakelijk op zich om de actievolle trailer te kijken. De Vikings, ridders, en samurai hakken op elkaar in en de dodelijke handelingen wisselen in hoog tempo. Probeer al die agressie maar eens bij te houden.

Harnas aan
Vooruit: met nog tien minuten te gaan kunnen we de game zelf spelen en uiteraard begint dit met een cruciale tutorial onder begeleiding van een dame die wel weet hoe je met wapens om moet gaan. Helaas mag ik zelf geen groep kiezen en moet ik dus in de huid moet kruipen van een ridder. Maar goed, ik speel liever niet als Viking dus ik krijg nog wel een beetje mijn zin.

De actie die in de trailer te zien was is ook aanwezig in de hands-on sessie en de tutorial is verplichte kost voor degene die een aantal goede kills wil meepakken. For Honor maakt gebruik van een overzichtelijk combat-systeem dat voornamelijk bestaat uit lichte aanvallen, sterke aanvallen, weringen, counters, en executies. Alvorens je op een vijand in gaat hakken is het ook de bedoeling dat je kiest uit een aanvallende of verdedigende houding.


In de korte tijd die ik heb kunnen spelen viel het me op dat het combat-systeem simpel in elkaar steekt maar niet gemakkelijk is om in de vingers te krijgen. Oefenen was echt een must en er zijn genoeg vijanden die van mijn onoplettendheid konden profiteren. Gevaar ligt constant op de loer en zodoende zit je non-stop aan het beeldscherm gekluisterd. Omdat ik alleen met de ridder heb kunnen vechten kan ik helaas niet zeggen of er veel verschil zit tussen de vechtstijlen van de drie groepen. Daar moet ik maar een andere keer achter zien te komen.

Vloeiend
For Honor ziet er zeer gelikt uit in elk opzicht dat je maar kunt bedenken. Omgevingen zijn dynamisch, de vechters bewegen heel natuurlijk, en het gevechten die zich op een afstand afspelen zien er behoorlijk intens uit.

Wanneer je zelf aan het zwaardvechten bent spatten de vonken letterlijk van het metaal. Vaak moet je eerst inschatten hoe je een vijand moet aanpakken en je maait ze dan dus niet zomaar neer. Elk gevecht voelt als een zeer tactisch schaakspel met weinig bedenktijd tussen twee giganten waardoor je van tevoren snel moet beslissen hoe je het vlees van de vijand gaat doorklieven. Wanneer je dan eindelijk je vijand hebt afgemaakt met een genadeloze executie krijg je meteen weer een soort hungry for the kill-gevoel en hierdoor wordt het zwaardvechten op zichzelf al verslavend.

Twijfels
Ondanks de geweldige indruk die zowel de presentatie als de hands-on sessie hebben gemaakt, doemen er toch een paar kwesties bij me op. Ik vraag me af of het zwaardvechten op lange termijn nog weet te vermaken of dat het misschien uiteindelijk toch maar een gimmick is. Daarnaast ben ik benieuwd of de simpele aanpak van de game genoeg materie biedt voor een AAA-ervaring. Dit zijn dingen waar ik nu weinig over kan zeggen maar wel voor uit wil kijken.


Ondanks mijn twijfels heb ik er alle vertrouwen in dat For Honor een prima game gaat worden. Ik heb een leuke tijd gehad in mijn digitale ridderharnas en het is een ervaring die ik niet snel zal vergeten. Waar de grote ontwikkelaars veelal willen uitblinken met uitgebreide en veelzijdige games zien we dat Ubisoft met For Honor juist één ding heel goed wil doen en dat lijkt te werken. Ik hoop echter toch dat ik snel de rol van de heldhaftige ridder kan inruilen voor die van de obscure samurai om mijn eigen vechtskills volledig tot zijn recht te laten komen.

For Honor wordt ontwikkeld door Ubisoft Montreal dat ook bekend is van de Far Cry-games en de Assassin’s Creed-games. De game wordt eveneens uitgegeven door Ubisoft en zal verschijnen voor pc, PlayStation 4 en Xbox One op een nog onbekende datum.

reacties

Er zijn nog geen reacties.

Om een reactie te plaatsen dien je ingelogd te zijn.
Nog geen account? Registreer je gratis!
game info
Ontwikkelaar: Ubisoft Montreal Studios
Uitgever: Ubisoft
Meer info
Genre(s):
Aantal spelers: -
Release: 14 februari 2017
Stats
Aantal keer in collectie: 0
Aantal keer in wenslijst: 0

gerelateerde media