PC Only
preview
Xbox default sfeerafbeelding

Auteur: Lucas Seuren (Morthill)
Geplaatst op: 24 januari 2015 om 09:00


English Translation 

Worlds of Magic

Preview - Hands-on | 24 januari 2015 - Het is alweer bijna twee jaar geleden dat ik Worlds of Magic backte op Kickstarter. De geplande launchdatum ligt al een jaar achter ons en nog altijd zijn we in afwachting van de definitieve release. Dat is niet uniek, en voor velen zal het niet als een verrassing zijn gekomen. Inmiddels draait de game al een tijdje op Steam Early Access en het lijkt erop dat de meeste features wel in de game zitten. Sinds de Kerst heb ik dus wat tijd gezocht om me te verdiepen in deze spirituele opvolger van Master of Magic.

Dit heb ik gespeeld
De huidige versie van Worlds of Magic is redelijk uitgebreid en ik heb maar een paar uur gespeeld. Een volledig beeld van de game heb ik dus zeker nog niet, maar ik kan wel een inschatting geven van wat je moet verwachten.


Dit is Worlds of Magic
Worlds of Magic (WoM) is zoals gezegd de spirituele opvolger voor Master of Magic, een 4X-game van Simtex uit 1993, dezelfde studio die verantwoordelijk was voor Master of Orion. Voor de meeste gamers onder de 30 zal dat een weinig interessant gegeven zijn, maar WoM is dan ook in zekere zin primair gemaakt voor mensen die nog nostalgische gevoelens hebben bij Master of Magic. Behoor je net als ik niet tot die groep gamers, dan wil dat natuurlijk niet zeggen dat WoM niet interessant kan zijn, maar jeugdsentiment zal dan geen rol spelen bij je keus om de game wel of niet in de gaten te houden.

Net als in Master of Magic is WoM een combinatie van 4X – toen nog een niet bestaande term – en RPG-elementen. Je kiest in het begin een van de fantastische rassen uit om mee te spelen en stelt een Sorcerer Lord aan om je volk te leiden. Als speler kruip je dus in de huid van deze Sorcerer Lord. De game komt met een aardige selectie aan speelbare Lords, maar natuurlijk is er ook de optie om je eigen Lord vorm te geven. Het belang van deze Lord is niet te onderschatten; hij/zij heeft namelijk een spreukenboek en die spreuken ga je gebruiken om het je volk gemakkelijker te maken. Afhankelijk van je speelstijl kies je spreuken uit een van de vele magische scholen, waarbij je je kunt richten op spreuken die handig zijn in combat of juist voor het bouwen van je beschaving.

Zodra je begint met WoM krijgt je op een map een stad toegewezen en een leger van twee units. Je doel is natuurlijk om de wereld te verkennen en ondertussen je stad uit te bouwen. De wereld is opgedeeld in vierkanten, wat een vrij opmerkelijke keuze is aangezien moderne 4X-games als Endless Legend en Civilization V/Beyond Earth voor hexagons hebben gekozen. De wereld zit vol met schatten die je kunt plunderen, maar uiteraard worden de meeste bewaakt. Het is dus zaak om eerst de simpele dungeons te veroveren, en later als je een groot en sterk leger hebt de rest. Natuurlijk wordt de wereld ook bevolkt door andere beschavingen en daarmee kun je diplomatie bedrijven en oorlog voeren.


Dit vond ik tof
RPG-elementen

De diepgang van de RPG-kant van de game is prima op orde. Je hebt een flink aantal scholen van magie waar je je op kunt richten en er zijn binnen die scholen ook meer dan genoeg spreuken om te ontdekken. Als je eenmaal bezig bent zul je bovendien nieuwe spreuken kunnen leren. Ook je units worden sterker naarmate ze meer vechten, en dus loont het om ze niet als kanonnenvoer te gebruiken. Je hebt immers veel meer aan een klein groepje veteranen, dan aan een grote groep ongetrainde boeren met hooivorken.

Combat
De combat speelt zich af op een grid en is turn-based, zoals we dat al decennia kennen, maar dat is geen probleem. Je hebt genoeg verschillende units om ervoor te zorgen dat je tactisch te werk moet gaan. Een schaakbord is ook plat en vierkant, maar dat wil niet zeggen dat het een eenvoudig spelletje is. Bovendien heeft je Sorcerer Lord ook nog spreuken die hij/zij kan inzetten om de combat te beïnvloeden. Zo was ik erg fan van de spreuk die een aantal zombies oproept. Zeker aan het begin van een potje is het erg handig als je je vaste leger wat kan ontzien, door hersenloze zombies als tank te gebruiken.


Hier zet ik nog vraagtekens bij
Voelt leeg

Ondanks dat de game je redelijk wat te doen geeft, voelt het geheel nog erg leeg aan. Je kunt je stad uitbreiden met nieuwe gebouwen en natuurlijk kun je nieuwe steden bouwen, maar het is mogelijk het gebrek aan een science tree wat het gevoel geeft dat je weinig vooruitgang boekt. Beurt na beurt ben je maar de wereld aan het verkennen en probeer je schatten te vinden, maar veel interactie met andere rassen is er niet en uitbreiden voegt nog weinig toe. Misschien is dit een kwestie van in de game komen, en natuurlijk wordt er nog content toegevoegd. Gezien de forse vraagprijs had ik echter meer verwacht.

Prijs
Daarmee kom ik dus op mijn tweede punt, de prijs van WoM. Je betaalt op het moment van schrijven dankzij een aanbieding €27,74 om de game aan te schaffen via Early Access – de adviesprijs is €36,99 – en voor een indiegame is dat een flinke smak geld. Als Backer op Kickstarter heb ik maar €15 betaald! Het is een prijs die niet veel lager ligt dan grote titels als Civilization: Beyond Earth. Zo'n prijs moet wel gerechtvaardigd worden en ik zie nog niet in hoe dat moet gaan gebeuren. WoM kan een hele aardige indiegame worden, maar dan moet er wel een indieprijs tegenover staan.

Dit vond ik ervan
Het kostte even voor ik grip had op Worlds of Magic, maar daarna heb ik me redelijk vermaakt met de game. De versie die ik in december speelde was nog wat buggy, maar inmiddels loopt alles redelijk soepel en is de game van bijna alle content voorzien. Of het een goed eerbetoon wordt aan Master of Magic durf ik niet te zeggen, die game heb ik nooit gespeeld, maar wel lijkt Worlds of Magic een aardige fantasy-4X/RPG te worden. Een aardige indiegame is echter niet het geld waard dat Wastelands momenteel voor de game vraagt, dus tenzij de finale release beduidend meer te doen geeft, wordt het wachten op een uitverkoop.

Worlds of Magic wordt exclusief voor pc ontwikkeld door het Poolse Wastelands Interactive. De game draait momenteel in Early Access op Steam en zal op 19 maart definitief gelanceerd worden.

reacties

Er zijn nog geen reacties.

Om een reactie te plaatsen dien je ingelogd te zijn.
Nog geen account? Registreer je gratis!
game info
Ontwikkelaar: Wastelands Interactive
Meer info
Genre(s): RPG
Strategy
Aantal spelers: -
Release: 19 maart 2015
Stats
Aantal keer in collectie: 0
Aantal keer in wenslijst: 0

gerelateerde media